Avatar billede u.l.johansen Praktikant
04. februar 2019 - 22:21 Der er 1 kommentar

VBA hjælp

Hej
Jeg er ret nybegynder i VBA og tror jeg har et meget simpelt spørgsmål.
Jeg har et excelark, hvor jeg har en masse varenumre nedad.
Til højre har jeg ugerne udad, som viser produktion per uge for de seneste 3 år.

Jeg vil gerne have den til at kigge på materiale i celle A3 og finde den seneste produktionsuge og skrive det i kolonne AN2. Det vil sige at den skal finde den sidste celle i række 3 hvor der findes et tal større end 0 og så skal den returnere ugenummeret som altid står i række 1.
Dernæst skal den gøre det samme for rækkerne 4 til 1500

Giver det mening?
Avatar billede Jan K Ekspert
04. februar 2019 - 23:45 #1
Jeg er ikke helt med. Skal den altid skrive tallet i AN2, uanset hvilken række den undersøger, eller skal den skrive det i kolonne AN og så i den række, der bliver undersøgt?

Og hvor står dine data? Hvis du har data fra 3 år uge for uge i hver sin kolonne, skal du vel helt ud i EZ for at få plads til 156 uger.

Hvis de cellerne i de uger, der ikke har produktion er tomme, kan du måske bruge en formel i stedet for VBA.

Indtast dette på en linje:
=INDEKS($A$1:$AM$1500;1;SAMMENLIGN(INDEKS(A4:AM4;MAKS(HVIS(A4:AM4<>"";KOLONNE(A4:AM4))));A4:AM4;0))

Ret selv områderne til de, hvor du faktisk har dine data. Da der er tale om en matrixformel, skal du afslutte med Ctrl+Skift+Enter. Kopier nedad.