Avatar billede dragnor Juniormester
09. januar 2019 - 15:24 Der er 3 kommentarer

Security opsætning på SQL Server

Hej Eksperter,

Jeg har behov for lige at blive hjulpet i gang.

Jeg har en User på en SQL server. Lad os kalde denne bruger "AAA"
Denne bruger er tilknyttet et Schema "SSS"
Jeg har en tabel der hedder "TTT".
Jeg har så et View som hedder [SSS].[V_TTT] dvs. at dette view anvender skema "SSS" og viser nogle rækker og kollonner fra "TTT".

Hvordan gør jeg så User "AAA" kun kan lave Select på view [SSS].[V_TTT] og ikke lave select på tabellen "TTT"?
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2019 - 16:41 #1
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2019 - 16:51 #2
SELECT priv paa V_TTT og ikke SELECT priv paa TTT.
Avatar billede dragnor Juniormester
09. januar 2019 - 17:32 #3
Ja helt korrekt arne.

Udfordringen er at vi på min arbejdsplads ønsker at have 3 Windows Authrisationer som brugere kan bestille.

Hver af de 3 har hver adgang til hver sit Schema.

Alle tabeller har skema "dbo".

Til hver tabel opretter vi hypotetisk 3 views, dvs. et view per skema.

Hvert view viser forskellige kollonner, dette er af GDPR hensyn dvs. hvert skema giver adgang til mere eller mindre følsomme informationer.

Derfor er det vigtigt at en bruger der logger ind og har en af de 3 authorisationer kun kan åbne det view der er tilladt og ikke kan lave en select på tabellen, eftersom det vil give adgang til alle kollonner og ikke kun de udvalgte i viewet.

Derudover bruger vi "WITH (NOLOCK)" i alle views for at undgå at brugerne kan låse tabellerne.

Håber det gav mening?