Avatar billede swam2k Nybegynder
27. august 2001 - 11:24 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

ftp/web rettigheder

Jeg har en web / ftp server som folk selvfølgelig skal kunne uploade deres web sider til.
Problemet er bare, at når folk uploader, så får deres filer/directory automatisk rettigheder der siger at filen/directoriet er ejet af user: \"svendbent\" og group: \"svendbent\".  (opdigtet navn selvfølgelig :)
Kan man ikke lave det sådan at uanset hvad der oprettes under kataloget /web/site/ er ejet af brugeren selv, men tilhører gruppen users og iøvrigt er readable af denne gruppe.

Ellers kan man ikke komme til at se filerne fra nettet ...
Avatar billede thomasledet Nybegynder
27. august 2001 - 11:26 #1
lytter...
Avatar billede peter_m Nybegynder
27. august 2001 - 12:41 #2
Når brugeren er oprettet tildeler du bare en gruppe til brugere + sætter evt. umask for brugere så vedkommen har rw rw -- f.eks

022 skal du forsøge dig med.

brug touch for at se om brugere oprette en fil med korrekt r/w
Avatar billede peter_m Nybegynder
27. august 2001 - 12:41 #3
err men du kan forsøge dig med 022 men prøv dig lidt frem eller lave man umask
Avatar billede swam2k Nybegynder
27. august 2001 - 13:30 #4
oh yeah, mange tak Peter_m
bruger skulle bare lige være med i gruppen users, så kører det.

.... hvorfor er det nu lige man aldrig selv tænker på den mest åbenlyse løsning ???