Avatar billede micanni1956 Novice
16. november 2018 - 16:52 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Harddisk fra pc isat harddisk cover og tilkoblet via usb til en ny bærbar

Hey derinde

Ved ovenstående er flg. Problem opstået. Der ligger et gammelt program på harddisken som hedder Micrografx, når vi forsøger at åbne den på den bærbare får vi flg. Besked, udførelse af programgodkendelsessatsen kan ikke fortsætte, fordi mgx40.dll ikke blev fundet.
Håber i kan hjælpe.

Mvh. Michael
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. november 2018 - 16:59 #1
Avatar billede micanni1956 Novice
16. november 2018 - 17:09 #2
Hey erihg
Tak for din hurtige kommentar, ved læsning af dit link forekommer det mig at det er umuligt, at få det til at virke på den bærbare, der kører Windows 10. Er det korrekt opfattet. Pc,en harddisken sad i var en pentium 2 Core som kørte Windows 7.
Mvh michael.
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. november 2018 - 17:14 #3
Jeg må desværre være dig svar skyldig. Men der er sikkert andre der ved mere om emnet her på eksperten.
Det kan  - måske - også skyldes, at der evt. er tale om f.eks. Win 7 32 bit og Win 10 64 bit.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2018 - 17:28 #4
Et program der har været installeret på en anden pc med Windows 7 kan jo ikke direkte komme til at køre fordi man flytter det over på en Windows 10 med en ekstern harddisk.
Programmet vil have efterladt systemfiler på Windows 7 maskinen, som der jo ikke nu er tilgang til.
Typisk selvom man installerer på anden destination end C drev vil der mange gange blive skrevet til C drevet.
Om programmet her kan installeres og køres på en Windows 10 må jeg være svar skyldig.
Avatar billede INK Ekspert
16. november 2018 - 17:45 #5
Principielt skal du installere programmet på Win 10 maskinen. Kopiering virker ikke.
Har du licensnummeret for installationen kan du installere og aktivere. Formoder du kan downloade programmet fra nettet, men kender det ikke.
Med et særligt program kan du måske fiske det gamle licensnummer ud af harddisken.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. november 2018 - 17:54 #6
Først og fremmest er det sjældent, men ikke helt umuligt, at køre et program på den måde. Ofte knytter det installerede program en masse system-DLL filer, OCX og lignende filer til sig, gennem registreringsdatabasen på det installerede operativsystem. Og det er jo ikke det du kører nu, så det er ikke så sandsynligt at du kan køre programmet, uden at installere det forfra.

Jeg har læst den linkede tråd igennem, og problematikken de kommer ind på, er at programmet sandsynligvis er 16bit (Altså oprindelig skrevet til Windows 95/98). 16bit understøttelsen er lukket af i 64 bit operativsystemer, og understøttes kun delivst i ny 32bit operativsystemer. Og dét er endnu en grund til at du næppe får det til at virke i Win10, der som udgangspunkt i dag er 64bit.

Du KAN dog vælge at installere 32bit udgaven, og du KAN læse/hacke dig tli at aktivere denne så den understøtter 16bit programmer. Eller du kan vælge at installere VirtualBOX, og lave en virtuel Windowx XP maskine, hvor du muligvis kan køre programmet under.

Det er bare en hel masse hvis´er, og du skal regne med at bruge alt fra en dag til flere uger på at få det til at virke, så med mindre du i forvejen er rimelig skarp på IT, skal du nok overveje om du kan finde en anden løsning.

En skriver i tråden, at Word kan løse de opgaver, han brugte programmet til... - er det ikke værre, så overvej Word, eller Writer fra LibreOffice.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2018 - 18:06 #7
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. november 2018 - 18:33 #8
Jeg vil vende den og sige - det er kun lykkedes mig at få ét 16bit program op at køre på den måde... - ud af flere.

De øvrige blev ved at fejle på forskellige ting, som jeg så skulle tage højde for.

Så jeg kan ikke svare direkte med andet end "måske.

Men som beskrevet - prøv. Det tager bare tid :-) - og er stadig ikke helt sandsynligt at man kan køre et program, der ikke er installeret i OS, men "kopieret" et andet sted fra.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. november 2018 - 18:37 #9
#8 Vi er enig i at programmet sandsynligvis ikke vil kunne køre uden det bliver installeret om.
Det er yderst få programmer jeg har set der virker bare ved at flytte det (overføre/kopiere) til ny pc. Der mangler næsten altid et eller andet for at det kører.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. november 2018 - 19:24 #10
Hvis det skal være det program, så hent/køb en opdateret version - win10 er ny, så hvorfor ikke programmet også https://www.coreldraw.com/en/pages/old-brands/micrografx-windows-draw/