Avatar billede Chevy396 Seniormester
03. november 2018 - 10:20 Der er 3 kommentarer

Notesblokheader - problem

Jeg er igang med et større projekt - backup af næsten 5 TB musik - og jeg er løbet ind i et mindre, men meget irriterende, problem.

Jeg har de enkelte CD'er liggende i mapper. En mappe er opkaldt med kunstnernavn, Titel på CD, samt udgivelsesåret.

I hver enkelt mappe har jeg en infofil oprettet i notesblok, med de samme oplysninger som mappen - simpelthen for at kunne krydsreferere og dermed holde styr på CD'erne.

Og det er her jeg engang imellem løber ind i problemet : Når jeg overfører en mappe fra mit "arbejdsdrev" til mit backupdrev, kommer mappe og musikfiler fint over på backupdrevet, men Infofilen's "Overskrift" er for lang (indeholder for mange tegn), og må derfor omdøbes til f.eks Infofil for at kunne følge med i mappen den er tilknyttet. Det er ikke særligt hensigtsmæssigt at have ca. 4000 filer navngivet Infofil.

Mit spørgsmål er ganske enkelt om jeg kan løse dette problem ?

Jeg har win 7 Pro 64 bit, MS Office 7, hvis dette er en oplysning der er relevant for evt problemløsning

Mvh.

PS.: Beklager hvis det ikke er den rigtige tråd jeg har lagt dette spørgsmål.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. november 2018 - 13:54 #1
jeg ville lave en simpel tekst-hjemmeside med link til de enkelte filer som undersider og have det samlet i en mappe fx musik/data
start med kommandopromt og gå til hovedmappen for din musik
skriv
dir *. /s > info.txt
så vil du få en fil, der indeholder mappestruktur og med mere. Rediger den, så den kun indeholder slut-mappenavne, som fx
Ace Of Base\Greatest Hits Revisited
Adele\19
Adele\21
osv...
det er hoveddata til info.html og den + alle txt-filer kopiere du til en \data mappe
xcopy *.txt \data\*.txt /s  (det er utestet)
derefter laver du fx Adele\19 til et link, der peger på den tilhørende txt-fil
og når det virker, så slet alle gamle txt-filer der stadig ligger i de enkelte mapper (undtagen dem i \data - gem dem evt udenfor \musik så en del *.txt /s ikke får samlemappen med)
Avatar billede Hans Mester
03. november 2018 - 14:22 #2
Der findes måder at omgå problemet på. Hvis det opstår på grund af forskellen i længden på stien til hhv. musik og backup, så kan du forkorte stien til backuppen med kommandoen subst:

subst y: "x:\en backupmappe\hvor stien\er lang"

y peger nu på din backupmappe, og stien er blevet kortere. Når du efterfølgende skal tilgå din backup, skal du igen bruge subst.
Avatar billede Chevy396 Seniormester
27. juni 2023 - 17:41 #3
Takker for forslag, og undskylder min manglende respons på mit oplæg.

Tråden lukkes.