Avatar billede jcr18 Professor
30. oktober 2018 - 13:42 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

batteri tester

Jeg har temmelige mange batterier liggende som skal testes for duelighed eller ej. Har kik på en sådan en her: https://ufile.io/xhxkb.
Normal checker jeg lige nettet for TEST resultater af varerne jeg køber. Her har jeg ikke kunne finde noget så mit spørgsmål kører på om I kender nogle mærker som viser en 100% korrekt måling?
Avatar billede jcr18 Professor
30. oktober 2018 - 13:45 #1
Linket virker tilsyneladende ikke, så I får lige denne her som et mulig køb?
https://www.avxperten.dk/batteritester/batteritester-12-typer-batterier.asp
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. oktober 2018 - 13:49 #2
Avatar billede jcr18 Professor
30. oktober 2018 - 13:57 #3
Poko1 > Jeg får en fejl 404 når jeg klikker på dit link. Synes det ofte er noget råd med disse upload tjenester.
Avatar billede kurt54 Ekspert
30. oktober 2018 - 15:27 #4
Testeren fra aveksperten virker udmærket til batterier der skal belastes let. Skal batterierne belastes meget er den ikke til megen gavn -meget vil sige ekstern blitz der trækker meget strøm omend til tider med noget interval.

Jeg vil ikke afvise den stort set er et voltmeter - der jo belaster uhyre lidt. Har du et voltmeter kan du selv styre belastningen - En modstand - en batteri holder (optimal) og lidt ledning foruden voltmeteret er alt der skal til.

mvh
Kurt
Avatar billede jcr18 Professor
30. oktober 2018 - 16:12 #5
Jeg skal kun bruge den til at checke alle min løse batterier om de stadigvæk virker: AA-AAA osv. Forstår desværre ikke helt dit svar Kurt.
Avatar billede milter Ekspert
30. oktober 2018 - 19:29 #6
Opladelige AA og AAA batterier koster ikke en formue. Og, som kurt54 bemærker, det afhænger helt af, hvilket formål de skal bruges til. Et køkkenur eller en fjernbetjening  kan sagtens bruge gamle, udslidte batterier. Det kommer udelukkende an på, hvor ofte du er villig til at skifte dem.

Efter min mening er batteritestere ikke pengene værd. Lad batterierne op, se hvor længe de holder, og smid dem så ud, hvis du ikke er tilfreds.
Avatar billede jcr18 Professor
30. oktober 2018 - 19:40 #7
Ja Milter, jeg gider heller ikke bruge ret mange håndører på disse, men jeg har temmelig mange liggende og skal egentlig bare have rydder op i dem. Jeg smider dog ikke brugbare batterier ud når de nu engang måske er 85% opladet. Det er sådan mere et princip. Jeg er ikke nødvendigvis tilhænger af "køb og smid ud samfundet" men heller ikke nærig på nogen måde.
Avatar billede milter Ekspert
30. oktober 2018 - 20:48 #8
Jeg er absolut heller ikke nogen tilhænger af "køb og smid ud samfundet" :-)

Det , jeg mener, er blot, at kun dine egne erfaringer med batterierne kan fortælle dig, om det er tid til at smide dem ud. En batteritester vil ikke kunne fortælle dig, om batterierne skal smides ud, eller om de stadig kan bruges i et køkkenur eller lignende.

Jeg har selv en kasse med "Batterier til opladning". Når jeg så finder ud af, at nogle af dem mister spændingen efter kort tid, selv i ikke-krævende apparater, så ryger de ud. Det sidste sted, de normalt bliver brugt, er i næsehårstrimmeren, men sådan en har du måske ikke stiftet bekendtskab med endnu :-)
Avatar billede jcr18 Professor
30. oktober 2018 - 21:26 #9
Hehe - jo næsehårdstrimmeren kender jeg skam så jeg tror jeg lader den få nogle af de mere uddøde batterier næste gang den skal nye.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
31. oktober 2018 - 21:32 #10
Jeg har en batteritester, denne her model
https://www.hama.com/00074021/hama-bt2-rechargeable-battery-battery-tester
Det indikatoren viser stemmer godt overens med hvad jeg oplever på fjernbetjeninger, lommelygter mv.
Jeg bruger den ofte, den er meget nyttig hvis man er usikker på batteristanden i nogle apparater, eller hvis der er blandede batterityper i et apparat, fx en blanding af nye og gamle. Nogle gange kasserer man et apparat med batterier og så kan man måle om det er værd at gemme batterierne. Nogle apparater kræver batterier, der er helt i top, andre kan nøjes med nogle let brugte, Nogle gange har man lagt let brugte batterier tilbage blandt de nye osv.
Avatar billede milter Ekspert
01. november 2018 - 17:48 #11
#10.

Enig, min metode er nok ikke så god, hvis man ikke har lidt styr på batteriernes alder :-)
Avatar billede Heidi Lykke Jensen Praktikant
26. november 2018 - 22:48 #12
Denne her, skulle være rigtig god, hvis ikke du har fundet en anden.

https://www.batterihuset.dk/batteritester-elektronikbatterier-br-tester/
Avatar billede jcr18 Professor
26. november 2018 - 22:59 #13
Tak for info alle. I første omgang har jeg bare købt en meget billig udgave. Ingen tvivl om at jeres forslag nok er noget bedre i længden. Jeg gemmer i hvert fald jeres links.