Avatar billede hrniels Nybegynder
27. august 2001 - 05:51 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Modem kan ikke finde COM port

Efter at have formateret min harddisk og installeret WIN 98 2. udg. har jeg problemer med at reinstallere mit modem (56K flex). Det burde selv finde ledig port men dette er problemet. PC\'en kan godt se kortet men ikke COMM Port. Kan nogen hjælpe?
Avatar billede kool-blue Nybegynder
27. august 2001 - 05:57 #1
Hvis du bruger COM2, så prøv COM1 eller omvendt
Avatar billede monic Nybegynder
27. august 2001 - 09:36 #2
En mulighed er at afinstallere den pågældende COM-port og så genstarte maskinen, så finder Win 98 porten med modemet.
Avatar billede makse Nybegynder
27. august 2001 - 10:18 #3
Hvis det er et internt modem, så prøv med COM3.
Avatar billede lerfeldt Nybegynder
29. august 2001 - 00:10 #4
Har du installeret de nødvendige drivere?
Jeg antager at det er et internt modem - og det plejer at hjælpe at installere de medfølgende programmer.

Generelt om interne modemmer - smid lortet ud, og køb et eksternt.
Avatar billede hrniels Nybegynder
29. august 2001 - 07:52 #5
Det er et internt modem som altid har fungeret perfekt. Jeg kan IKKE vælge COM2 eller COM1. Driveren bliver ikke accepteret fordi modem ikke kan se COM-porten. Det er et Plug & play som automatisk skal konfigure sig til en port.
Jeg mangler fortsat svaret der vil løse problemet.
Avatar billede lerfeldt Nybegynder
29. august 2001 - 10:24 #6
Jeg er nu lidt forvirret.

Du skriver at modem ikke kan se com-porten..... Men du kan altså godt se modemet? Er du sikker på at der overhovedet skal installeres en port. Jeg har set et internt PCI-modem, der IKKE brugte com-port - det var et \"Conexant\".

Prøv at tage kortet ud af maskinen.

Gå så ind i enhedshåndtering, sørg for at få vist skjulte enheder, og fjern ALT hvad der kan have med modem og ekstra porte at gøre. Genstart, kig igen i enhedshåndtering, fjern eventuelt ny-opståede enheder. Genstart igen - check.

Når ALT er fjernet, og genstart ikke opdager mærkelige enheder, så isæt modemet. Lad nu windows håndtere installationen.

Hvis heller ikke det lader sig gøre, så prøv manuelt at bruge enten com3 eller com4.
Avatar billede nielshr Nybegynder
29. august 2001 - 17:00 #7
Jeg har været inde i system, enhedshåndtering og fjernet alt (efter at have fjernet modem). Jeg har genstartet (og genstartet) men det samme sker igen og igen: Windows opdager modem, jeg påbegynder installation, peger på driveren på CD ROM - slutmeddelse: Kan ikke finde COM port!
Jeg har derefter sat jumpers til en specifik port, men lige lidt hjælper det. Jeg vil nu kigge i BIOS for at tjekke data der.
Avatar billede lerfeldt Nybegynder
29. august 2001 - 21:20 #8
Opdager windows et modem, der ikke er installeret???

Har du afinstalleret alle de programmer der fulgte med modemet - ellers gør det.

Du skal nok ikke gå ind i BIOS medmindre du ved hvad du laver. Sørg for at BIOS er sat op til Plug&Play-operativsystem.

Henrik
Avatar billede lerfeldt Nybegynder
29. august 2001 - 21:22 #9
Jeg glemte at spørge; Er det evt. et ISA-kort?
Avatar billede hrniels Nybegynder
30. august 2001 - 06:55 #10
Når modem er i kan det ses i system, enhedshåndtering; det var det jeg mente.
Ja, jeg har afinstalleret relaterede programmer.
Jeg gik ind i BIOS og ændrede til P&P O/S, men
lige lidt hjælper det.
Modem programmet svarer Fejl 2312, kan ikke finde comm port. Det er et SuperVoice 56Flex Internal Modem. (Hvad er et ISA-kort?). Hvis det ikke var fordi kortet har fungeret perfekt ville jeg give op.
Avatar billede hrniels Nybegynder
06. september 2001 - 08:59 #11
Kære alle,

Så virker det. Jeg valgte blot en standard driver til et 56K Flex modem fra listen i Windows, herefter konfigurede kortet sig i CommPort3 og herefter kunne jeg installere SuperVoice driveren fra CD ROM. Pyha. Tak for hjælpen til alle, jeg snupper selv pointene!
Avatar billede lerfeldt Nybegynder
06. september 2001 - 12:16 #12
Af uransagelige årsager har jeg ikke kunnet se din kommentar fra 30/08 2001 før nu. Selvom jeg gik ind på dette spørgsmål, var din besked der ikke.

Et ISA kort er et \"gammeldags\" indstikskort, der ikke passer i samme slot som PCI-kort. De gamle ISA-slot er oftest sorte, og anbragt nede under PCI-kortene. Der er stort set ingenting der bruger de gamle ISA-slots mere - de var meget besværlige at konfigurere - og motherboards idag har som oftest slet ingen ISA-slots monteret.

Det er sgu flot af dig at snuppe alle pointene selv.