Avatar billede Max_P_Larsen Seniormester
24. oktober 2018 - 12:30 Der er 7 kommentarer

Importér data "Fra tekst/CSV" med engelsk decimalseparator

I tidligere versioner af Excel kunne man i "Guiden Tekstimport", trin 3 af 3, klikke på knappen "Avanceret..." og angive andre tegn for decimalseparator og tusindtalsseparator end Windows' standarder for Danmark, som derefter blev anvendt på alle relevante/numeriske kolonner i den importerede fil.

I den nye importguide (f.eks. Excel 365) kan jeg ikke finde en tilsvarende mulighed, der i ét hug dækker alle relevante kolonner.

Er der nogen, der ved, om muligheden findes i den nye import-guide - og hvor den i så fald ligger gemt?

Jeg er godt klar over, at man kan ændre det under "Rediger", men så skal man - så vidt jeg kan konkludere - udføre ændringen pr. kolonne, hvilket virker bøvlet, når det tidligere kunne klares i én enkelt "operation".

Jeg er også vidende om, at den gamle guide kan aktiveres, så jeg kan blive ved med at bruge den, men om muligt vil jeg hellere skifte over til den nye.
Avatar billede Jan K Ekspert
24. oktober 2018 - 13:16 #1
Jeg kan desværre ikke teste i Excel365 før på fredag, men i henhold til MS's egen forklaring skulle det findes samme sted:

Excel for Office 365 Excel 2019 Excel 2016 Excel 2013 Excel 2010 Excel 2007

Step 3 of 3

Click the Advanced button to do one or more of the following:

    Specify the type of decimal and thousands separators that are used in the text file. When the data is imported into Excel, the separators will match those that are specified for your location in Regional and Language Options or Regional Settings (Windows Control Panel).
Avatar billede Max_P_Larsen Seniormester
24. oktober 2018 - 13:39 #2
Hej Jan

Det handler om to forskellige guider til import af tekstfiler:

- den ældre version, som hedder "Guiden Tekstimport"
- den nye version, hvor man kan klikke på knappen "Rediger" for at åbne "Power-forespørgselseditor"

Du har undersøgt sagen i forhold til den ældre guide - "Guiden Tekstimport". Denne kan også aktiveres i Excel 365, og den fungerer, som den altid har gjort.

Jeg er ude efter en løsning til den nye importfunktion (Power Query), hvori der ikke findes et "Step 3 of 3". I stedet kan man i "Power-forespørgselseditor" højre-klikke på én kolonne af gangen og vælge "Rediger type" og herefter "Ved hjælp af landestandard...", som tilbyder en laang liste af landestandarder at vælge imellem.
Avatar billede Daffodil Professor
24. oktober 2018 - 13:55 #3
Prøv at gennemse denne youtube forklaring på Power Query:

https://www.youtube.com/watch?v=ohGFPF12Qwc
Avatar billede Max_P_Larsen Seniormester
24. oktober 2018 - 14:00 #4
Daffodil:
Mange tak men mit behov var ikke en generel intro til Power Query.
Har du evt. selv kigget de 50 minutter igennem og fundet et svar, må du gerne angive en minuttal i videoen, så jeg kan spole frem :-)
Avatar billede Max_P_Larsen Seniormester
24. oktober 2018 - 14:51 #6
Hej Jan

Det er på rette spor, men der skal stadig ændres for hver enkelt kolonne.

Jeg har muligvis selv fundet svaret. Inden filen importeres, skal man vælge menupunktet "Forespørgselsindstillinger" under "Hent data"-knappen i gruppen "Hent og transformér data" på fanen "Data".

Dette frembringer vinduet "Indstillinger for forespørgsel", hvor man i sektionen med "AKTUEL PROJEKTMAPPE" kan vælge "Internationale indstillinger" i en rulleskakt, f.eks. "Engelsk (Storbritannien)" eller "Engelsk (USA)".
Avatar billede eandklahn Praktikant
07. juli 2020 - 21:13 #7
Hej Max,

tak for at du vendte tilbage med løsningen. Jeg har netop lige stået i samme situation og kom videre med din forklaring.

vh Emil