Avatar billede truntee Nybegynder
26. august 2001 - 20:21 Der er 37 kommentarer og
3 løsninger

TCPIP under WIN virker ikke - server not found

Efter reinstallation af WIN98 - kan browseren ikke åbne websteder eller e-mail længere: Meddelelse - server not found.
Ping mod DNS virker. Samt fildeling (netbios) fungerer.
Kører på lokalnet med cablemodem. Anden maskine i huset kører fint.
Avatar billede truntee Nybegynder
26. august 2001 - 20:22 #1
Ups glemte at spørge pænt om hurtig hjælp - har brugfor maskinen til onlineundervisning.
Avatar billede hotpop Novice
26. august 2001 - 20:23 #2
hvilket lokalnet?
Avatar billede hotpop Novice
26. august 2001 - 20:24 #3
når du siger det haster, må du også gerne svare hurtigt :)
Avatar billede martens Guru
26. august 2001 - 20:30 #4
Har du subst´et noget ?
Avatar billede truntee Nybegynder
26. august 2001 - 20:31 #5
Ethernet på hub - Sorry var lige gået et øejblik
Avatar billede truntee Nybegynder
26. august 2001 - 20:32 #6
Til Martens - forstår ikke spørgsmålet?
Avatar billede martens Guru
26. august 2001 - 20:34 #7
skriv subst i en DOS-boks, hvad sker der så ?
Avatar billede truntee Nybegynder
26. august 2001 - 20:36 #8
Vi prøver..... hvad skulle det hjælpe?
Avatar billede truntee Nybegynder
26. august 2001 - 20:37 #9
Nej -- der sker ingenting Martens
Avatar billede martens Guru
26. august 2001 - 20:39 #10
hvis der subst´es i windows sker det af og til at TCP/IP-protokollen mister grebet, hvorfor vides ikke, men tildeler men eksempelvis netværksdrev via scripts og disse er defineret med subst, vil TCP/IP få åndenød....

Derfor..
Avatar billede hotpop Novice
26. august 2001 - 20:40 #11
Måske spørger jeg dumt - men er du sikker på at du har husket ALT under TCP/IP?
Avatar billede truntee Nybegynder
26. august 2001 - 20:43 #12
Til Martens - Okay, men det duede ikke
Til Hotpop: Internetegenskaber er identisk med den maskine, der fungerer. At WINIPCFG viser, at vi har fået IP-adresse (DHCP, og har forbindelse med DNS
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
26. august 2001 - 20:53 #13
Ved det lyder tosset, men prøv at afinst. TCP/IP og inst. + konf. den igen. Arbejder med EDB til hverdag, og har oplevet at det virker, men det er jo ikke nogen garanti her! :-) Prøv!
Avatar billede truntee Nybegynder
26. august 2001 - 20:58 #14
Til Kongsted:
Hvordan gør man det under windows???
Avatar billede hotpop Novice
26. august 2001 - 21:02 #15
kontrolpanel - netværk - marker tcp/ip og klik på fjern.
Avatar billede truntee Nybegynder
26. august 2001 - 21:04 #16
Okay - prøver lige - vender tilbage med resultatet
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
26. august 2001 - 21:06 #17
Beklager at jeg lige var optaget med at skrive et svar et andet sted, men hotpop har jo svaret!
Avatar billede truntee Nybegynder
26. august 2001 - 21:17 #18
Beklager - men det virker altså stadig ikke.
Når der geninstalleres har den stadig DNS-adresserne??? ER der et eller andet, der ikke bliver ryddet væk? ØV
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
26. august 2001 - 21:20 #19
Men du skal jo have dine DNS adresser for at du kan lave et opslag i din browser. Når du fx. skriver www.krak.dk skal den slå op på en DNS server for at finde ud af hvilken Ip adresse at www.krak.dk ligger på. Er DNS aktiveret?
Avatar billede hotpop Novice
26. august 2001 - 21:21 #20
genstartede du efter at have fjernet TCP/IP?
Avatar billede truntee Nybegynder
26. august 2001 - 21:21 #21
Til Kongsted - Ja - begge 2
Avatar billede truntee Nybegynder
26. august 2001 - 21:22 #22
Ja - havde sådan set ikke noget valg - under opstart kom meddelelsen: Windows beskyttelsesfejl, så der måttet genstartes endnu engang.
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
26. august 2001 - 21:22 #23
Er de identiske med dem på den anden pc?
Avatar billede truntee Nybegynder
26. august 2001 - 21:25 #24
Til Konsted - Ja.
DSN-adresserne bliver ikke slettet samtidig med TCP/IP, hvor gemmer de sig henne? Er der andre steder, hvor der kan være fejl?
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
26. august 2001 - 21:28 #25
Jeg har en mistankte om at der er et eller andet i din netværksopsætning der er \"skrevet forkert\". Det er ikke din fejl, men en windowsfejl. Prøv at deaktivere DNS, og lad den genstarte. Aktivere dem igen og lade den genstarte igen. Hvad har du skrevet i værtsnavn og domæne? Hvem har du som udbyder af kabelmodem?
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
26. august 2001 - 21:31 #26
Du siger at du har DHCP. Er det kabelmodemet der tildeler IP-adresser?
Avatar billede roenving Novice
26. august 2001 - 21:35 #27
Prøv med winipcfg fra start->kør

Vælg det aktive netkort (her valgte den (fejlagtigt) en PPP adapter).

Tryk: Frigør Alle og derefter FoRny alle

hth
jes
Avatar billede truntee Nybegynder
26. august 2001 - 21:38 #28
Vi har prøvet at deaktivere DNS, restartet og aktiveret DNS igen. De (i vores tilfælde) 2 IP adresser \"kommer frem igen\", dvs vi taster dem ikke. Udbyderen er Arrowhead, der driver \"Ishoejby\" net, hvilket er  hele kommunen. Vi er et stort net beskyttet med NAT adresser udadtil og CSNE \"indenfor\". Ifølge udbyder (og vores ander maskine) skal værtsnavn angives som \"computernavn\" uden domæne. Der anvendes ikke proxy server. Opsætning kan ses på www.Ishoejby.dk eller www.arrowhead.dk/ishoejby/

Avatar billede kongsteddk Nybegynder
26. august 2001 - 21:41 #29
Har du prøvet at køre med den deaktiveret. Så vil den få DNS adresser tildelt at en DHCP server. Hvad med maskinens IP adresse. Er den fast eller er den tildelt?
Avatar billede truntee Nybegynder
26. august 2001 - 21:43 #30
Ja, det er kabelmodemet, der tildeler adresse.
winipcfg viser for netkortet vores IP adresse,
DNS adresserne, DHCP adresse, macadresse. Vi har prøvet at frigøre/forny. Efter maskinen var slukket i nat skiftede Vor IP adresse som ventet.
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
26. august 2001 - 21:45 #31
Kan du kommunikere imellem de 2 computere?
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
26. august 2001 - 21:48 #32
Hvis I får tildelt ipadresser fra en DHCP-server, så burde den også være konfigureret sådan at den tildeler DNS-adresser. Du skal ikke angive noget. Hverken i ip, gateway eller dns. Men kun hvis der er en DHCP-server (sikkert i kabelmodemet)
Avatar billede truntee Nybegynder
26. august 2001 - 21:48 #33
Den fejlende maskine svarer på Ping fra OK maskine. Problemet synes at være, at windows programmer ikke kan connecte internt til TCPIP, men vi mangler fejlindikation.
Vi har ikke fast IP adresse (tildeles via DHCP) hvorimod DNS adresser skal indtastes, hvilket også er setup på den OK maskine.
Avatar billede truntee Nybegynder
26. august 2001 - 21:50 #34
Netbios (fildeling) fungerer også OK mellem maskinerne.
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
26. august 2001 - 21:52 #35
Har du i mellemtiden haft din maskine 100% slukket? Det kan være dit netkort der skal nulstilles. Det har jeg været ude for før! Hvis det heller ikke hjælper, vil jeg gerne hjælpe dig lidt endnu, men jeg smutter lige 20-30 min.!
Avatar billede truntee Nybegynder
26. august 2001 - 21:53 #36
Som skrevet ovenfor kan anbefalet setup , (som også virker på anden maskine) ses på udbyders hjemmeside. Her skrives tydeligt, at DSN SKAL indtastes samt at IP adresse tildeles dynamisk.
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
26. august 2001 - 21:55 #37
Har du prøvet at slukke som tidligere skrevet?
Avatar billede truntee Nybegynder
26. august 2001 - 21:57 #38
Ja, maskinen har været \"strømfri\" adskillige gange. Også vi har erfaring for, at visse \"net-ting\" kræver Power on reset,, bla ændrede bufferstørrelser etc.
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
26. august 2001 - 22:30 #39
Beklager. Men lige nu er ideerne ved at være løber tør. Jeg skal se om jeg kan komme på noget nyt imorgen! (Beklager forsinkelsen!)
Avatar billede truntee Nybegynder
26. august 2001 - 22:41 #40
OK, tak for hjælpen alle sammen. Man vinder desværre ikke hver gang.