Avatar billede Lasse K Novice
28. august 2018 - 11:27 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvis formel

Hvordan får jeg Excel til at sumere hvis bestemte forhold er opfyldt samt substrahere hvis andre forhold. Jeg har en tabel der indeholder en kolonne med varenumre, en kolonne med "Tilgang/Afgang" og en kolonne emed antal. Jeg ønsker en formel der kan tage alle poster med et givent varenummer og så summere dem, hvis kolonne 2 siger "Tilgang" og trække det fra hvis kolonnen siger "Forbrug". Og på den måde give mig det samlede antal på hvert vare nummer.

Håber mit spørgsmål giver mening og at der nogen der har tid til at hjælpe.
Vh Lasse
Avatar billede lonmat Juniormester
28. august 2018 - 11:34 #1
Denne kan gøre det:

=SUMPRODUKT((A1:A4)*(B1:B4="tilgang"))-SUMPRODUKT((A1:A4)*(B1:B4="forbrug"))
Avatar billede lonmat Juniormester
28. august 2018 - 11:45 #2
Hov glemte varenummeret. Her er et led mere i begge sumprodukt hvor den ser om varenummer er "10", her kan du selvfølgelig indsætte cellereference til det konkrete varenummer:

Varenummer i kolonne A
Antal i kolonne B
Type i kolonne C

=SUMPRODUKT((B1:B8)*((C1:C8)="tilgang")*(A1:A8=10))-SUMPRODUKT((B1:B8)*((C1:C8)="forbrug")*(A1:A8=10))
Avatar billede Lasse K Novice
28. august 2018 - 11:48 #3
Tak for det hurtige svar, men forstår det ikke rigtigt. Hvilke data er i henholdsvis kolonne A og B og hvordan tager formlen hensyn til hvilket varenummer tilgang og forbrug har været på?
Avatar billede lonmat Juniormester
28. august 2018 - 11:51 #4
Se mit svar nummer to - jeg glemte varenummeret i første omgang:-)
Avatar billede Lasse K Novice
28. august 2018 - 11:59 #5
Kæft hvor nice. Det funker perfekt. Tusind tak for hjælpen:)

Er ny her, men har set der udeles point. Hvordan gør jeg det?
Avatar billede lonmat Juniormester
28. august 2018 - 12:03 #6
Godt det virker, men jeg er også ny her, og ved ikke hvordan du giver mig point..
Avatar billede Lasse K Novice
28. august 2018 - 12:24 #7
Nå for dælen. Har du fået point nu?
Avatar billede ebea Ekspert
28. august 2018 - 12:34 #8
Har du prøvet at efterregne, om resultatet er korrekt?

Formlen herunder, skal indtastes ved hjælp af Ctrl+Shift Enter, så der dannes de to klammer foran og bagved formlen.
Hvis du kopierer formlen direkte ind, skal du fjerne klammerne!

{=SUM((C2:C5="tilgang")*(A2:A5=D1)*(B2:B5)-((C2:C5="afgang")*(A2:A5=D1)*(B2:B5)))}
Avatar billede ebea Ekspert
28. august 2018 - 12:36 #9
#7  - En vigtig detalje. Kontonummeret angiver du i D1 ;-)
Avatar billede Lasse K Novice
28. august 2018 - 12:46 #10
Det funker fint og resultatet er som det skal være. Men mange tak for dit indput:)