Avatar billede Siafu Novice
23. august 2018 - 07:50 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Lopslag og "Tal som tekst"

Hej

Det kan godt være at jeg er en klovn til at søge herinde, men kunne ikke finde noget lignende.

Jeg bruger LOPSLAG til at søge i noget data jeg copy/paster ind. De tal der står i kolonne A får fejlen "Tal gemt some tekst" og dette kan LOPSLAG ikke finde ud af at søge i, da søgecellen er at tal.
Det er et ark som skal bruges som opslag, og data skal kopieres ind hver gang det skal bruges. Derfor kan jeg ikke bare bruge "Tekst til kolonner" eller modificere kolonne A. Det "skal bare virke" når man kopierer ind.

Er der nogle der har en god ide til hvordan jeg kan lave arket således at jeg undgår kolonne A bliver "Tal gemt som tekst"?

Mvh

Siafu
Avatar billede Peder Praktikant
23. august 2018 - 08:00 #1
I stedet for Ctrl+V når du kopier ind, så indsæt som værdier
Avatar billede Siafu Novice
23. august 2018 - 08:04 #2
Det har jeg ikke mulighed for, da mit datasæt også indeholder andre informationer end tal.
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
23. august 2018 - 08:04 #3
Hej
Lav en hjælpe kolonne  du sætter ind i  og  skriv i kolonne A "= hjælpekolonne * 1"

eks  i A2 "=D2*1"

tror det vil virke, ej testet
Jan
Avatar billede Siafu Novice
23. august 2018 - 08:06 #4
Og det skal være så simpelt som muligt da "man skulle trykke for meget" på den løsning jeg havde med "Tekst til kolonner"
Avatar billede Siafu Novice
23. august 2018 - 08:08 #5
#3

Det har jeg prøvet. Men så skal hjælpe kolonnen være på kolonne A og når jeg gør det brokker Excel sig over at den skal sætte datasættet ind i A1. Dette skyldes at sættet er så stort at jeg bruger "markér alt" for at copy/paste
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
23. august 2018 - 08:12 #6
Hvis du reserverer Kolonne A  og sætter ind i efterfølgende kolonner så tror jeg  følgende kode i A kolonnen vil virke: i A2    =Hvis(B2="";"";B2*1) og træk koden ned.

Jan
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
23. august 2018 - 08:19 #7
#5 hvad med at makér hele arket og låse alle celler op for derefter at låse A kolonnen + evt de øverste rækker
tilsidst "Beskyt ark"

Jan
Avatar billede RogerWilco Seniormester
23. august 2018 - 08:25 #8
Du kan prøve at ændre LOPSLAG-formlen til at søge efter tekst:
=LOPSLAG(a1&"";ark2!A:B;2)

Hvis den fundne værdi er tekst, men ønskes som tal:
=LOPSLAG(a1&"";ark2!A:B;2)+0
Avatar billede Siafu Novice
23. august 2018 - 08:37 #9
Mange tak Roger. Det virker. Kan du give en lille forklaring på hvad &"" betyder i koden?
Avatar billede RogerWilco Seniormester
23. august 2018 - 08:50 #10
Det er lidt af det samme som i #3, men bare indbygget i formlen.

Man kan i en formel tvinge formatet af en værdi til enten tekst eller tal ved at tilføje en tom tekst, dvs. &"", eller et tal som ikke ændrer på værdien, dvs. +0 eller *1.
Tekst kan ikke tilføjes med + eller *, men med &.
Avatar billede Siafu Novice
23. august 2018 - 09:03 #11
det giver mening. Mange tak