Jeg har en Epson printer der er defekt indenfor garanti periode men Epson mener at garantien bortfalder når der har været anvendt uoriginale blækpatroner Hmm uden at have set på printeren siger de at det der derfor den er defekt Nogle forslag andet end at holde sig væk fra Epson fremover???
Jeg vil tro at alle printerproducenter vil betragte det som et brud på garantien hvis man bruger uoriginale printerpatroner. Regner man ud hvad én liter blæk koster når man til nogle svimlende beløb, så der er ingen som helst tvivl om at producenterne virkelig scorer kassen når brugerne anvender originale patroner. Denne guldgruppe vil de selvsamme producenter naturligvis nødig miste, og de gør derfor alt for, at genere de "formastelige" brugere, der anvender uoriginale patroner. At der også er uoriginale patroner der er noget værre skrammel er en anden sag. Jeg kan ikke svare på om der vitterligt er tale om et brud på garantien, men det er der sikkert andre her på eksperten der kan.
Hvad får Epson til at mene, du har brugt uoriginale blækpatroner? Har du sagt noget, som kan få dem til at tro det?
Bortset fra det, så tror jeg, Epson får meget svært ved at nægte at erstatte en defekt printer pga. brug af uoriginalt blæk. Bed dem henvise til de garantibetingelser, som gælder for dit køb.
Og hvad er der forøvrigt galt med den printer? Model?
#2 Epson kender jo sammensætning af den blæk der bruges i deres printere, og afviger det fra det de finder ud af når de får den til reparation, så fravælger de deres ansvar.
Epson skriver (Google-oversættelse?) i dit link: "Der gives ingen garanti fra Epson om, at såkaldte kompatible blækpatroner eller genbrugte patroner vil levere gode resultater..
Der er forskel på ikke at levere gode resultater og slet ikke virke, så vi skal nok have lidt flere oplysninger fra John Westh :-)
Forestil dig, at du har brug for at udskrive en flybillet, og det så ikke fungerer - fordi dyserne er tilstoppede eller printeren ikke kan genkende patronen. Eller endnu værre, patronen er i stykker ved modtagelsen, før du overhovedet har haft en chance for at komme i gang.
Ikke-originalt blæk er ikke udviklet og testet af Epson, hvilket betyder, at der kan opstå fejl på din printer, som ikke er omfattet af printerens garanti.
#6. Enig, men ordlyden "...der kan opstå fejl på din printer, som ikke er omfattet af printerens garanti" betyder ikke, rent juridisk, at Epson ikke vil erstatte fejl på printere under nogen omstændigheder.
Derfor skal vi have lidt flere oplysninger fra John Westh om fejlen, alderen på printeren, hvordan fejlen er opstået, osv.
Så jeg bliver måske nødt til at tage nogle af mine ord i mig igen. Vi venter spændt på mere fra John Westh :-)
Synes godt om
2 synes godt om dette
Slettet bruger
21. august 2018 - 20:33#9
Printeren er en xp-760 Ifølge forbrugerstyrelsen kan garantien ikke bortfalde ved brug af uoriginale blækpatroner medmindre det kan bevises at det har lavet skaden Printeren er ca 12 mdr og er ikke tjekket af Epson, jeg har brugt uoriginale blækpatroner i mere end 15år uden større problemer Jeg gider ikke slås for min ret da de jo altid vil påstå at det er årsagen hvis de tager den ind efter som de allerede har den påstand nu Jeg køber en ny, det er ikke sikkert at det bliver Epson Mit største formål er at fortælle om Epsons opførsel Har selv haft Epson i mange år uden problemer før nu på trods af uoriginale patroner Men hvad skal jeg så vælge
Uanset hvad Epson skriver på diverse sider om deres garanti, kan de aldrig "slå" dansk lovgivning. Dansk lovgivning giver 2 års reklamationsret. Garanti er noget der kan lægges oveni, og som stiller brugeren bedre. Blot for lige at rette ordet garanti vs. reklamationsret.
Forbrugerrådet har helt ret i at uoriginale blækpatroner aldrig kan ødelægge din reklamationsret, med mindre det er patronerne der forårsager ødelæggelsen. D.v.s. - har fejlen noget med selve printkvaliteten at gøre, kan det ske det skyldes eks. udsivende blæk, og så vil reklamationsretten bortfalde. Det samme sker hvis eks. blækket løber ned i elektronikken, pick-up rullen el. lign. Skyldes fejlen tydligvis ikke blækpatronerne (eller andre udefrakommende faktorer), hænger Epson på den - eller rettere, den butik hvor du har købt printeren. Det er nemlig dem der skal varetage reklamationsretten. Kun hvis du har købt direkte hos Epson, eller den butik du har købt hos er gået konkurs, skal Epson selv varetage reklamationsretten.
De første 6 måneder efter købet, gælder den såkaldte formodningsregel - man formoder at fejlen har været der fra købet af, og så skal forhandleren bare reagerer prompte. De sidste 18 måneder af reklamationsretten, er det desværre op til dig at bevise, at fejlen var til stede ved købet. Det kan du muligvis ikke, og må derfor stole på hvad forhandleren (og dennes værksted, som typisk kunne være producenten - altså Epson) finder ud af. Og så kan man som forbruger komme i tvivl. Her kan forbrugerrådet i øvrigt vejlede, hvis man er medlem, og printeren har kostet mere end bagatelgrænsen (jeg kan ikke huske det nøjagtige beløb, men det er vist omkring kr. 500,-).
Så afhængig af nyprisen, ville jeg da forsøge at holde på min ret. Fat på forhandleren og insistere...
Jeg bruger også uoriginale patroner til mine printere og har gjort det i utallige år. Jeg gør gerne det, at når jeg køber ny printer, så skifter jeg patronerne allerede når de kun er ca. ½ tømt. Dem forsegler jeg så og gemmer, så de lige kan sættes i igen, hvis printeren fejler, så kan ingen se, at der har været anvendt uoriginale. Jeg har dog aldrig haft brug for det, da alle mine printere har holdt længe efter garantien var udløbet.
En lidt underlig reaktion fra den slettede bruger :-/
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.