Avatar billede reitzner Nybegynder
21. januar 2000 - 13:56 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Win98 og HD over 20 GB

Hvad er erfaringerne med Win98 og stor harddiske (=større end 20 GB)?

Kan man undgå at partitionere? Har Win98 problemer med at håndtere disken?
Avatar billede bue Nybegynder
21. januar 2000 - 14:03 #1
Jeg har den erfaring at windows har det bedst hvis den ikke ligger på en disk på max 2 GB.
Så mit råd er at patitionere den.
Avatar billede bue Nybegynder
21. januar 2000 - 14:03 #2
Det jeg mente var at den ikke skal ligge på disk på over 2 GB.
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2000 - 14:14 #3
Brug partion magic 4 eller 5,0 og resize den til fuld størrelse uden at dele den op i flere partioner..

Bue : Hvis din Windows "98" ikk kan lide større harddiske end 2GB så er det din computer der er noget galt med!
Avatar billede bue Nybegynder
21. januar 2000 - 14:18 #4
Ok codeman - det kan meget vel passe.... hehe - min puter stinker nemlig!!!
Avatar billede reitzner Nybegynder
21. januar 2000 - 14:28 #5
Måske skulle jeg have skrevet noget mere.
Jeg kører med en gammel Win95 med en 8GB HD i én partition. Det var et helvede at få Win95 til at arbejde med disken, men nu virker det.

Nu vil jeg skifte til Win98 og har fået tilbud på en 25GB HD. Jeg synes partitioner gør livet besværligt og vil gerne undgå dem. Men så vidt jeg ved kan f.eks. WinNT ikke startes fra en startdiskette, hvis disken ikke er partitioneret med en 2GB FAT16, resten kan så udgør én stor FAT32-partition.

Jeg vil bare gerne høre hvilke erfaringer andre har gjort sig med Win98 og store diske og hvilke faldgruber der er.
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2000 - 14:33 #6
Hvis du installere en HD på 25GB så vil den sandsynligvis starte med at vise den i Fdisk som en 8/10GB HD (Fat32)..

Nå du så er i windows kan du installere Partion Magic 4 eller 5.0 for at få den optimale størrelse (25GB) bare ved at resize den.. Du behøver ikk dele den op eller noget! Og hvis du vil bruge NT skal du lave en NTFS partition hvis du vil ha mere end 2GB men jeg anbefaler ikk NT med mindre du skal sætte en server op... Ellers prøv windows 2000 den kan både kører med Fat16/32/NTFS

Håber det var nok!
Avatar billede cvsac Nybegynder
21. januar 2000 - 14:39 #7
øhhhh windows 98 har absolut INGEN problemer med diske over 20 GB og for den sags skyld heller ikke 37 Gb harddiske
Avatar billede gnarf Nybegynder
21. januar 2000 - 14:41 #8
Hørt hørt!! Win98 kører fint med en kæmpe partition!

Køb du bare den disk og kør med en stor partition. Det virker fint. Ja så godt som win98 nu kan virke...hehe :)
Avatar billede exposure Nybegynder
21. januar 2000 - 15:25 #9
Ja, bare du køre FAT32, burde der vel ikke være noget problem.
Avatar billede chruker Nybegynder
21. januar 2000 - 22:32 #10
Man kunne også forsøge at organisere sin harddisk, og eksempelvis have Windows installeret på en partition, alle programmerne på en anden partition, data og dokumenter på en tredje partition, og så en fjerde partition til alt hvad hjertet kan begære. Det gør livet lidt lettere når Windows skal geninstalleres i fremtiden.
Avatar billede drean Nybegynder
22. januar 2000 - 02:29 #11
Lige en bemærkning, hvis man kører FAT32 har windows nogle få problemer med at håndtere f.eks standby, detecting af partitioner o.l. det kommer an på hvilken anden hardware man har...
Avatar billede reitzner Nybegynder
23. januar 2000 - 13:07 #12
Drean>> har du nogen konkrete eksempler på hvilken slags hardware der kan drille?
Avatar billede drean Nybegynder
26. januar 2000 - 16:15 #13
reitzner >> SCSI HDD
Avatar billede kone Nybegynder
28. februar 2000 - 01:27 #14
jeg har en hd på 19 gb og køre win 98
der er og har ikke været nogle problemer
af nogen art det eneste man skal huske er at køre fat 32