Avatar billede AMA Praktikant
18. juli 2018 - 18:10 Der er 10 kommentarer

Problemer med High Sierra opdatering

Jeg skal have adgang til Adobes 7 dages free trial af Photoshop. For at jeg kan hente programmet, er det dog et krav, at jeg har macOS-version 10.13 (High Sierra). Når jeg åbner 'Om denne mac' står der, at jeg har version 10.9.5 og at der ingen softwareopdateringer er i App Store.

Prøver jeg at hente en opdatering til High Sierra via appel.com, fx 10.13.4 eller 10.13.6, vises følgende fejlmelding: 'Følgende diskbilleder kunne ikke åbnes'. Årsagen er: 'Ødelagt billede'.

What to do?
Avatar billede egonspock Seniormester
18. juli 2018 - 18:38 #1
Er du sikker på at din Mac kan opgraderes til 10.13? Ellers ville jeg - og nok under alle omstændigheder - kaste et blik på Photoshop-konkurrenterne. ON1: https://www.on1.com/products/photo-raw/ kan f.eks. køre på 10.9 også og matcher photoshop ganske godt. Til en anden pris.
Avatar billede puren Ekspert
18. juli 2018 - 21:34 #2
ved ikke hvordan du gør men som PC bruger kan jeg gå til adobe og lave et adobe ID og så er der 7 dages prøve
Avatar billede INK Ekspert
18. juli 2018 - 22:36 #3
Fortæl lige hvilken Mac og årgang.
Avatar billede posten Ekspert
19. juli 2018 - 05:44 #4
min mac er fra 2010 og der kører 10.13.4 High Sierra uden nogen problemer og er bare en alm air INGEN pro så hvis din er en nyere pro så tving den til at hente opdateringen kan ikke lige nu huske tasterne du skal trykke på for at tvinge den i gang
Avatar billede posten Ekspert
19. juli 2018 - 07:39 #5
har lige hentet den sidste så nu hedder min fra 2010 10.13.6
Avatar billede AMA Praktikant
19. juli 2018 - 10:23 #6
Jeg har en MacBook Pro 13" fra 2010. Er der nogen, som har et løsningsforslag? Hvad kan der være galt, siden opdateringen ikke vil køre på min computer?
Avatar billede egonspock Seniormester
19. juli 2018 - 13:16 #7
Den bør kunne opgraderes, hvis det ikke er en 2009-model, der er købt i 2010, da den ældre udgave højst kan opgraderes til 10.11.

Har du prøvet at installere styresystemet ved at starte i recovery-mode, ved at holde cmd-r nede under opstart og derefter vælge at installere styresystem. (bemærk at det ikke er nødvendigt at slette disken).

Hvis ikke det virker, kan det gøres fra en anden maskine, der er opgraderet. Jeg mistænker fejlen du for fra at der er kommet nye certifikater på disk-images og at din maskine så blot ikke kan få lov til at læse diskimaget, da det ikke har det gamle certifikat, den måske søger. Der er sket en del over årene siden 10.9 var det nyeste.
Avatar billede AMA Praktikant
19. juli 2018 - 18:40 #8
@egonspock tak for tippet. Jeg har forsøgt mig, men når jeg forsøger at installere OS X Mavericks (som åbenbart er den udgave, jeg kan installere) på disken Macintosh SSD' skriver den følgende 'Dette enme er midlertidigt utilgængeligt. Prøv igen senere.'

Til info. Det hjælper ikke at prøve igen senere...
Jeg har tilsyneladende problemer på problemer. Hvordan kommer jeg videre nu? Skal jeg virkelig til at nulstille/gendanne min mac?
Avatar billede Andershoegh Seniormester
19. juli 2018 - 22:07 #9
Hvis du ikke får et svar her, er dette Fora måske en mulighed:

http://www.macnyt.dk/forum/
Avatar billede egonspock Seniormester
20. juli 2018 - 00:32 #10
Interessant at den foreslår Mavericks, men forståeligt, da 10.10 også er nogle år gammelt. Jeg er bange for at du skal finde nogen, der har en Mac med et nyere styresystem end dit, starte din disk i Target mode (Forbund computerne, genstart din computer og hold t nede ved opstart), og så installere så nyt system som muligt. Man kan også selv forsøge sig med at lave en USB-nøgle med styresystemet på og så lave en startdisk på nøglen og installere derfra, men begge dele giver lidt udfordringer. Andershoegh har sikkert ret i at du også kan få hjælp på macnyt (rart at høre at det findes endnu), bortset fra at hans latin er lidt rustent: det hedder forum i ental og kun fora i flertal - begge vist både nominativ og akkusativ  ;-)