Avatar billede fileto Seniormester
08. juni 2018 - 18:50 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan slår jeg fn funktion fra.

Hej
Jeg har en Asus Eee Pc 1000. På denne er der en fn tast der gør at alle taster med blå tegn bliver aktive. Desværre er det sådan at systemet har sat sig fast så det kun er fn tegnene jeg kan skrive. Således er det ikke muligt at skrive en del tegn, blandt andet j, k og l.
Jeg spekulerer på om man kunne "slukke" for fn funktionen så tastaturet bare er normalt. Jeg har prøvet at se på biosen om man evt kunne slå fn fra men det ser umiddelbart ikke ud til det. Men er der en kommando man kan bruge til dette fra styresystemet?
Avatar billede claes57 Ekspert
08. juni 2018 - 19:19 #1
det er ikke numlock?
Avatar billede fileto Seniormester
08. juni 2018 - 19:39 #2
Nej, det er en særlig fn tast som når man trykker så vil tasterne generere de blå tegn der står på dem. Når man deaktiverer den så vil man få de almindelige tegn. Da computeren nu kun kan være i fn mode så er jeg afskåret fra at bruge tasternes almindelige tegn. Bogstaver som J, K og L kan jeg således ikke taste. Jeg forestiller mig at man deaktivere fn funktionen via en kommando nu fn tasten ikke virker.
Avatar billede posten Ekspert
08. juni 2018 - 19:59 #3
prøv at se denne lidt forvirende video : https://www.youtube.com/watch?v=w3g11KVe_d8
måske denne kan bruges hvis du kan komme ind i din bios : https://www.youtube.com/watch?v=k7DbhI9Y-d8
Avatar billede claes57 Ekspert
08. juni 2018 - 20:04 #4
JKL plejer at være 123 med numlock på et tastatur uden numerisk tastatur. Hvad får du ud af de taster, når det ikke er 123? På min bærbar er det 123, og de kan styres enkeltvist med Fn, og hvis man taster mange tal, så bruger man numlock i stedet, så m - jklø - uiop overtager det numeriske tastatur med 0 - 123- - 456*
Avatar billede fileto Seniormester
08. juni 2018 - 23:01 #5
Til posten

Dit forslag med at ændre i Bios er god men på min Asus 1000He er det ikke muligt at disable fn tasten. (Findes der andre veje ind i biosen til evt. ekstra funktioner?)

Den forvirrende video har jeg set men har ikke prøvet det da det eftersigende kun virker på windows og skal køres hver gang man starter op.

Det jeg efterlyser er en linux kommando af en slags men da dette er en specifik Asus funktion så kan jeg godt se at det bliver en udfordring.

Til Claes57 så er tasterne jkl også udtyret med numre 123 så når man trykker fn så kan man skrive tal. Mit problem er at jeg gerne vil have disablet funktionen så jeg kan skrive bogstaver.

Jeg har sågar forsøgt mig med et virtuelt tastatur, hvilket ville være en acceptabel løsning, men når computeren går i dvale og kræver password så vises det virtuelle tastatur ikke og så er jeg lige vidt.
Avatar billede fileto Seniormester
08. juni 2018 - 23:45 #6
Hej claes57
Det viser sig at dit svar er det rigtige. Jeg trykkede fn+NumLK og nu kan jeg skrive bostaver. Jeg troede ikke at min fn taste virkede da jeg kom til at hærge den for et stykke tid siden. Tak for hjælpen.