Avatar billede jonasson Nybegynder
21. januar 2000 - 10:11 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

tekniskforsvundet cd-rom drev

Hjælp mit cd-rom drev virker ikke!
Pludselig ophørte mit cd-rom drev
med at virke.Det er et Atapi-24X-drev.
jeg bruger Windows 98.
Er der nogen der i detaljer kan hjælpe
mig ?? Helst på alm.dansk,da jeg ikke er
teknisk anlagt!
                Jonasson

Avatar billede sjensen Nybegynder
21. januar 2000 - 10:49 #1
Når du skriver "holdt op med at virke", mener du så:

1. Drevet kører ikke rundt længere, der er ikke strøm på og den lille diode lyser ikke op når jeg starter maskinen eller når jeg sætter en Cd i ?
Løsning: Hardware fejl. Prøv at checke at alle kabler stadig er forbundet rigtigt.

2. CD opfører sig som den skal, men win98 virser den ikke i "Denne Computer" eller i stifinderen.
Løsning: Check Kontrol Panel, System, Enhedshåndtering.
A. Hvis den ikke vises som en linie under CD-rom drev kan Win98 ikke længere "se" den. Prøv at lade Win98 lede efter nyt software, alternativt vælg installation af cd-drev og følg proceduren.
B. Hvis den er vist men har et gult udråbstegn ud for, så dobbeltklik på selve cd-rom navnet of læs i de vinduer der fremkommer hvad årsagen er. Herfra burde du kunne udlede hvad der er galt.

3. Hvis du har installeret en hd for nyligt så check om ikke det er en konflikt mellem Master/Slave for de enheder der er koblet på samme kabel til samme kontroller.

På de fleste PC'ere i dag viser pc'en i startup hvilke drev den har fundet. Herunder hvilket cd-rom drev der blev fundet. Ser du denne meddelelse (lige efter at den har talt ram op og viser hvilke harddiske den finder) ?

I de fleste tilfælde er der tale om en konflikt med andre enheder, specielt hvis den tidligere har kørt. Så sker det ofte i forb. med installation af noget andet.

sjensen
Avatar billede jonasson Nybegynder
21. januar 2000 - 12:33 #2
Til sjensen
1. drevet kører ikke rundt.
der er strøm på.Den lille diode
blinker.Drevet afspiller ikke skiven.
Avatar billede sjensen Nybegynder
21. januar 2000 - 12:50 #3
Det tyder på at det er drevet der er i stykker, eller evt. at de skiver du lægger i, ikke er ok. Har du prøvet med andre end bare en enkelt ?  (Det forventer jeg egentligt at du svarer ja til, men alligevel...)

En anden til kan være at drevet er gammelt og måske trænger til at blive renset.

Sidst men ikke mindst, Ikke alle drev kan læse alle typer CD. Nogle kan kun klare 74min/650mb mens andre kan tage 78/700mb og nogle er igen DVD-drev og CD-RW (re-Write).

Men.. når du siger at det ikke kører rundt, tyder det på at det er i stykker. Når man lægger en skive i og lukker drevet læser det skiven, også før man trykker på drevet i stifinderen. Hvis ikke dette sker er der enten fejl på skiven eller fejl på drevet.

sjensen
Avatar billede jonasson Nybegynder
21. januar 2000 - 13:02 #4
Til sjensen.
Jeg har prøvet flere forskellige skiver.
Er der en form for rensning af drevet,
du kan anbefale ?
Jonasson
Avatar billede gnarf Nybegynder
21. januar 2000 - 14:00 #5
Ja....nu skriver han jo faktisk at der er strøm på, og at den lille diode blinker!!

Jeg tror sku ikke der er noget galt med drevet. Det skal bare installeres rigtigt. Har du pillet i bios eller indstalleret ny hardware for nylig ? Prøv eventuelt forslagene under punkt 2 i sjensen's besvarelse.

Ellers prøv denne computer->egenskaber->enhedshåndtering og fjerne cdrom drevet og så i kontrol panel "tilføj ny hardware" og lade windows søge efter det.

Prøv også at autodetecte harddiske i din bios.
Avatar billede jonasson Nybegynder
21. januar 2000 - 19:27 #6
Tusind tak til sjensen
og gnarf.
Jeg kvitterer med point.
jonasson