Avatar billede jkrons Professor
23. april 2018 - 22:36 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Undgå komprimering af billeder

Kan man undgå at Word komprimerer billeder?

Jeg har nogle biller i 300 dpi som jeg indsætter i et Word-dokumentet. Jeg mener at have slået komprimering af billeder fra, men alligevel ser det ud til, at billederne kun er 200 dpi, når jeg har gemt dokumentet.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
24. april 2018 - 00:20 #1
Bemærk, at dpi og ppi ikke er det samme – men det er muligt, at det er ppi du mener. Indstillingen i Word (Filer > Indstillinger > fanen Avanceret) indeholder valg af ppi.

ppi = Pixels Per Inch (se evt. https://en.wikipedia.org/wiki/Pixel_density)

dpi = Dots Per Inch (se evt. https://en.wikipedia.org/wiki/Dots_per_inch)

Jeg regner med, at det er indstillingen Filer > Indstillinger > Avanceret > ”Komprimer ikke billeder i filen”, du omtaler - den er som standard slået fra, men den skal slåes TIL for at hindre komprimering (det kan være forvirrende, fordi ordet "ikke" indgår i navnet...) . Har du slået indstillingen til, INDEN du gemte dokumentet først gang? Ellers kan der allerede være foretaget komprimering. Når indstillingen er slået til, skulle billeder ikke bliver komprimeret ved gemning.

Hvordan tjekker du opløsningen af de indsatte billeder?

Jeg vil foreslå, at du evt. prøver at teste dit dokument med den makro af Richard Michaels, som findes i denne tråd:
https://answers.microsoft.com/en-us/office/forum/office_2010-word/how-to-see-size-resolution-of-images-in-word-2010/e7760fc2-e073-41e4-a87b-da4ce1b5ebc0

Makroen tjekker ppi af indsatte billeder/objekter (både på linje med tekst og ikke på linje med tekst, som findes i det MARKEREDE område i det aktive dokument.

Makroen indsætter en kommentar for hvert af disse objekter, hvor den aktuelle ppi vises inkl. en kommentar (der er tre varianter af kommentarer afhængigt af opløsningen).

Så kan du se, om resultatet svarer til det forventede.

Dokumentet skal indstilles til at vise kommentarer (fanen Gennemse), for at du kan se resultatet.
Avatar billede jkrons Professor
24. april 2018 - 11:08 #2
Jeg bruger Word 2007, så jeg vælger Gem som, Funktioner, Komprimer bileder - Indstillinger. Her har jeg så fjernet fluebenet ved "Udfør automatisk grundlæggende komprimering ved Gem. Under Destinationsoutput er den indstillet til 220 ppi, hvilket tilsyneladende er det højeste. Men jeg har måske misforstået "ikke", da jeg fjernede fluebenet?

Jeg opdagede komprimeringen da jeg skulle uploade en fil til et forlag, som tjekkede, og gav besked om at opløsningen ikke var tilstrækkelig god til tryk, da de krævede en opløsning på 300 DPI (ikke PPI), men billederne var kun 200 (faktisk 199,91), selv om de var 300,da jeg lagde dem ind.

Jeg vil prøve igen, og så kontrollere med makroen, som du henviser til.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
24. april 2018 - 12:06 #3
Den indstilling, jeg refererede til, findes i Word 2010, 2013 og 2016. I Word 2007 findes indstilling for komprimering tilsyneladende ikke under Word-Indstillinger > Avanceret. Indstillingen under "Gem som" har, som du angiver, en anden formulering - og der skal afkrydsningsfeltet være slået FRA for at hindre komprimering.

Som nævnt i #1: Hvis du har haft gemt filen, før du slog indstillingen i "Gem som" fra, kan det være der, problemet findes. Så kan billederne indsættes igen med den rigtige indstilling, inden du gemmer.

I denne artikel kan du se indstillingen, jeg først omtalte (engelsk): ”Turn off picture compression”, https://support.office.com/en-us/article/turn-off-picture-compression-81a6b603-0266-4451-b08e-fc1bf58da658?NS=WINWORD&Version=16&SysLcid=1033&UiLcid=1033&AppVer=ZWD160&HelpId=32773&ui=en-US&rs=en-US&ad=US
Avatar billede jkrons Professor
24. april 2018 - 12:15 #4
Tak. Jerg prøver atr flytte dokumentet til en anden pc med Word 2016, sætte bilelderne ind igen og se hvad der sker.