Avatar billede sebholm266 Novice
07. april 2018 - 18:25 Der er 4 kommentarer

Hvad er milli person reserve

Har lige et par spørgsmål jeg håber i kan svare på:).

Hvad betyder milli person reserve?
Er det rigtigt at et menneske og dens efterkommere kan bruge 1 person reserve?

Er det skidt hvis plasttypen PET bruger 0,03mPR/kg olie og 0,01mPR/kg naturgas?
Avatar billede falster Ekspert
07. april 2018 - 18:58 #1
Til første ? må svaret være "ja".

https://da.wikipedia.org/wiki/Person_Reserve

Til andet ? er det nok mere et essay, der skal til.
Avatar billede sebholm266 Novice
07. april 2018 - 19:04 #2
Hah ja okay, men hvis vi nu siger jeg har 100kg bly, så siger mit skema 80mPR/kg.
Så 100*80=8000mPR->8 person reserve.
Så 100 kg er nok til 8 personer og deres efterkommere.
Men hvordan siger det noget om hvor sjældent bly er?
Er det fordi 100kg bly er for lidt?:)
Avatar billede milter Ekspert
07. april 2018 - 21:19 #3
Jeg må indrømme, jeg ikke kendte noget til begrebet " milli person reserve", før jeg læste dit spørgsmål :-)

Nu har jeg så rådet bod på den fejl, og hvis jeg var dig, ville jeg betragte begrebet "milli person reserve"  cum grano salis, medmindre du altså skal tage det alvorligt og som en stadfæstet sandhed som en del af en skoleopgave.

Det minder mig lidt om det spørgsmål, mange aviser og borgere stillede sig selv for 120 år siden: "Hvor mange heste er der plads til i København, før deres efterladte lorte på gaderne og stanken fra dem gør livet uudholdeligt i byen?"
Avatar billede sebholm266 Novice
07. april 2018 - 22:01 #4
Problemet er, at vi skrev det i vores powerpoint, som nu er afleveret og ikke kan laves om. Vi skrev det på, fordi vi havde hørt om begrebet og havde fået et skema med mPR for et år siden, hvor den plasttype vi bruger til vores projekt står i.

Så nu har jeg regnet på det med vores plasttype og håber resultatet er rigtigt, selvom der findes bedre og nemmere metoder at beskrive effekt af vores plast på miljøet.