Avatar billede kurtba Ekspert
13. marts 2018 - 23:52 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Mac med form. defekt ssd disk

En bekendt har en Mac Air pc, hvor han nu ikke kan starte den mere. Nogen gange vil den ingenting og andre gange kommer han frem til at vælge drev og kan se ssd disken, men når han så vil videre stopper den med et eller andet symbol på skærmen.
Et autoriseret apple firma har meget kort set på den og oplyst, at det kan være motherboard eller ssd disk, som er defekt, men de vil ikke skille den nærmere for at lokalisere fejlen nærmere. Den er ca. 2-2½ år gammel, og hans eneste interesse i den er at få nogle data ud. En dyrere reparation er han ikke interesseret i, da han netop har købt en windows pc i stedet.
Jeg har ingen forstand på mac, men kan se, at det skulle være forholdsvis nemt at tage ssd disken ud, men kan man bare sætte den i en anden mac, som virker, for at se om disken er defekt eller ej?
Det hjælper jo ikke meget at købe en ny disk, da det jo ikke redder hans data. Men der må heller ikke være risiko for, at noget bliver ødelagt på den anden mac, hvis hd flyttes over i den.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. marts 2018 - 07:05 #1
Jeg har ingen forstand på MAC - så jeg ved ikke om man kan sætte den over i en anden MAC

Men man brude kunne tage den ud og montere i et SATA->USB stik/kabinet, og sætte denne til en anden MAC - så må man kunne se om der er noget at komme efter.
Avatar billede INK Ekspert
14. marts 2018 - 08:07 #2
Jo, du kan sætte SSDen i en anden tilsvarende Mac. Har netop knoklet med en MacBook Air, der ikke ville starte. Flyttede så SSD til min egen MacBook Pro, hvor den startede uden problemer. Er ved at få leveret en usb dims for at sætte den i denne. Apples SSD er 17+7 pin, så en standard m.2 usb holder dur ikke.
Avatar billede kurtba Ekspert
14. marts 2018 - 23:10 #3
ole_Madsen. Som ink skriver, har apples ssd ikke samme stik som en ssd til en pc, så denne lette metode duer desværre ikke.
ink - måske kan jeg låne en anden Macbook air og så må jeg prøve. Kan du evt linke til den usb dims, som du er ved at få leveret, så jeg kan overveje, om jeg skulle vælge den vej i stedet for.
Avatar billede INK Ekspert
14. marts 2018 - 23:35 #4
Den usb dims, jeg fik leveret i dag, passer desværre kun til 2012 modellen af MacBook Air. Nyere modeller har et andet stik (ikke 7+17 som jeg skrev - det er faktisk lidt mere kompliceret med de forskellige årgange - øv). Så du må have fat i den specielle skruetrækker, der passer til bagpladen af MacBook Air, hive SSDen ud og tælle pinde på den aktuelle SSD.
Hvis du har adgang til en anden Mac med SSD, så kan du jo forsøge at montere den og hive dataene ud på en usb.
Når du har eksakt model og årgang for den aktuelle MacBook Air samt antal pinde på SSD, så kan du nok Google en usb holder til den, hvis det stadig er aktuelt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. marts 2018 - 07:21 #5
Jeg tvivler voldsomt på at Apple kører med sit helt egen M.2 SSD interface - så det er blot et spørgsmål at finde ud af hvilket interface den pågældende maskine har, og så købe det rette kabinet: https://www.dustin.dk/sog/m.2%20to%20sata/?manufacturer=startech (pas på - der er også et par diske mellem)
Avatar billede kurtba Ekspert
18. marts 2018 - 01:18 #6
ole_Madsen prøv at se denne film på youtube https://www.youtube.com/watch?v=Ut-iuaWr374  ca. 2:10 henne tages ssd disken ud. Den ser dæleme speciel ud. Da jeg ikke har haft fingre i den pgl. macbook, ved jeg ikke, om det rent faktisk er sådan en, men det kunne det godt være.
Jeg vælger at lukke tråden her, idet ham med problemet ikke rigtig ved, hvad han vil prøve osv., og der kommer nu en længere periode, hvor jeg nok ikke får mulighed for evt. at prøve at hjælpe ham.
Så jeg markerer løsning hos ink, da hans input virker til at være noget af det, som der evt. kunne forsøges for at løse problemet.
Tak til alle for deltagelse.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. marts 2018 - 08:50 #7