Avatar billede AC P Praktikant
26. februar 2018 - 22:44 Der er 4 kommentarer

Problem med Toshiba Hard Drive

Hejsa.
I går skete uheldet, at min Toshiba 500 GB ekstern disk røg i vaskemaskinen.

Jeg troede, at den var død, men den var helt tør uden på, og da jeg slog den til min Macbook Pro 15", var der ingen problemer og alle mine filer og data var som det skulle være.

I dag nægter den så at slå til min computer, samtidig med, at den siger små klik-lyde. Den stopper dog, og blinker blåt, men slår stadigvæk ikke til computeren. Ledning til sidder en smule ustabilt i b-stikket, altså til selve disken.

Jeg tænker, at det selvfølgelig er pga. turen i vaskemaskinen, men skal jeg gå ud fra, at den er fuldstændig død nu + alle filer er væk? Det virkede ellers underligt, at der, stort set få timer, efter det var sket, ikke var nogen problemer i at få den til at fungere.

Mvh.
Anne
Avatar billede INK Ekspert
26. februar 2018 - 23:14 #1
Måske er den stendød?
Måske er der en kortslutning pga af vandindtrængning. Kliklydene er absolut ikke sunde!!!

Kræver formodentlig professionel hjælp, men der er dog en lille mulighed for at adskille disken fra det hylster, den sidder i, og derefter afprøve den i en usb/sata adaptor.

Hvis det skulle lykkes igen at få liv i den, så er det vigtigt, at du har en ekstra ekstern harddisk du kan flytte filerne over på. Dette skal gøres straks uden ny afbrydelse.
Avatar billede AC P Praktikant
27. februar 2018 - 09:10 #2
Okay, mange tak for info.

Hvor/hvem går man til? Jeg kan forstå, at det er ikke er den lokale computerworld-butik, der kan ordne den slags mht. at forsøge at redde data, men en professionel.

Privatbeskeder om folk, der kender nogen, der kan den slags er meget velkomne :)

Mvh.
Anne
Avatar billede INK Ekspert
27. februar 2018 - 10:07 #3
Har ikke erfaring med noget firma, men andre på Eksperten har tidligere foreslået firmaer. Afhænger også af hvor du bor?
Avatar billede puren Ekspert
27. februar 2018 - 19:40 #4
Ibas.dk og lad nu den stakkels disk være slukket.. Hvis du selv forsøger gør du kun skaden være