Avatar billede the_joker Nybegynder
25. august 2001 - 20:33 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

IRQ!?

Hvad er IRQ, og hvad betyder det. Hvad bliver det brugt til? Og er det kun internt hardware, som har en IRQ? Og er kun hardware der har IRQ?
Avatar billede manon Nybegynder
25. august 2001 - 20:42 #1
IRQ står for .....det finder jeg lige ud af.
Det bliver brugt af styresystemmet til at hangive de adresser som hardwaren gør krav på/har brug for.
For det meste er det noget systemmet selv finder ud af, emn nogne gange der der opstå komflikter hvor man så manuelt bliver nød til at angive hvilken IRQ/adresse hardware skal bruge.
Avatar billede manon Nybegynder
25. august 2001 - 20:43 #2
IRQ = Interrupt Request.
Avatar billede Slettet bruger
25. august 2001 - 20:46 #3
http://www.mulle.adsl.dk/cn/irq.htm

Lidt sider hvor ordet bliver nævnt.
Avatar billede manon Nybegynder
25. august 2001 - 20:46 #4
På den gamle win95 var der 15 IRQ og windows95 ville absolut selv bestemme hvor og hvilken adresse (IRQ) der skulle henvise/adreseres til et bestemt hardware, eks. lydkort mm.

Problemmet var så hvis du også havde et netkort der brugte den samme adresse, så opstod der konflikter og den eneste måde at løse problemmet var at købe et andet lyd/netkort.

Win98 har nu den mulighed /tillader at \"dele\" dens IRQ så du ikke vil se de konflikter.
Avatar billede makse Nybegynder
25. august 2001 - 20:47 #5
Avatar billede manon Nybegynder
25. august 2001 - 20:52 #6
Sædvanligvis bliver IRQ´en kun brugt til hardwaren selv (internt), men kan også bruges til den port hardware (ekstern) er tilsluttet computeren med.

gå ind på google.com og søg efter IRQ
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. august 2001 - 21:13 #7
Avatar billede retaxes Nybegynder
25. august 2001 - 21:14 #8