Avatar billede chalmer Praktikant
23. januar 2018 - 17:42 Der er 1 kommentar

Digital kopiering 2018?

Hej! Hvis vi er 10 personer som sammen køber en DVD. Vil det så være lovligt lave en digital kopi, og have denne kopi på den samme “server”. I dette tilfælde en plex server. Vi tænkte lidt at det ville være en slags filmklub - bare lidt mere moderne.

Som jeg kan læse på DRs hjemmeside, er det lovligt at tage digitale kopier til ejet forbrug (altså ejerens). I og med at vi køber filmene sammen, er vi jo alle ejere af filmene.

Mvh Frederik
Avatar billede eurositi Ekspert
23. januar 2018 - 18:24 #1
Her er det officielle - og for en gangs skyld klare - svar fra Kulturministeriets hjemmeside:
"Du må gerne lave enkelte digitale kopier, så længe det kun er til personlig brug for dig selv eller personer, som er en del af din husstand. Det betyder, at en film, må kopieres til andre digitale medier, som f.eks. en ekstern harddisk eller et mediecenter på en computer, så længe det sker til personligt brug for dig selv eller til personer i din husstand. Andre, der ikke er en del af din husstand, er ikke omfattet af begrebet ”personlig brug”. Det er derfor ikke tilladt at fremstille digitale eksemplarer til disse personer."
Kilde: https://kum.dk/kulturpolitik/ophavsret/film/#c81839
... Så svaret ift. en filmklub er nej (medmindre I bor i samme husstand).