Avatar billede mickni33 Nybegynder
25. august 2001 - 16:29 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hjemmeside på linux

jeg er ved at lave cgi men kan ikke finde ud af at vise min hjemmeside i browseren.
hvad skal jeg skrive i min shell/prompt ??
[root@localhost /]file: hjemmeside
eller hur
Avatar billede wise Seniormester
25. august 2001 - 17:07 #1
Hejsa
Det kommer jo an på hvad du vil se.

Fra prompten kan du køre dit program med
./program.cgi
(husk ./ eller fuld sti)
Dermed kan du se evt fejlmeddelser. Det output du vil se, er der fulde output fra programmer. Der vil altså være en del HTML koder med.

Anden mulighed er at starte en broser fx \"lynx\". Den er tekstbaseret og viser siden hvis du skriver stien på denne måde: http://localhost/program.cgi
Hvis du bruger file:// (som jeg ikke ved virker under linux) vil du ikke se programmet gennem webserveren, og derfor kan du ikke regne med resultatet. Ved Http://localhost/ vil du benytte maskinens webserver.
Lynx kan være lidt besværlig til man lærer den at kende....

Tredje mulighed er hvis du kører en X-windows samtidig. Der kan du nemlig åbne en grafisk browser. Fx Mosilla (Netscape), og se resultatet der (http://localhost/program.cgi)

Den fjerde mulighed - som kræver at du har et lokalnet og mindst en maskine mere. Det er nemlig at se websiden fra denne anden maskine.
Her åbner du din sædvanlige browser, og går ind på http://<serverens-ip>/program.cgi
Det kræver selvfølgelig at du har en fungerende IP forbindelse mellem maskinerne
Avatar billede mickni33 Nybegynder
25. august 2001 - 17:20 #2
Du er bare genial der fik jeg tre forklaringer med i købet :-)
Avatar billede vladimirr Nybegynder
25. august 2001 - 19:46 #3
Se det var en der gad at give sig god tid til at hjælpe en anden !
Avatar billede gugi Nybegynder
27. august 2001 - 18:02 #4
Ja det var rart at se!