Avatar billede gunnarb Mester
02. januar 2018 - 13:48 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke åbne pdf. filer og nogle ikoner på proceslinien

Pludselig  vil forskellige ikoner på proseslinien og på skrivebordet ikke åbne.

Der kommer følgende meddelelse:  Fjernprocedurekaldet mislykkedes, og det er lige meget hvilken pdf fil jeg vælger på skrivebordet. Excel og word filer åbner fint  og jeg kan også gå på nettet.  Jeg køre Windows 10 og windoes ikonet helt nederst i venstre hjørne virker heller ikke så jeg kan faktisk ikke slukke / genstarte PC. Hvad er der galt?
Avatar billede milter Ekspert
02. januar 2018 - 14:00 #1
Prøv at kigge på forslaget i linket herunder:

https://goo.gl/gFLvXx
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2018 - 16:49 #2
geninstaller adobe acrobat reader
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2018 - 17:03 #3
Alt det her er det sket efter Fall Creator Update til Windows 10?
Ps hvis du trykker ctrl+alt+delete burde du få en sluk knap til syne.
hvad hvis du højreklikker på start knappen? virker den heller ikke?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2018 - 17:10 #4
Man kan reparere start knap i Win 10, men om det retter dine fejl med pdf filer kan jeg ikke spå om:
https://www.techadvisor.co.uk/how-to/windows/start-menu-not-working-3623893/
Man kan geninstallere start menu med Power Shell kørt som administrator.
Se nederst i linket
Avatar billede gunnarb Mester
02. januar 2018 - 20:15 #5
Milter jeg har nu kigget på din henvisning.

b. In Services, scroll down to Remote Procedure Call and make sure the Status says Started and the Status type is Automatic.
Hos mig står der status Kører og status type er Automatic.

c. Now make sure the Status for service named Remote Procedure Call Locator is set to Manual.  Vedrørende c. der er ikke nogen linie der hedder Remote Procedure Call Locator  Men en linie hvor det står Manual er RPS-søger (Remote Procedure Call) og beskrivelsen er:  Noget med Windows 2003 og tidliger versioner osv. så det har nok ikke noget med windows 10 at gøre. Så vidt jeg kan se ser det ud til at står rigtigt i Tjenester.
Men der foreslås også at jeg skal køre:  run sfc/scan og det har jeg ingen anelse om hvad er?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2018 - 20:21 #6
#5 run sfc/scan tjekker at systemfilerne på det lille drev er  i orden.
#3 Er det sket efter en opdatering af Windows?
Avatar billede gunnarb Mester
02. januar 2018 - 21:28 #7
Nu har jeg geninstalleret adobe acrobat reader og så virker alle pdf filer. Men min startknap virker stadigvæk ikke, heller ikke når jeg højreklikker på den, den lyser op , men der sker ingen ting, og  på proceslinien har jeg bl.a ikon Dansk TV Guide og også Internet Explorer og trykker jeg på dem kommer den samme meddelelse op:  Explorer.EXE  Rød prik med hvidt kors i og meddelesen  Systemkald mislykkedes.
og så kan jeg trykke på OK knap.

Det er længe siden at jeg har opdateret Windows 10, men i går fik jeg en mail fra Uniblue online store med påmindelse at automatisk ville trække et beløb om 30 dage.  Samtidig var en meddelelse at jeg kunne opdatere Se:
    Geninstaller Uniblue SpeedUpMyPC
SpeedUpMyPC opdateres flere gange om året.
Du kan hente den nyeste version her
Din licensnøgle til aktivering af programmet:
xx-Xxxx2-xx7xx-xx3E4- osv
og det skulle jeg måske ikke have gjort, men det bør vel ikke kunne lave så meget kludder, jeg har før installeret en ny version.
Avatar billede milter Ekspert
02. januar 2018 - 22:08 #8
Hvad slags respons får du, hvis du højreklikker på "Dansk TV Guide" eller  "Internet Explorer" på proceslinjen?

Hvis problemet er opstået efter, du har geninstalleret "Uniblue SpeedUpMyPC ", så ligger problemet nok der, og jeg vil foreslå en gendannelse fra et systemgendannelsespunkt, før problemet opstod, som beskrevet herunder. Vælg afsnittet "Gendan fra et systemgendannelsespunkt".

https://support.microsoft.com/da-dk/help/12415/windows-10-recovery-options

Nogle programmer, som laver rettelser i registreringsdatabasen, som f.eks.  "Uniblue SpeedUpMyPC", har desvære en tendens til ofte at skabe flere problemer, end de retter. Jeg har selv gennem mange år brugt programmet Ccleaner og har endnu ikke haft anledning til at finde bandeordene frem pga. dets ændringer i systemet :-)
Avatar billede kurtba Ekspert
02. januar 2018 - 22:43 #9
Uniblue SpeedupmMypc er i mine øjne absolut til ingen gavn. Når folk tester med deres prøveversion får de typisk at vide, at de har et utal af fejl, som kun kan rettes med købeversionen. Bemærkelsesværdigt når computeren ellers umiddelbart virker ganske upåklageligt. For mange år siden var der en her i forum som oplyste, at programmet rapporterede, at hans pc havde over 10.000 fejl. Det er simpelthen useriøst.
Afinstaller programmet og lav evt en systemgendannelse til før du installerede det.
Mange såkaldte værktøjsprogrammer er mere til gene end til gavn.
Avatar billede gunnarb Mester
03. januar 2018 - 00:54 #10
Jeg har haft Uniblue i  flere år købeversionen, som var meget dyr første gang ca. 2100 kr hvor jeg nærmest blev overtalt til at købe det og herefter koster det 299 kr./år .
Men da  en del personer her på forummet ikke anbefaler Uniblue havde jeg overvejet at droppe det, men blev alligevel fristet af opdateringen når det nu kun kostede 299 kr/år.
Men jeg kan stadigvæk nå at sige fra inden for 29 dage, spørgsmålet er så hvad jeg skal have af programmer for beskyttelse og for at min PC ikke bliver langsom med tiden.  Når jeg højreklikker på "Dansk TV Guide" eller  "Internet Explorer" på proceslinjen sker der ingenting.  Nu vil jeg prøve først at afinstallerer "Uniblue SpeedUpMyPC og se om det hjælper.  Herefter vil jeg prøve med  gendannelse fra et systemgendannelsespunkt,  men hvis min startknap stadigvæk ikke virker hvordan kommer jeg så til gendannelse i kontrolpanel ? Findes der måske genvejstaster??
Avatar billede gunnarb Mester
03. januar 2018 - 10:50 #11
i går nat af installerede jeg først Uniblue SpeedUpMyPC og så virkede virkede knapperne "Dansk TV Guide" og  "Internet Explorer" igen, men min startknap virke stadigvæk ikke.  Ikonet for kontrolpanel kunne jeg ikke se på selve skrivebordet? men jeg kunne se den på skrivesbordslisten forneden til højre, så nu lykkedes mig at køre systemgendannelse ved den 23-12-2017 hvor jeg skulle have installeret Uniblue. Men det tog meget lang tid og efter at pc havde genstartet tog det rigtig langt tid idet den arbejde på at genetablere diverse filer med videre. Men endelig skete der noget og desværre kom der en lang meddelelse om at den ikke kunne systemgendanne pga diverse ting som jeg ikke husker, men der stod noget om beskadiget HD, hvilke jeg aldrig har bemærket.
Men efter den mislykkede systemgendannelse, så virker det hele som det skal også startknappen, og jeg føler også at det hele reagerer meget hurtige når jeg trykker på  et ikon på skrivebordet eller på proceslinjen. Jeg har ikke geninstalleret Uniblue så hvad skal jeg vælge i stedet for? Men jeg synes det er mærkeligt med den mislykkede systemgendannelse, har jeg mulighed for at se meddelesen igen?
Avatar billede falster Ekspert
03. januar 2018 - 15:13 #12
Hvis du har relevant virusbeskyttelse o.l. - f.eks. Windows 10 indbyggede Windows Defender eller en anden gratis - mener jeg ikke, at du behøver installere noget særligt for at gardere dig mod, at pc'en bliver langsom.

Den gratis version af CCleaner er dog altid god at have. Og så kan du rydde op med den en gang i mellem.

https://www.piriform.com/CCLEANER

Måske har andre en anden mening.

Held og lykke :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2018 - 15:57 #13
Som de andre bruger jeg også CCleaner til oprydning. Et andet program jeg også bruger til oprydning er Privazer
https://privazer.com/
andre brugbare programmer til snavs
Adwcleaner
Malwarebytes
Rougekiller
Rkill
Avatar billede gunnarb Mester
03. januar 2018 - 16:19 #14
Jeg ved ikke om windows 10 Defender  virker/er aktiv eller  om Uniblue har slået det fra, hvordan ser jeg det.  Jeg har installeret den gratis version af CCleaner, men jeg er i tvivl om jeg bruger den rigtigt.  Uniblue kørte jeg meget konstant 1 gang om ugen men det går åbenbart galt når der skal opdateres mv.  så det vil være godt hvis jeg kan slippe for de.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2018 - 16:26 #15
Kører CCleaner ca 1 gang hver 14 dag.
Som Antivirus program bruger jeg den frie udgave af Kaspersky. Grunden til dette er at den gang jeg fik Win 10 var Defender så elendig i tester, så jeg stolede ikke på den. Her senere skulle den være blevet en del bedre.

Uniblue programmer prøvede jeg for ca 10 år siden som prøve, men fjernede programmerne efterfølgende og har ikke brugt dem siden.
Avatar billede gunnarb Mester
06. januar 2018 - 13:05 #16
Jeg har nu opsagt abonnement på Uniblue og afinstalleret det. Jeg køre nu CCleaner en gang om ugen. I CCleaner kun jeg også se at windows 10 Defender starter op, så håber jeg det er nok til at beskytte min PC.
Jeg siger mange tak til alle der har bidraget med løsninger.