Avatar billede perfand Juniormester
28. december 2017 - 18:18 Der er 17 kommentarer

w10 defekt

Jeg har for nylig købt ny pc med Ryzen 7 1700 cpu, en god del RAM og Samsung 960 EVO.
Den er blevet opdateret flere gange, men der er betydelige problemer:
- det tager ret lang tid at starte et program førstre gang  [efter min hardware skulle det gå lynhurtigt]
- windowstasten virker ikke Jeg ber nødt til at bruge ctr-alt-del

Har nogen en idé om hvad jeg kan gøre?

mvh per
Avatar billede perfand Juniormester
28. december 2017 - 18:21 #1
Jeg bliver nødt til at bruge ctr-alt-del for at lukke
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. december 2017 - 19:09 #2
Er den ny, er der garanti på den, og så skal du gå hen til forhandleren hvor den er købt, for det lyder som om der er en eller  anden defekt.
Er der tale om en stationær eller en bærbar? Hvad mærke og model er det?
Du kan jo også køre en check disk.
Avatar billede milter Ekspert
28. december 2017 - 19:10 #3
Er maskinen købt færdigsamlet med Windows 10 installeret, eller har du selv bygget/samlet den og selv installeret Windows?
Avatar billede perfand Juniormester
28. december 2017 - 19:36 #4
Den er købt son samlet med alt hardware i Fønix, København.
Win 10 har jeg selv installeret.

Jeg nævner at Win.tast ikke fungerer,
Rettelse: det er først efter nogen tids brug at både win-tast og -ikon ikke virker. Ved genstart virker det igen,
Avatar billede milter Ekspert
28. december 2017 - 19:49 #5
Hvor har du din Win10 udgave fra?

Der kan være mange forklaringer, men i stedet for at bruge dage på at fejllede, så ville jeg lave en helt ny installation af Win10, men før du gør det, skal vi lige have svar på et par spørgsmål.

Har du installeret drivere til bundkort og grafikkort efter installation af styresystem? Hvis ja, hvor har du så fundet de drivere? Er der kun den nævnte Samsung 960 i computeren, eller er der en ekstra harddisk?
Avatar billede perfand Juniormester
28. december 2017 - 20:20 #6
Der er 2 diske
Samsung 960 på 500 GB i 2 partioner C: og E:
Disk på 3 TB på D:

Ja, jeg har brugt et eller flere driver-programmer til at finde de opdaterede drivere efter inst. af Win 10.
Avatar billede milter Ekspert
28. december 2017 - 21:08 #7
#6.

Og hvor har du den Win7 fra, som du har installeret?

Jeg har selv for et par uger siden været gennem den samme operation, dvs. helt ny hardware og clean installation af Win7. Jeg fulgte de normale anbefalinger om kun at have SSD'en koblet til ved installation af Windows 10 og kun bruge den til styresystem og programmer. Min nye 2TB "gammeldags" harddisk(sammen med en ældre 1TB harddisk) bruges til alle mine dokumenter, dvs. jeg gemmer ingen dokumenter på min SSD.

Hvorfor har du partitioneret din SSD?

Som sagt, jeg vil anbefale en ny installation af Windows, drivere og programmer. Den bedste måde er ved først at formatere C-drevet som beskrevet herunder, og, medmindre du har meget gode grunde til ikke at gøre det, så at ændre din Samsung til kun at være et sammenhængende C-drev.

https://www.lifewire.com/how-to-format-c-drive-2626123

https://www.howtogeek.com/101862/how-to-manage-partitions-on-windows-without-downloading-any-other-software/
Avatar billede milter Ekspert
28. december 2017 - 21:13 #8
Lige en ting mere, selv om det måske ikke har noget med dit problem at gøre: Det er altid en god ide, at man selv vælger driverne til især bundkortet direkte fra producenten af bundkortet i stedet for at lade et program gøre det. Det kræver selvfølgelig, at man ved nøjagtigt, hvilket bundkort man har :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2017 - 00:08 #9
#7 Grunden til at partitionere en stor ssd kunne være at man ønsker at kunne lave små image filer man kan rulle tilbage på, samtidigt med at man stadig har alle programmer på ssd disken og den hastighed det vil give.
Når man har registrering med på sit image er der jo ingen grund til at have alle programfiler med til at gøre image filen større.
For mit eget vedkommende er det Windows+antivirus og Officepakken samt andre programmer der jævnligt opdateres der ligger på c, og resten af programmerne ligger typisk på mit d drev som også er en del af ssd disken.
Selve backuppen lægges jo på den almindelige harddisk og kan rulles tilbage fra denne
Avatar billede perfand Juniormester
29. december 2017 - 00:10 #10
Mht. partitionerne c:/e: var min tanke, at store ofte benyttede grafikfiler/dokumenter kunne drage fordel af at være på et hurtigt drev for sig selv.
Jeg er ikke stødt på den regel som du nævner om ikke at opdele c:.

Det lyder fornuftigt med driver direkte fra producenter af bundkort, men hvem skulle ellers levere disse drivere og hvorfor skulle driverprogrammer vælge nadre end disse?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2017 - 00:13 #11
#10 Det vælger da man også selv :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2017 - 00:14 #12
Det vigtigste er blot at Windows har plads til at arbejde og C drev ikke bliver for lille.
Avatar billede perfand Juniormester
29. december 2017 - 00:28 #13
#11 ?? Er der andre end bundkortproducenter som fremstiller drivere til disse?
#12 Klart!
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2017 - 08:23 #14
Hvis bundkortet indgår i en færdigsamlet mærkebaseret pc, så findes drivere typisk også til de computere på denne producents hjemmeside. Men som milter skriver, er det en hjemme konfigureret maskine, så skal man finde bundkort producenten. De bør helt klart også have drivere liggende. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2017 - 08:46 #15
#10 Problemer med programmer der finder drivere, kan være at man får andet med end kun driveren. I værste fald kan der være virus med i driveren eller PUP programmer (potentially unwanted programs).
Her skal der være fuld tillid til at programmet kun finder den originale driver.
Jeg har brugt Slimdrivers til at finde drivere hvis andet ikke var muligt. Men finder dem helst på producentens egen side, eller ved at søge på de hardware id som hver del af hardwaren har på bundkortet.
Avatar billede informer Praktikant
17. marts 2018 - 10:21 #16
Partitioning hard drive on windows is a better way to make computer fast and reliable but question is how to partition a hard drive on windows 10. So there are two way to make this one by using third party software or by changing some system settings. It's depends on you which way you prefer. If you don't want to use third party software follow the link https://windowsclassroom.com/how-to-partition-a-hard-drive-windows-10 and know how to partition a hard drive on windows 10.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. marts 2018 - 18:39 #17
Hopper af her. Formoder problemet er løst nu :-)