Avatar billede conspiracy Nybegynder
25. august 2001 - 13:19 Der er 35 kommentarer

DNS server

jeg er ved at sætte en mail server op i meral mail server.
Jeg ved blot ikke hvad min dns server er
nå jeg tas´ter \"nslookup -q=mx domain.dk
får jeg min dns server som ns3.andersenit.dk og ns4.andersenit.dk
min domøne er newscab.dk
men jeg kan ike sende eller modtage mail
Jeg har en cc adsal linie med cisco 677 router
Mon der er en masse porte der skal åbnes på routeren?
Avatar billede djeclemen Nybegynder
25. august 2001 - 13:22 #1
du skal have port 25 mappet om i din router
Avatar billede dr.m Nybegynder
25. august 2001 - 13:30 #2
you don\'t need MX record to send mails so your problem must be somewhere in your configuration. maybe you haven\'t opened all the necessary ports or maybe your mail server just can\'t resolve names. try nslookup from your server rather then from your client.

you DO need an MX record for receiving mails. an MX record tells the world where the mail server (or more) for the domain is.

ask you host master do make an MX record pointing at mail.yourdomain.dk and a host called mail pointing at your IP

M
Avatar billede conspiracy Nybegynder
25. august 2001 - 13:43 #3
is port 25 the only port i have to map/open?
Avatar billede dr.m Nybegynder
25. august 2001 - 13:47 #4
port 25 for SMTP and port 110 for pop3
remember that your router has 2 interfaces.
1 which is the internal one (and your gateway)
and 1 which is your external one, that is the one you need to have DNS records pointing at.
Avatar billede conspiracy Nybegynder
25. august 2001 - 13:52 #5
the command for opening a port on the cisco 677 is:
set nat entry add 10.0.0.14 25 0.0.0.0 25 tcp right?
Avatar billede dr.m Nybegynder
25. august 2001 - 13:54 #6
right. assuming that your server\'s IP is 10.0.0.14

also, if you made this entry on another IP (let\'s say you changed IP\'s lately) you will need to remove all the wrong entries

gotta go for now...
Avatar billede conspiracy Nybegynder
25. august 2001 - 13:54 #7
i\'m not sure how to open/map those ports through my router
Avatar billede conspiracy Nybegynder
25. august 2001 - 14:04 #8
når jeg prøver at sende en mail får jeg denne besked:
The connection to the server has failed. Account: \'dtmsvr\', Server: \'127.0.0.1\', Protocol: SMTP, Port: 25, Secure(SSL): No, Socket Error: 10061, Error Number: 0x800CCC0E
Avatar billede conspiracy Nybegynder
25. august 2001 - 14:05 #9
jeg har mappet port 25 og 110 i min router
Avatar billede goulduck Nybegynder
25. august 2001 - 14:12 #10
Du sidder \'på serveren\' og prøver at sende en mails, ser det ud til!

Sidder du sådan?
Avatar billede conspiracy Nybegynder
25. august 2001 - 14:15 #11
yup, sidder på servereb og sender en mail
Avatar billede conspiracy Nybegynder
25. august 2001 - 14:19 #12
hmmm...ved ikke hvad jeg har gjort forkert.....har læst hele manulaen igennem....men jeg kan stadig ikke finde ud af hvad fejlen er!
Avatar billede conspiracy Nybegynder
25. august 2001 - 14:21 #13
jeg kan skam heller ikke modtage en mail hvis jeg sender den fra en en anden maskine som osse er på lan
Avatar billede goulduck Nybegynder
25. august 2001 - 14:36 #14
Prøv at skifte server adressen fra 127.0.0.1 til den rigtige IP adresse. Du får nemlig slet ikke fat i mail server, ud fra den fejlbesked den er kommet med.
Avatar billede conspiracy Nybegynder
25. august 2001 - 14:40 #15
oki...det er min outlook hvor jeg skal skifte fra localhost til min extern ip adresse ikke?
har gjort men kan stadig ikke modtage mail.
mail account som er sat op er admin@newscab.dk
Avatar billede goulduck Nybegynder
25. august 2001 - 14:45 #16
Skal vi ikke lige tage et skridt adgangen? Skal vi prøve at få sat den op til at du kan sende? Dette kræver nemlig ikke at du konfigurer routere eller noget som helst. Faktisk kræver det blot at din SMTP server køre.
Hvis serveren (og servicen) ikke køre, så kan du selvfølgelig ikke sende nogen mail.
Avatar billede goulduck Nybegynder
25. august 2001 - 14:48 #17
Du skal ikke skifte til din externe IP ... du skal bruge den IP adresse som din server har på dit netværk (10.0.0.14)
Avatar billede goulduck Nybegynder
25. august 2001 - 14:49 #18
For at sende mails!
Avatar billede conspiracy Nybegynder
25. august 2001 - 15:03 #19
oki...i min outlook har jeg sat en admin konto op, med indgående og udgående mail til min server ip(10.0.0.14)
men det som jeg tror er problemet er nok dns server som jeg ikke har sat rigtigt .
Har sat dns til ns3.andersenit og ns4.andersenit.dk
Avatar billede goulduck Nybegynder
25. august 2001 - 16:14 #20
Hvad sker der, hvis du prøver at pinge dit domæne - hvilken IP adresse finder den så?

Du skal ikke lave noget om på dine DNS server indstillinger. Disse skal blot stå til din Internet Udbyders DNS servere.
Avatar billede conspiracy Nybegynder
25. august 2001 - 18:32 #21
når jeg pinger min domæne: newscab.dk
får jeg min ip adresse: 217.157.175.65
har sat min dns til at være isp dns som er 212.242.40.3;212.242.40.51
har cybercity adsl
Avatar billede conspiracy Nybegynder
25. august 2001 - 18:51 #22
når jeg sender en mail til admin@newscab.dk får jeg denne error på min mail som jeg sender fra;

----- Transcript of session follows -----
<admin@newscab.dk>... Deferred: Operation timed out with mail.newscab.dk.
Warning: message still undelivered after 4 hours
Will keep trying until message is 5 days old

Reporting-MTA: dns; marianne.andersenit.dk
Arrival-Date: Sat, 25 Aug 2001 13:56:25 +0200 (CEST)

Final-Recipient: RFC822; admin@newscab.dk
Action: delayed
Status: 4.4.1
Remote-MTA: DNS; mail.newscab.dk
Last-Attempt-Date: Sat, 25 Aug 2001 18:09:32 +0200 (CEST)
Will-Retry-Until: Thu, 30 Aug 2001 13:56:25 +0200 (CEST)

Avatar billede goulduck Nybegynder
25. august 2001 - 19:20 #23
Ahhh .. det var dig! (med newscab)

Det vil alså sige at du har sendt den mail, via din mailserver? Og du har så også modtaget mailen igen. Så serveren køre som den skal!

Så skal vi bare lave routningen.

Du HAR lavet følgende entry i routeren: set nat entry add 10.0.0.14 25 0.0.0.0 25 tcp

Ikke? (hvor 10.0.0.14 er din mail server)
Avatar billede conspiracy Nybegynder
25. august 2001 - 19:36 #24
yup...har mappet port i routeren!
men jeg har ikke fået nogen mail tilbage...
Prøv at send mig en mail på admin@newscab.dk
Avatar billede conspiracy Nybegynder
25. august 2001 - 19:39 #25
port 25 og 110
Avatar billede djeclemen Nybegynder
25. august 2001 - 19:43 #26
Oversigt over mail server
Disse oplysninger er kun til orientering, og du bør ikke bruge disse mailservere, når du sætter din mail op. Det kan give problemer med at hente mail.

Resultat:

Der er registreret følgende postservere for newscab.dk

mail.newscab.dk med prioritet 50

mailrelay.andersenit.dk med prioritet 100

BRUG prioritet 10 og 20
Avatar billede conspiracy Nybegynder
25. august 2001 - 19:49 #27
HVORDAN GØR JEG DET?
Avatar billede goulduck Nybegynder
25. august 2001 - 20:07 #28
Det er noget som skal sættes op i DNS...
Avatar billede goulduck Nybegynder
25. august 2001 - 20:08 #29
djeclemen> Hvad gør priotiteten i dette tilfælde?
Avatar billede conspiracy Nybegynder
25. august 2001 - 20:09 #30
og hvordan får jeg det til at være 10 & 20 istedet for 50 & 100
Avatar billede fanta Nybegynder
01. september 2001 - 18:31 #31
Er der ikke noget som kan hjælpe mig, Skal sgu have sat denne mail server op ASAP
Avatar billede stimpy Nybegynder
12. september 2001 - 14:25 #32
Prioteten har ikke noget at sige. 50&100 er lige så godt som 10&20.

Anyway, det er noget man sætter op på MX recorden.

Køre den nu, eller skal du stadig bruge hjælp ??
Avatar billede conspiracy Nybegynder
12. september 2001 - 20:24 #33
skal da stadig bruge hjælp til opmætning af min mailserver
Kan stadig ikke få den til at virke!
Firmaet har lige investeret i MS Exchange server som jeg skal have sat op som mail server!
Avatar billede overload.dk Nybegynder
11. oktober 2001 - 17:01 #34
fundet ud af noget?
Avatar billede hw_dude Nybegynder
18. oktober 2001 - 23:26 #35
Ved DNS opslag på dit domæne newscab.dk ser det ikke ud til at du har fået det til at virke.

http://www.cybercity.dk/privat/support/teknisk_faq/adsl_faq/

kan du læse at for at få mail (port 25) til at virke skal du oprette en (endnu en) MX record som peger på mailgate.cybercity.dk, fordi CC ikke vil åbne direkte ind på deres IP net og derved resikere at blive \"blacklistet\", hvis en af deres brugere har et åbent SMTP relay.
Din DNS med hensyn til MX skal derfor se nogenlunde sådan ud

newscab.dk MX (Mail Exchanger) Priority: 10 mail.newscab.dk
newscab.dk MX (Mail Exchanger) Priority: 20 mailgate.cybercity.dk
newscab.dk MX (Mail Exchanger) Priority: 50 mailrelay.andersenit.dk

Når der er mail til domænet sker der det at mail.newscab.dk forsøges kontaktet for levering, men dette kan ikke lade sig gøre, så derfor kontaktes mailgate.cybercity.dk som acceptere mailen for domænet. Og mailgate.cybercity.dk kan godt se mail.newscab.dk og levere derefter mailen korrekt.