Avatar billede TTA Seniormester
13. november 2017 - 09:57 Der er 6 kommentarer

CCTV uden router?

Er det muligt at finde et godt overvågningskamera til hjemmet (inde+ude), uden at det fordrer at man har en router?

Forhistorien er den, at jeg ikke har noget fastnet, dvs. ingen router/wifi/internet via en fast forbindelse. Jeg har alene mobilt bredbånd til min PC – og selvfølgelig en smartphone, der har wifi-hotspot, hvis det mobile bredbånd fejler. Når jeg ikke har nogen fast forbindelse, så er det af to årsager: Jeg har haft 3-4 forskellige routere, mens jeg stadig havde fastnet, men de faldt ustandseligt ud, man mistede internetforbindelsen, routeren skulle genstartes og forbindelsen mellem PC og router skulle genetableres, hvilket altid voldte problemer (enten havde routeren ikke adgang til nettet eller forbindelsen mellem PC og router kunne ikke genetableres). Det var yderst frustrerende at skulle igennem dette cirkus flere gange om dagen. Endvidere bor jeg afsides, og hvis jeg kun ville have en internetforbindelse (dvs. ingen fastnettelefon; jeg har intet at bruge den til), så kan jeg kun vælge TDC som udbyder. Og de tager sig fyrsteligt betalt, da de ved de har monopol på dette område.

Findes der et overvågningskamera, der aktiveres ved bevægelse, og blot optager lokalt på enheden (på et sd-kort)? Ellers findes der et kamera, hvortil der kan tilsluttes et mobilt bredbånd el.lign., så kameraet selv ”er på nettet” uden en router?
Avatar billede michael_stim Ekspert
13. november 2017 - 10:10 #1
Vil mene at de fleste, foruden IP-kamera, kan köre uden internet. Du kan bare ikke fölge med på mobilen hvad der sker i realtid, den optager bare det hele og lägger i boksen der fölger med. Hvis du vil have internet, kan du google det der hedder et "jagtkamera" der har man mange gange mulighed for at sätte et sim-kort i.
Avatar billede michael_stim Ekspert
13. november 2017 - 10:16 #2
Nu var det bare det förste der kom op da jeg googlede, er sikkert ikke det bedste og billigste. Jeg havde nok taget noget med 1 megapixel, men det kommer an på hvad det skal bruges til.
Almindelige:
http://www.cinema-shop.dk/videoovervaagning/pakkelosning-videoovervagning.html
Avatar billede INK Ekspert
13. november 2017 - 10:57 #3
Der findes routere for sim kort. Så det sim kort du pt har formentlig i en dongle på din pc kunne i stedet sidde i en router, med både kabel og wifi forbindelse. Nogle modeller har mulighed for ekstern antenne, som kan placeres på loftet/taget og sikre god datadækning fra mobilnettet. Flere gamle tråde behandler emnet, men hvis det har interesse, så kom tilbage.
Avatar billede TTA Seniormester
13. november 2017 - 22:03 #4
Det bedste ville nok være et kamera, hvor man kunne følge med i realtid, dvs. blive alarmeret og kunne følge med via mobilen, hvis man får ubudne gæster.

Jeg vidste slet ikke at man kunne få routere, som man kan sætte sin USB dongle i, men det lyder som et skridt i den rigtige retning. Jeg har surfet lidt efter trådløse routere til sim kort, men hæfter mig ved at alle disse routere er batteridrevne, og typisk holder strøm i 10-12 timer. Så to gange i døgnet skal man oplade routeren, og det gør den ikke særlig anvendelig til et overvågningskamera, hvis man er væk fra hjemmet i mere end ½ dag.

Kan man ikke få en trådløs router med tilslutning til elnettet?
Avatar billede michael_stim Ekspert
13. november 2017 - 22:22 #5
Masser, bare at google 3g router eller 4g router
Avatar billede TTA Seniormester
14. november 2017 - 17:57 #6
Jeg har fundet disse 3 (to "dyre" og en billig) - vil de alle kunne klare opgaven, dvs. være anvendelige til et eller flere overvågningskameraer og samtidig have min PC på nettet?

https://www.proshop.dk/Router-firewall/TP-Link-Archer-MR200-AC750-Traadloes-router-AC-Standard-80211ac/2518162
https://www.proshop.dk/Router-firewall/D-Link-DWR-921-4G-LTE-4G-N-Standard-80211n/2389064
https://www.proshop.dk/Router-firewall/TP-Link-TL-MR3420-Traadloes-router-N-Standard-80211n/2225696

Pt. har jeg som nævnt blot en USB-dongle med et sim-kort sat i min PC.