Avatar billede scasn1 Juniormester
09. november 2017 - 19:56 Der er 3 kommentarer og
4 løsninger

Bruges Hi Jack This og Malwarebytes stadig?

I "gamle dage" anbefalede dygtige folk herinde en kørsel med Hi Jack This og Malwarebytes for at rense for uønskede programmer osv.

Der kom et par log-filer frem hvorefter man så kunne slette "unødvendige" filer.

Bruges disse programmer fortsat?

Og er der fortsat nogen herinde der kan læse (og forstå) logfilerne og oplyse hvilke filer som bør slettes?

På forhånd tak
Avatar billede scasn1 Juniormester
09. november 2017 - 19:58 #1
Hvis der er kommet nogle nye- og bedre programmer til siden da som kan identificere- og fjerne uønskede filer er henvisninger naturligvis velkomne..
Avatar billede 220661 Ekspert
09. november 2017 - 20:04 #2
Hijachthis er konstrueret til at blive brugt i et 32 bit system, så den log der fremkommer er lidt misvisende.
Malwarebytes bruges skam stadigt herinde.
Hvis computeren ikke kan starte på grund af snavs, så kan man bruge det der kaldes for en rescue cd. Der findes flere forskellige af dem. Kaspersky har lavet en.
https://support.kaspersky.com/viruses/rescuedisk
Avatar billede jalved Ekspert
09. november 2017 - 23:23 #3
Med mere avanceret snavs kan det måske være nødvendigt at læse log-filer.

Men ofte kan du vist bare køre Malwarebytes og så bede den slette det møg, den finder. Helt automatisk.

Det kunne lyde som om, du spørger, fordi du har noget på din compuyter, du vil af med?
Avatar billede scasn1 Juniormester
10. november 2017 - 09:51 #4
Min pc kører- og booter langsomt så jeg tænkte at give den en rens. Jeg har (tilsyneladende) heldigvis ikke noget virus m.m.

Jeg kører disse programmer:

Microsoft safety scan
Adware removal tool
Adw-cleaner
Ccleaner

Og så kører jeg nok også en malwarebytes. Så er jeg forhåbentligt på sikker grund.

Jeg synes blot at hi-jack-this var smart fordi man ku' identificere- og fjerne alle de unødvendige programmer (både synlige tool-bars og usynlige ting  som laver huller i ens sikkerhedssystem.
Avatar billede jalved Ekspert
10. november 2017 - 11:28 #5
Når du har kørt den almindelige CCleaner, så brug den også til at rense registreringsdatabasen. Det kan være, det hjælper lidt på opstarten. Vil du gå med livrem og seler, så tag lige en kopi først.

Hvis jeg søger, kan jeg se, at der tilsyneladende findes en videreudvikling af Hi Jack This, der kan bruges til 64-bit (i al fald er angivet at programmet blot kan bruges til Windows).

Men tænker også, at der må være en grund til at det oprindelige program blev skrottet - måske er de andre type scannere lige så effektive?
Avatar billede scasn1 Juniormester
10. november 2017 - 12:28 #6
Ja, måske har du ret.

Problemet med Hi-Jack-This var at folk som jeg, uden teknisk ekspertise, ikke anede hvilke filer man med fordel kunne slette og hvilke man absolut ikke måtte slette udfra log-filen..
Avatar billede 220661 Ekspert
10. november 2017 - 14:15 #7
Hijackthis har lavet en log viser ud fra en database de har. Man kopierer indholdet af loggen ind her:
https://www.hijackthis.de/
Den vil så komme med et resultat hvor der er grønne tjek tegn ved det der er kendt, og gule og røde krydser ud for det der ikke er kendt eller måske noget snavs.
Ud fra denne rapport kan man jo så søge på nettet hvad den har fundet.