Avatar billede med Nybegynder
11. februar 1999 - 00:00 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Er der forskel på en Mac harddisk og PC harddisk?

Kan man bare putte en Mac disk i en PC og omvendt?
Avatar billede ruprect Nybegynder
13. februar 1999 - 01:46 #1
Det kan man på sin vis godt .. Da MAC computere som regel bruger SCSI harddiske. Så skal du bare have en SCSI adapter i din maskine. Og vupti har du mere harddisk plads.

Men der er altid et MEN

Man vil ikke være istand til at læse data på harddisken - Og så er man lige langt. Det har noget at gøre med den måde de to oprativsystemer håndterer lageringsmedier (HDD, FDD) - PC'ere som kører Windows 3.x/9x/NT benytter enten FAT16, FAT32 eller NTFS.
Hvilket system - Eller rettere hvad det hedder på Mac må du ikke spørge mig om.

Hvis du skal flytte data fra PC til Mac eller omvendt kan det anbefales at du bruger CD-ROM'er, det er let og billigt (hvis man har en brænder) - Du skal bare huske at brænde i ISO-9660 format, så kan begge maskiner læse dem.

Michael
Avatar billede long Nybegynder
15. februar 1999 - 17:38 #2
Vil det sige at man kan nappe en harddisk fra en Mac, formatere den og bruge den i en pc? Og omvendt?
Avatar billede ruprect Nybegynder
16. februar 1999 - 09:12 #3
Hvis bare din PC eller Mac har den controller der er brug for - SCSI eller IDE

Michael

Avatar billede jonaz Nybegynder
26. april 1999 - 16:06 #4
Mac'er bruger Ide-harddiske, filsystemet hedder HFS (Hierakisk fil system) Mac'er kan læse PC-diske og filer hvis kontrolpanelet Arkivudveksling er installeret. En SCSI-disk er en SCSI-disk og en IDE er en IDE-disk, men man kan ikke sætte Slave og Master i en BIOS på et Macbundkort.
En del Mac'er har både IDE og SCSI Controller. Vær opmærksom på at SCSIstikket oftest er beregnet til eksterne diske. Hvis man har et kabel eller mod på at lodde lidt selv kan man trække et kabel ind i kabinettet. MAC'en har reserveret SCSI ID#7 til sig selv, det kan man se hvis man starter Arkivudveksling og bruger menuounktet "Scan SCSI-bus"
Avatar billede macp Nybegynder
24. august 1999 - 23:18 #5
Det har længe være sådan, at Mac'er udelukkende brugte SCSI-diske, men der har været low-end serier, som benyttede en traditionel IDE-bus og de billigere IDE-diske. Nogle af de nye G3-modeller benytter også IDE eller ATA harddiske.
Og en del af de nye maskiner har både en IDE og en SCSI controller.
Fysisk er der ikke forskel på en disk til en PC og en Mac, men filsystemet er forskelligt. Mac bruger HFS eller  HFS+ (Hieracical File System). En PC disk kan bruges i en Mac med samme controller, hvis kontrolpanelet Arkivudveksling er installere.
Der findes i øvrigt et udmærket program til PC'er som hedder MacOpener.
Og handler det om at kaste diske frem og tilbage, kan man som mac-bruger formattere sin HD som en PC disk. No problem ... Mac'en kan jo læse formatet.

Avatar billede wanger Nybegynder
04. juli 2002 - 00:05 #6
WANGEREN var her.. .,'¨´,.