Avatar billede acturus Nybegynder
25. august 2001 - 00:21 Der er 55 kommentarer og
2 løsninger

Min computer fryser, hjælp mig med at finde fejlen

min computer har det med at fryse(gå kold, og nej den har ikke brug for et tæppe som flere af mine vittige venner har forslået;O). Der sker det at skærmbilledet låser og jeg kan værken få den til at reagere ved brug af tastatur eller mus. Det eneste jeg kan gøre er at slukke på kontakten og tænde igen.

Her er de følgende specifikationer for computeren:
Asus A7V 133 motherboard
T-bird 800 processor
Geforce 2MMX
Soundblaster Live!
D-link netkort
IBM-DTLA-307030 harddisk
512mb Apacer ram 133hz
+cdrom og DVD-drev

jeg har installeret de nyeste via-chipsetdrivers, og har fjernet soundblasterlive kortet, da jeg har hørt at det skulle konflikte med via-chipsettet. Jeg købte nye ram da jeg troede de var problemet, men den fryser stadig. jeg har også hentet en driver til min mass-storage controller. jeg kører med et ata-66 kabel på ata 66 porten. Hvis i har brug for flere oplysninger må i endelig sige til. Det kunne bare være rart hvis jeg kunne få løst problemet engang for alle, det er temmelig irriterende at skulle resette hvert 20min!

på forhånd tak for hjælpen:O)
Avatar billede makse Nybegynder
25. august 2001 - 00:24 #1
Har du opdateret din bios? (Nyeste version er 1005a)
Link: http://www.asus.com.tw/Products/Motherboard/bios_socka.html#a7v133

Windows ??
Avatar billede rebus Nybegynder
25. august 2001 - 00:25 #2
Har du prøvet med en bios opdatering?
Se på www.mortherboads.com
Avatar billede makse Nybegynder
25. august 2001 - 00:26 #3
Hvor stor en strømforsyning har du?
Hvad siger Temp. på CPU?
Avatar billede rebus Nybegynder
25. august 2001 - 00:26 #4
Stavefejl!!!
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
25. august 2001 - 00:29 #5
Hvad for et styresystem kører du med?
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
25. august 2001 - 00:32 #6
Fryser den ved noget bestemt? Er det i spil, eller er det også andre tidspunkter?
Avatar billede microtec Nybegynder
25. august 2001 - 00:36 #7
Hvis du kører Win-98 bør du kikke her http://webkurs.dk/SPfryserwin98.asp
Det løste mit problem med en frossen PC :o)
Avatar billede acturus Nybegynder
25. august 2001 - 00:36 #8
Temp på cpu 49C
Strømforsyning: Aopen 230V den skulle være ok, da han solgte den sammen med motherbordet og processoren til mig.
maske<<<<< linket til download af den bios du nævner er dødt, får kun en html fil...
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
25. august 2001 - 00:38 #9
Uha... den kan godt være strømforsyningen! 230W er lige i underkanten. Den skal helst op på 300W!
Avatar billede microtec Nybegynder
25. august 2001 - 00:39 #10
230V fortæller ikke så meget ;o)

Hvor mange Watt er den på?
Avatar billede makse Nybegynder
25. august 2001 - 00:39 #11
Direkte link: ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/socka/kt133a/a7v133/avu1005a.zip

Hvor mange Watt, er den strømforsyning på?
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
25. august 2001 - 00:40 #12
Hmm.. den mistforstod jeg vist :-) Alle danske strømforsyninger er på 230 Volt... det som microtec siger Watt\'ne vi skal kigge på!
Avatar billede microtec Nybegynder
25. august 2001 - 00:41 #13
acturus >> Du svarer ikke på hvilket operativsystem du bruger.

Hvorfor mener du at det er et HW-problem?
Det er mindst lige så sandsynligt at det er et SW-problem.
Avatar billede acturus Nybegynder
25. august 2001 - 00:44 #14
ok here goes. Strømforsyning Aopen model on: FSP250-60GTA, ved ikke om det kan bruges til noget.... men jeg købte jo det hele sammen så ham gutten i HK-automation kan da ikke have været så du at give mig et forkert kabinet med forkert strømforsyning. Grunden til at jeg ikke kunne beholde mit gamle kabinet var nemlig at strømforsyningen var for svag til at trække motherboard og processor.
Avatar billede microtec Nybegynder
25. august 2001 - 00:45 #15
Det er en 250W stømforsyning.

Operativsystem???
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
25. august 2001 - 00:46 #16
Ok, fint nok... hvilket OS bruger du??
Avatar billede acturus Nybegynder
25. august 2001 - 00:46 #17
Jeg bruger WIN-2k og rigtig det kunne også være et software problem... grunden til at jeg tror det er et hardware problem er at det samme problem eksisterede da jeg kørte win-98. jeg skiftede OS af den samme grund for at blive fri for den her ustabile opførsel... men det bliver åbenbart ved
Avatar billede makse Nybegynder
25. august 2001 - 00:46 #18
Avatar billede acturus Nybegynder
25. august 2001 - 00:48 #19
forresten så har jeg version 1004 af bios... men jeg skal nok downloade den nye version, hvis den er bedre og når jeg får et link der virker
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
25. august 2001 - 00:50 #20
acturus:> Har du installeret SP2? Der er nemlig nogle problemer med AMD og Win2k, som er løst i SP2! Ellers kan du downloade et hotfix!
Avatar billede makse Nybegynder
25. august 2001 - 00:50 #21
Du har fået et link. (00:39:51)

Hvis bios 1005a ikke har nogen virkning, så skulle du måske overveje at bruge Beta udgaven, version 1006_01i
Link: ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Socket_A/VIA_Chipset/Apollo_KT133A/A7V133/

Læs hvorfor på http://www.a7vtroubleshooting.com/info/bios/index.htm
Avatar billede acturus Nybegynder
25. august 2001 - 00:53 #22
hvad er sp2?
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
25. august 2001 - 00:53 #24
Service Pack 2!
Avatar billede acturus Nybegynder
25. august 2001 - 00:56 #26
tak maske! det link virked som det skulle det indeholder en fil med navn 1005A.bin hvordan opdatere jeg så min bios? step by step tak.
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
25. august 2001 - 00:57 #27
He he.. må jeg foreslå Asus Update??
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
25. august 2001 - 00:58 #28
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
25. august 2001 - 00:59 #29
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/BIOS_FLASH_UTILS/asusupd32805.exe
Det er et program til at flashe bios fra Windows!
Avatar billede acturus Nybegynder
25. august 2001 - 00:59 #30
det er jo en sindsyg størrelse på den service pack! 101megabyte, heldigt for mig har jeg 10mb. er den nødvendig???
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
25. august 2001 - 01:02 #31
acturus:> Du kan prøve at hente de hotfixes jeg har posted... (00:53:29)
Avatar billede makse Nybegynder
25. august 2001 - 01:02 #32
Hvis du vil opdatere bios, så brug evt. Asus\' automatiske opdaterings program.
Det kan køres fra Windows, og er noget nemmere, end at skulle boote med disketter mm.
Du må bare håbe på, at Windows ikke crasher midt i opdateringen. :)

Link: ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/BIOS_FLASH_UTILS/asusupd32805.exe

Fryser den også, hvis du starter i Fejlsikret tilstand?
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
25. august 2001 - 01:03 #33
makse:> Denne gang var du for langsom ;-) (har du i øvrigt prøvet det endnu)
Avatar billede acturus Nybegynder
25. august 2001 - 01:05 #34
jeg ved ikke om den også fryser i fejlsikret tilstand? men nu har jeg downloaded den engelske service pack... hvad præcist skulle den hjælpe??? jeg har win-2k iforvejen.. skal jeg installere den?? eller hvad?... jeg prøver at opdatere min bios nu... håber ikke at den crasher!!!!!
Avatar billede makse Nybegynder
25. august 2001 - 01:07 #35
Du skal kun bruge den engelske Service Pack, hvis du har en engelsk W2K!
Avatar billede makse Nybegynder
25. august 2001 - 01:08 #36
jdaugaard > Jeg skulle jo lige fortælle hvad det var for noget. :) (Og ja, den er afprøvet uden probs.)
Avatar billede acturus Nybegynder
25. august 2001 - 01:17 #37
Den brokker sig når jeg bruger Asus-update!
\"The model of BIOS image doesn´t match to the one of BIOS ROM. Please press [Exit] butto to exit.\"

Min nuværende bios info:
Romtype: Mosel v29c51002t
Model: A7V
Version: Asus A7V ACPI BIOS Revision 1004

Den nye version
Model: A7V133
Version: Asus A7V-133 ACPI BIOSRevision 1005A

hvordan opdaterer jeg så?
Avatar billede j.robert Nybegynder
25. august 2001 - 01:18 #38
Prøv lige at kigge i din Event Viewer
start/programs/Administrative Tools/Event Viewer.

Har den nogle fejlmeldinger?
- Hvis den giver en fejlmelding er det højst sandsynligt det.

J. Robert
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
25. august 2001 - 01:19 #39
Du har jo ikke et A7V133, du har \"kun\" et A7V! Det er en lille forskel dér!! Nyeste bios til A7V hedder 1008 og kan hentes her: ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Socket_A/VIA_Chipset/Apollo_KT133/A7V/1008.zip
Avatar billede makse Nybegynder
25. august 2001 - 01:21 #40
Hallo. Så hedder dit bundkort ikke A7V133 men kun A7V?
Link: ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/socka/kt133/a7v/a7v1008.zip
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
25. august 2001 - 01:22 #41
makse:> LOL... Vi er ellers meget enige i dag :-)
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
25. august 2001 - 01:23 #42
acturus:> Har selv samme bundkort, og havde faktisk samme problem som dig. Prøv at hente de hotfixes jeg postede tidligere, eller hent SP2...  det hjalp for mig!
Avatar billede acturus Nybegynder
25. august 2001 - 01:41 #43
har opdateret med den nye bios version... jeg gik ind i controlpanel... ikke programmer! :( og kiggede i event maneger der er en masse errors. her er to af dem... der var ca. 100
Event Type:    Error
Event Source:    Service Control Manager
Event Category:    None
Event ID:    7000
Date:        25-08-2001
Time:        01:41:19
User:        N/A
Computer:    LIVE
Description:
The PfModNT service failed to start due to the following error:
The system cannot find the file specified.
--------------------------------------------------
Event Type:    Error
Event Source:    Service Control Manager
Event Category:    None
Event ID:    7000
Date:        25-08-2001
Time:        01:13:04
User:        N/A
Computer:    LIVE
Description:
The Creative Service for CDROM Access service failed to start due to the following error:
The system cannot find the file specified.

kan i få noget ud af det???

og jdaugaard. jeg har downloaded og installeret SP2. så du mener det er nok ik? jeg skal ikke downloade hotfixes??

Avatar billede makse Nybegynder
25. august 2001 - 01:45 #44
Fra http://www.eventid.net/display.asp?app=WebForm&eventid=7000&source=

The qic117 service failed to start due to the following error: The system cannot find the device specified.
Comments This error occurs when a hardware device was removed without removing the drivers as well. The service reported vary depending on the hardware.
Avatar billede makse Nybegynder
25. august 2001 - 01:48 #45
Har du installeret nogle Creative CD programmer?
Avatar billede acturus Nybegynder
25. august 2001 - 01:48 #46
jeg har lige afinstalleret mit SB-live kort. derfor nok den fejl meddelelse, men har fjernet driverne nu.
Avatar billede acturus Nybegynder
25. august 2001 - 01:50 #47
har ellers fundet den her fejlmedelese ret mange gange i event viewer:

Event Type:    Error
Event Source:    Service Control Manager
Event Category:    None
Event ID:    7023
Date:        05-08-2001
Time:        21:20:36
User:        N/A
Computer:    BOND
Description:
The Client Service for NetWare service terminated with the following error:
The parameter is incorrect.

det er den samme computer selvom navnet er anderledes:)
Avatar billede makse Nybegynder
25. august 2001 - 01:56 #48
Vedr. PfModNT Så prøv at søge efter filen PfModNT.sys
Hvis den ligger på harddsiken så prøv følgende.
Start - Kør > Regedit. Gå ned til HKEY_LOCAL_MACHINE\\System\\CurrentContolSet\\Services\\PfModNT
Check at \'Imagepath\' står rigtigt.

Hvis du ikke har filen PfModNT.sys så slet punktet i Reg.basen. (Husk at tage en backup først)
Avatar billede acturus Nybegynder
25. august 2001 - 02:04 #49
Der er ikke nogen fil med det navn... men min com. har ikke frosset i snart 30min nu... men selvfølgelig skal man ikke glæde sig på forhånd!!!
jeg håber dog at installationen af SP2 og opdateringen af BIOS har gjort at systemet nu er blevet stabilt!!! men jeg kører lige i 2-3 timer mer indtil at jeg med sikkerhed kan sige om det var løsningen! :o)
Avatar billede makse Nybegynder
25. august 2001 - 02:07 #50
30 Min. Det er da noget nær en rekord, for et A7V Bundkort. :))

Vedr. den sidste (7023) Så prøv at deaktivere servicen, \'MS Client Service for NetWare\' eller sæt den til manual start.
H-klik \'My Computer\' - \'Manage\' > \'Services and Applications\' - \'Services\'
Avatar billede j.robert Nybegynder
25. august 2001 - 02:16 #51
Muligvis dit netkort, der er galt med.

Ved lejlighed. - Prøv at tage det ud en dags tid og se om systemet fryser igen.

HUSK! Kontroller altid \"Event Viewer\" før der prøves ting af.

Hygge Hejsa og Godnatter!

J. Robert
Avatar billede j.robert Nybegynder
25. august 2001 - 02:17 #52
Hov.
makse >> Var lidt hurtigere med hensyn til Nettet.
Avatar billede acturus Nybegynder
25. august 2001 - 02:27 #53
der er ikke noget der hedder \"MS Client Service for Netware\" det sted. Det eneste der begynder med M er messages. hmm men det ser ud til at det virker. håber bare ikke at jeg bliver lukket pga. mit downloadforbrug har været over 100mb idag. pga. den store service pack;O) men mit system har kørt utroligt stabilt i meget lang tid nu!!!
Avatar billede acturus Nybegynder
25. august 2001 - 02:50 #54
makse og jdaugaard har vær fået 80point for deres svar. Tak for hjælpen den var guld værd!
Avatar billede acturus Nybegynder
25. august 2001 - 03:33 #55
hver even
Avatar billede makse Nybegynder
25. august 2001 - 09:27 #56
Np. Takker for point. :)
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
25. august 2001 - 12:28 #57
Takker også for point ;-)

www.fotx.net/jdaugaard