Avatar billede DanLund86 Novice
01. oktober 2017 - 15:34 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Lopslag bestem kolonneindeks_nr ud fra værdi

Hej.

Nu har jeg siddet mange timer. Set og læst mange opslag, men jeg kan ikke finde svaret.

Lopslag fungerer egentlig fint for mig -- det eneste jeg mangler, er at "kolonneindeks_nr" kan bestemmes (automatisk) ud fra en værdi i den kolonne.. fx overskriften i den kolonne.
fx København som kan være kolonneindeks 3, for her er overskriften København.. men skriver jeg så Odense, så skal formlen selv vide, at den skal tage kollonneindeks 4 for her er overskriften Odense.

Søgekriterier i rækkerne er altså på plads og søges efter "Opslagsværdi" i formlem.

Er det muligt ?
Håber det er til at forstå :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. oktober 2017 - 16:19 #1
Hvis du har dine data i A1:E10, din opslagsværdi i G1 og bynavn i G2 så prøv:

=LOPSLAG(G1;A1:E10;SAMMENLIGN(G2;A1:E1;0);0) eller

=INDEKS(A1:E10;SAMMENLIGN(G1;A1:A10;0);SAMMENLIGN(G2;A1:E1;0))
Avatar billede ebea Ekspert
01. oktober 2017 - 16:22 #2
Hvis jeg forstår dig korrekt! Så hvis du f.eks. har kolonnerne A til F, og kalder dem 1, 2, 3, 4 og 5  -  Så kunne Formlen se sådan ud: Hvor du søger værdien i rækkenummer 2
=LOPSLAG(A2;A1:E5;SAMMENLIGN(4;A1:E1;0);FALSK)
Avatar billede ebea Ekspert
01. oktober 2017 - 16:27 #3
#1  -  En lille husker. Hvis du sætter navn på kolonnen, så husk at sætte " " tegn omkring navnet. Er det tal, så ingen " " tegn.
F.eks.  =LOPSLAG(A3;A1:E5;SAMMENLIGN("peter";A1:E1;0);FALSK)
Avatar billede DanLund86 Novice
01. oktober 2017 - 18:32 #4
Synes ikke helt det virker for mig.
Jeg prøver at illustrerer her:
Kolonne A-B-C-D-D-F-G
Række 1-2-3-4
København ved køb af 1-5 stk, pris kr 2500.
6-10 stk, 2000 kr ---- 11 stk kr 1500. osv.

#  A -------B ---------C ----------D---------------E----------F--------G
1 --------KBH----- Odense--Aalborg---------------------[x] ---antal køb
2 - 1 -  2500------2300------2400-------------BY:--______
3 - 6  -  2000------1800------1900------------KR:---______
4 - 11 - 1500------1300------1400

Opslagsværdi kan være F1 (antal køb)
Tabelmatrix A1:D4
Kolonneindeks_nr E2 - dette er en rulleliste hvor de 3 bynavne stå.
DVS hvis jeg vælger København i min rulleliste, så skal formelen vide at den kun skal lede i kolonneindeks nr 2 - fordi der her står København.- og altså ikke står et tal.

Håber det hjælper :-)
(Det er meget forenklet i forhold til min case.. men håber det kan give et billede af det)
Avatar billede ebea Ekspert
01. oktober 2017 - 19:06 #5
Prøv om ikke denne passer til den opstilling du har vist (hvis jeg har læst den rigtig).
=LOPSLAG(F1;A2:D5;SAMMENLIGN(E1;A1:E1;0);0)
Avatar billede ebea Ekspert
01. oktober 2017 - 19:19 #6
Måske det er nemmere at se i dette eksempel. Der er lavet en dropdown liste for bynavn (E1) og mængde i (F1).
https://www.dropbox.com/s/6ql2gqzjt45nx8p/billet.xlsx?dl=0
Avatar billede DanLund86 Novice
02. oktober 2017 - 10:00 #7
Tak...
virker perfekt :-)

Bortset fra at "stk" ikke skal være rullemenu.. da det kan være alle tal.. men princippet er super.

Tusind tak for hjælpen.
Go dag.
Avatar billede ebea Ekspert
02. oktober 2017 - 10:23 #8
#7  -  Du er velkommen ;-) Og go' dag, til dig også!