Avatar billede Lynnerup Juniormester
26. september 2017 - 20:37 Der er 20 kommentarer

Kan ikke vælge BIOS på keyboard

Jeg har 2 keyboard sat til min computer, eller rettere sagt, ét.
Men det tastatur jeg plejer at bruge kan ikke bruges til at åbne BIOS med, det kan mit gamle tastatur.
Jeg har prøvet at fjerne henholdsvis begge tastaturer og sætte dem i hver sin USB port (2.0/3.0)

Altså kan jeg ikke komme ind i BIOS fra min primære tastatur, da den ikke kan bruges før Windows er startet op.
Nogle kloge hoveder da kender til det problem?

På forhånd, tak!
Lynnerup.
Avatar billede jalved Ekspert
26. september 2017 - 20:50 #1
Næppe så simpelt.. Men har du forsøgt dig med alle f-tasterne på det tastatur, der ikke vil virke?
Avatar billede Slettet bruger
26. september 2017 - 20:56 #2
Har du prøvet under boot, når logoet viser sig, at trykke, somme tider Tappe
på F12?
Avatar billede jalved Ekspert
26. september 2017 - 21:28 #3
Du kan også prøve at opdatere din bios.
Avatar billede jalved Ekspert
26. september 2017 - 21:33 #4
Du kan også gå ind i bios med det tastatur, der virker og prøv og se om USB legacy er slået til.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. september 2017 - 22:38 #5
Jeg tænker: Er dit primære keyboard af en "moderne" type, hvor der er specielle funktioner på F-tasterne? (er der symboler på F1-F12 med en anden farve end den primære?)

Så kan det skyldes at du skal FN-låse tasterne, eller holde FN tasten nede, samtidig med du trykker på BIOS-knappen (F1/F2 el. hvad den nu er).

Hvis du bruger Del tasten til at komme i BIOS, kan det også skyldes at du bruger den der sidder på det numeriske tastetur, og dette er slået i "numlock".

Og så findes der sikkert flere undtagelser, hvor den tast du regner med at bruge, har en anden funktion på dit tastetur.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. september 2017 - 22:53 #6
Jeg er enig i #4. Brug dit ps2 tastatur for at komme i bios og ret det til.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. september 2017 - 23:12 #7
Som jeg forstår det, har begge tasteturer været testet i både USB2 og 3 port, og adfæren fulgt med (kun det ene tastetur har virket). Hvis det er rigtigt, har det ikke noget med USB funktionaliteten at gøre.

Der står da ikke noget om ps2 tastetur?
Avatar billede Lynnerup Juniormester
27. september 2017 - 08:10 #8
Tak for jeres indlag, jeg skal nok prøve de forskellige metoder af når jeg kommer hjem fra skole.
Tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. september 2017 - 08:41 #9
#7 Nå nej. Der står "gamle tastatur". Den oversatte jeg nok til det gamle ps2 format :-)
Avatar billede Lynnerup Juniormester
27. september 2017 - 10:14 #10
Mit primære tastatur er ASUS Cerberus, mit andet er et gammelt logitech tastatur, som også består af en mus i samme usb stik.
Mit gamle tastatur ligner det det her:
https://imgur.com/a/yD3Ff
Jeg bruger F2 og eller DEL knappen.
Ikke nogen taster på min ASUS Cerberus fungerer før Windows logon skærm.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. september 2017 - 11:03 #11
Det er et programmerbart tastetur, så du kan sagtens (måske uden at vide det) have fået lavet om på tasternes funktion.

Jeg har læst mig frem til at baggrundsbelysningen fortæller status - er den rød, er det i "programmerings/gaming" tilstand. Er det blåt, er det et helt almindeligt tastetur.

Så hvis det er rødt, når du tæder for PC´en, kan du ikke regne med at det fungerer som det skal. Tryk Fn+CapsLock for at skifte mellem de to tilstande.

Endelig kan du holde FN og Delete nede i 3 sekunder, for at nulstille tasteturet. Men har du programmeret specielle taster, vil du nok helst undgå det - så prøv i første omgang at få det blåt med Fn+CapsLock.
Avatar billede jalved Ekspert
27. september 2017 - 11:05 #12
Hvilken version endte du med?

Jeg har haft lignende problem på en Vista 32 bit, men har bare valgt den nyeste version - så den der ligger på min computer nu hedder 11.0.08. Men kan ikke huske, om jeg valgte versionen til Windows 7 eller 10 - når nu den til Vista ikke var en mulighed.

Jeg bruger den ikke så meget, så jeg ved ikke, om den har begrænsninger. Men den kan da åbne filerne, når der er noget, jeg vil læse.
Avatar billede jalved Ekspert
27. september 2017 - 11:12 #13
Beklager. Jeg skrev i den forkerte tråd.
Avatar billede Lynnerup Juniormester
27. september 2017 - 16:52 #14
Lyder meget sandsynligt Ole Madsen. Det kan godt være, for min computers belysning har været rød alle gange.
Prøver lige!
Avatar billede Lynnerup Juniormester
27. september 2017 - 16:59 #15
Jeg har nu prøvet med alle USB-Legacy indstillingerne ude held, har også prøvet at skifte til den blå farve med tastaturet inden jeg slukkede for pc'en, men da jeg så starter den op igen så skifter tastaturet automatisk til rød. Jeg kan lave farven på tastaturet om til blå inde i BIOS, men den dur stadig ikke.
Avatar billede Lynnerup Juniormester
27. september 2017 - 16:59 #16
Jeg kan hellere ikke redigere på NumLock på min primære tastatur, før jeg er inde i Windows.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. september 2017 - 17:32 #17
Så tror jeg det bliver svært at få til at virke... - har du haft mod på at prøve at resette det?

Som en sidste løsning vil jeg foreslå at tage kontakt til Asus her: https://www.asus.com/dk/Keyboards-Mice/Cerberus-Keyboard/HelpDesk_Manual/ -
hvor du også finder manualen, som dog ikke rigtig fortæller noget...
Avatar billede Lynnerup Juniormester
27. september 2017 - 19:58 #18
Når du skriver resette, hvad er det så helt præcist jeg skal resette?
Hvad tror du der sker, hvis jeg afinstallerer driverne til logitech tastaturet? Tror du så automatisk at pc'en vil vælge mit andet tastatur?
Tak igen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. september 2017 - 20:32 #19
Det er at resette eventuelle specielle funktioner, tasteturet må have været programmeret med. Hvis ikke selv du er bevidst om at du har programmeret tasterne til specialfunktioner, sker der jo ikke noget ved at resette det.

Nej, det har intet med drivere at gøre, hverken til det ene eller andet tastetur. Windows, og dermed driverne, er jo ikke startet op på det tidspunkt du har problemer...
Avatar billede Lynnerup Juniormester
28. september 2017 - 13:26 #20
Jeg har dog prøvet alle forslag, uden held desværre.
Tak alligevel, for at have forsøgt.