Avatar billede Nicolai Hansen Praktikant
30. august 2017 - 13:37 Der er 9 kommentarer

Min pc vil ikke starte.

Min pc vil ikke starte. Når jeg tænder for den starter den men går ud et sekund senere eller 2. Hvor efter den så genstarter flere gange uden at rigtigt starte op.
2 gange er der kommet liv i den men der kom der hverken signal til skærnen eller lys i tastaturet. Hvad kan dette skyldes?
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. august 2017 - 14:33 #1
Er der tale om en bærbar eller en stationær, og hvilket mærke og model, samt hvilket styresystem er der installeret på computeren.
Det vil måske være en idé at resette computeren. Er der tale om en stationær, er dette ret enkelt - hvis man altså har mod på at åbne den. Der sidder 2 eller 3 små ben på bundkortet. Er der to ben så tag f. eks. lille skruetrækker og kortslut begge disse ben. Er der derimod tre ben sidder der en såkaldt "jumber" på to af benene. Flyt denne jumber således at den har forbindelse til benet i midten og til det ben der normalt er fri. Husk at sætte jumberen tilbage til hvor den sad.

https://www.google.dk/search?q=reset+jumpers+on+motherboard&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjlrKK_-v7VAhXFBZoKHQ_BCcwQ_AUICigB&biw=1920&bih=822#imgrc=9kMdvkMvPjyX7M:&spf=1504096069176

Prøv også at fjerne det lille blanke batteri på motherboardet, og hold startknappen inde i nogle sekunder. Isæt derefter batteriet igen.

Der kan også være tale om at en eller anden komponent er gået løs, f. eks. en RAM-blok, eller grafikkortet ikke sidder som det skal, men dette er ikke så sandsynligt. Prøv evt. også at tage en RAM-blok ud og tryk på startknappen. Gør tag den næste RAM-blok ud, og sæt den første tilbage, hvis altså ikke computeren starter. Starter computeren er det en defekt RAM-blok der er synderen.
Når computeren alligevel er åben så blæs den igennem, med trykluft, vha. en kompressor eller trykluft på dåse. En støvsuger kan også anvendes, men husk at blæserne ikke må komme op i forhøje omdrejninger under denne operation.
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2017 - 15:01 #2
det mest sandsynlige er at strømforsyningen er færdig.
Avatar billede Nicolai Hansen Praktikant
30. august 2017 - 15:20 #3
Det er en stationær. Men vil give det med jumperne et skud. Jeg vender tilbage med feedback.
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2017 - 11:34 #4
det slår mig lige, at hvis den lille ledning der forbinder powerknappen til bundkortet er løs eller faldet af, så forklarer det symptomet.  fordi der vil gø strøm og den går igang, men så slukker den igen. det skete nemlig for mig da jeg samlede min pc, jeg havde glemt at sætte denne ledning på :)
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. august 2017 - 11:47 #5
Jeg har også prøvet at forbinde ledningerne fra powerknappen, samt hhv. den blå lysdiode (ON) og den røde (write to HDD) der skete heller ikke rigtig noget, Den lille "højttaler" der siger bib ved bl. a. start har jeg også prøvet at vende forkert, med det resultat at denne var tavs. Der skal ikke så meget til.
Avatar billede tagelarsen Novice
31. august 2017 - 16:41 #6
Mit bud virus eller harddiskfejl - tag harddisken ud og tilslut den til en anden PC og lav 1: Viruscheck på den og 2:  en harddisk rep.

Hav en smule tålmodighed når begge punkter kører - det kan tage timer.
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. august 2017 - 17:03 #7
Jeg ville altså være lidt tilbageholdende med at sætte harddisken i en anden computer hvis der er tale virus........!
Avatar billede tagelarsen Novice
31. august 2017 - 17:06 #8
ErikHg enig, men hvad skal man ellers stille op? Han skal jo videre! Og evt. redde data.

Jeg laver sådan noget for andre og jeg har en lille gammel computer til det samme :)
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. august 2017 - 17:13 #9
Det tænke jeg også på. Hvis der virkelig er virus på, så er skaden jeg ikke så stor.
Hvis harddisken er defekt, så køb i stedet en SSD. Den er dyrere pr. GB men sandelig også hurtigere.