Avatar billede Excellent Juniormester
25. august 2017 - 09:37 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Excell - Automatisk Indsættelse af tegn i celle, efter man har skrevet i den. Hvordan?

Jeg har lavet et søgefelt i mit dokument ud fra funktionen:
=HVIS.FEJL(LOPSLAG(B2;Lagerliste!A:I;9;0);"")
Når du søger i celle "B2" skal der skrives præcis hvad der skal søges efter.
Dette kan jo undgås hvis man sætter en * enten foran eller bagved dele af sit søgeord.
Eksempelvis skal jeg søge efter "Tobias sederved thomsen". Jeg kan istedet da bare skrive: Tobias* og så finder excell resten af navnet. Eller *Thomsen.

Men da det ikke er mig der skal benytte mig af søgemaskinen vil jeg gerne gøre den så intuitiv som muligt. Altså skal det være muligt bare at skrive: Thomsen, og så indsættes der automatisk "to stjerner" så det kommer til at se sådan ud: *Thomsen* når man klikker enter.

Nogen gode ideer?
Avatar billede finb Ekspert
25. august 2017 - 09:45 #1
Du skal bruge LIKE:
LIKE *Thomsen*
Avatar billede finb Ekspert
25. august 2017 - 09:48 #2
øh, kombineret med Inputbox
Avatar billede Excellent Juniormester
25. august 2017 - 10:08 #3
Tak for hurtigt svar,
Har du mulighed for at uddybe den lidt hvor, og hvad jeg skal skrive?
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
25. august 2017 - 10:17 #4
kan du ikke bare have en celle med ="*" & B2 & "*" og bruge cellen i din formel i stedet for B2
eller

=HVIS.FEJL(LOPSLAG("*" & B2 & "*";Lagerliste!A:I;9;0);"")
Jan
Avatar billede Excellent Juniormester
25. august 2017 - 10:38 #5
=HVIS.FEJL(LOPSLAG("*" & B2 & "*";Lagerliste!A:I;9;0);"")
fungerede næsten perfekt. Tak for det!
Avatar billede finb Ekspert
29. august 2017 - 08:57 #6
Ikke for at kapre spørgsmålet, men:
tomas
thomas
tommas
thommas
tomaz
kan skrives på mange måder,
kan man lave en søgestreng a la:
*t*o*m*a*  ???
Tak finb