Avatar billede jcr18 Professor
08. juli 2017 - 23:46 Der er 1 kommentar og
1 løsning

incremental

Jeg benytter Easeus to do backup programmet til automatiske daglige og ugentlige  backups. Jeg mener at jeg for nogle år tilbage læste en artikel om at hvis man valgte incremental fremfor differential løsningen, så skulle man kun gemme den første FULL BACKUP fil og den sidste incremental fil for at kunne lave en recovery? Måske kan programmet selv finde ud af det?
Men mit spørgsmål går lidt på om I mener jeg kan tillade mig at slette alle de filer der ligger imellem den første og den sidste fil da der er en del der fylder på harddisken. Hvad er jeres generelle erfaringer med den type backups?
http://peecee.dk/upload/view/467969/full
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2017 - 02:34 #1
ja, incremental, der gemmes kun det NYE, fra sidste gang.
så det vil sige, at uden full backup først, der har du kun det nye, ikke andet.

så derfor:

#1 full
#2 incremental herfra indtil du løber tør for plads :)

NEJ DU MÅ IKKE SLETTE NOGET!!!!

du har en full,
så tager du en incremental, nu har du alt det nye siden sidste gang
og alle de incrementals, er alt det nye siden din original (full)

hvis du slette en incremental, så mister du alle de nye filer der var i den, i forhold til den forrige incremental.

incremental = vedvarende backup af alt, hvor intet slettes - vokser over årene i størrelse.

differental = kun forskellen mellem full og yderligere backups, gemmes.
så hvis du rydder op og sletter filer før du laver backup, så kommer de heller ikke med i backuppen, det siger jo sig selv, de er blevet slettet.

men når du lægger din full ind så er de der, men når den såkører den første differental, så sletter den alle de filer du har "slettet" fra din første backup (men som stadig er i full) = GAMLE DATA du ikke gider ha mere.
Avatar billede Slettet bruger
09. juli 2017 - 02:37 #2
incremental = gem alt (jeg har alt data siden 1985)
differental = gem kun det som du har på computeren

så det vil sige, hvis jeg har et gammelt brænderprogram fra 1997 i min full, og nu sletter jeg det fra min disk.

så ved backup ind, vil det komme frem fra full, og blive lagt på disken igen, men når den kommer til den relevante differental fil, vil den slette programmet fra disken.
ganske som jeg ønskede. jeg slettede jo programmet, fordi jeg skal aldrig bruge det mere..