Avatar billede dancar Praktikant
06. juli 2017 - 11:48 Der er 2 kommentarer

Macbook pro kan ikke finde intern harddisk

Min macbook pro medio 2012 viser et blinkende spørgsmålstegn når den starter. Hvis jeg prøver Kommando-R funktionen ved start, og går ind i diskværktøj viser den ikke harddisken.
Gik derfor ud fra at harddisken var røget, så jeg købte en SSD, formaterede den og installerede styresystemet på den, men med samme resultat af et blinkende spørgsmålstegn, og den vises heller ikke i diskværktøjet.
Det er dog muligt at starte computeren, hvis jeg kobler SSD’en til eksternt via adapter med USB.

Har også prøvet at nulstille NVRAM / PRAM, uden held.

Hvad mener i er årsagen til dette? Kan det være et defekt harddisk kabel?

Det er en MacBook Pro 13” Medio 2012
Intel i7 2,9 GHz
8 gb ram
OS X 10.8.5
Og den indkøbte SSD er en Samsung 850 EVO 500 gb.
Avatar billede Slettet bruger
06. juli 2017 - 12:14 #1
ja, kablet, eller defekt controller (SATA)
Avatar billede sd8220 Seniormester
06. juli 2017 - 15:03 #2
Mest oplagt er et defekt kabel mellem disken og motherboardet.
Jeg havde ikke oplevet det før fornylig; men må konstatere, at det kan ske, at kablet kan beskadiges bare af at være i maskinen – så hvis du skifter det, skal du være ekstremt påpasselig med at få gjort bunden godt ren for ujævnheder/snavs/ting, der kan gnave i det nye kabel.

Du kan også overveje, om du skal fjerne dit optiske drev (hvis din maskine har det) og erstatte det med din nye disk (ifixit har et kit, som du putter det i).