Avatar billede hebj Nybegynder
20. januar 2000 - 09:47 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Win95, install

Jeg har en orignal Win95(CD-rom), som jeg gerne vil have installeret på en PC,er uden CD-rom drev, kan man kopierer, overfører eller findes win95 på disketter ??
Jeg håber at nogen kan hjælpe mig
Avatar billede pcmagasinet Nybegynder
20. januar 2000 - 09:53 #1
Windows 95 findes på disketter, ja!

Det nemmeste vil være at købe/låne et cd-rom drev og så installere Windows fra det!

Om du stadig kan finde WIndows 95 på disketter andre steder end i Den blå Avis tvivler jeg på!

Men held og lykke med dit projekt

.
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2000 - 09:54 #2
Du kan kopiere den hele ind på harddisken, men det kræver at du kan låne et eksternet cd-rom drev eller er sluttet til en anden maskine ced hjælp af et netkort og på den måde overfører installations filerne fra den ene til den anden.

Jeg tror ikke den findes på disketter og hvis den gjorde ville det nok tage hundrede år at installerer den derfra.
Avatar billede pcmagasinet Nybegynder
20. januar 2000 - 10:02 #3
>> spacemaninc

Flot du kan gentage andres svar...:-)

Desuden findes den på disketter, et det derhjemme!

Avatar billede labomba Nybegynder
20. januar 2000 - 10:05 #4
På min bærbare computer plejer jeg at lave et netværk med min stationære computer, og herefter kopiere alt over på harddisken. Hvis harddisken på din computer der ikke har et CD-ROM drev ikke har noget som helst på harddisken, og du ikke kan sætte en harddisk med windows i den, vil jeg foreslå at du laver en bootdiskette og opsætter et netværk i DOS, men hvis du ikke har forstand på netværk, kan dette godt være lidt svært. Men hvis du har hardvaren, vil jeg gerne hjælpe dig med at opsætte softwaren, hvis jeg får lidt flere points...
Ikke for at afpresse dig eller noget, men det er ikke helt let.
Ellers skal du ud og finde nogle disketter, men netværksløsningen i DOS er hurtigst, og den kan du bruge igen og igen, hvis du altså har adgang til en computer med CD-ROM drev, og kan lave netværk mellem dem.
Avatar billede gnarf Nybegynder
20. januar 2000 - 10:14 #5
Hvis du har et seriel eller parallel kabel kan du downloade programmet fastlynx. f.eks. fra http://www.winfiles.com

Herved kan du overføre installations directoriet fra en cdrom til din bærbare og så køre installationen herfra. Det er ret simpelt faktisk.

Du kan selvfølgelig også pakke hele skidtet på disketter med arj a -v1440 -y win.arj wininstalldir/*

Og så pakke dem ud igen på den bærbare med arj x -y -v win.arj
Men det kræver jo du gider skifte disketter en del :)
Avatar billede pcmagasinet Nybegynder
20. januar 2000 - 10:18 #6
Det er sgu da besværligt med netværk og kedelige c:\use kommandoer

Det er da nemmere at tilslutte et cd-rom drev enten via parallel kabel, som jeg tidligere har sagt....!

Gør dog det..:-)

.
Avatar billede gnarf Nybegynder
20. januar 2000 - 10:24 #7
Ja selvfølgelig er det det nemmeste, men hvad nu hvis manden ikke har sådan et cdromdrev, eller ikke lige kender nogen der har et.... Jeg kender ihvertfald ikke nogen der har et eksternt cdrom drev man kan tilslutte en pc uden cdrom, og aner ikke hvor man kan låne et.

Vi prøver bare på at komme med andre forslag, i tilfælde af dit ikke kan bruges. Det er vel egentlig det eksperten er her for...eller hvad.... :)
Avatar billede labomba Nybegynder
20. januar 2000 - 10:28 #8
Jahaaaa, men netværk er altså væsentligt hurtigere, og når det først en gang er etableret, så virker det bare. Og serielle kabler er altså ret langsomme. Iøvrigt koster et eksternt CD-ROM drev lidt mere end hvad man normalt gidder at gi bare for at installere en Windows! Men ja, FastLynx er et genialt program, lige meget om det er til seirallink, parallellink, eller IPX nætværk i dos. Og så virker det endda i en DOS boks i windows!'
Og hvis man først lige får fat i princippet i at opsætte et netværk i DOS, er det altså ikke så svært!
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2000 - 10:32 #9
Jeg kunne jo ikke vide at du bliver hurtig sur pcmagasinet og desuden så stod dit svar der ikke da jeg skrev mit, så vi har nok skrevet det på nogenlunde samme tid og dit blev accepteret før mit.

Men nej du skal straks svine folk til bare fordi du er lidt point grådig, grunden til jeg svarer på spørgsmål er at jeg mener jeg kan hjælpe andre.
For en anden gang skyld så kan du jo tage det helt roligt, for hvis svarene bare er kopieret fra en ovenstående så bliver det jo nok ikke accepteret vel.
Avatar billede pcmagasinet Nybegynder
20. januar 2000 - 10:32 #10
Det kan godt være...!

>> hejb:

Nu kan du vist ikke få flere muligheder..!

Hvad med at lukke spørgsmålet..:-)
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2000 - 10:35 #11
Lige en ting til hvis dukigger på tidspunktet, så har jeg skrevet mit svar lige mens du har for dit svar er indrykket 09:53:10 vog mit 09:54:08 så det er meget tæt på hinanden.
Avatar billede labomba Nybegynder
20. januar 2000 - 10:36 #12
Jeg holder altså med SpacemanInc. ! Man kan ikke bare tillade sig at svine folk til bare fordi de prøver at hjælpe, og der så tilfældigvis er en anden der er hurtigere!
PCMagasinet, jeg er ked af at sige det, men du er altså ikke så smart som du tror!

-LaBomba
Avatar billede labomba Nybegynder
20. januar 2000 - 10:38 #13
>>hejb
Hvis du sender mig DOS driverne til dit netkort, så skal jeg kvit og frit opsætte det for dig så du kan bruge det i DOS. OK?
Avatar billede pcmagasinet Nybegynder
20. januar 2000 - 10:42 #14
>>SpacemanInc

Sorry, det var sgu ikke ment som en fornærmelse..:-)

og ja - Det er meget tæt på, og han kan da dele pointene mellem os - Det er da mest retfærdig...ik?

>>labomba
I lige måde...:-)
Avatar billede labomba Nybegynder
20. januar 2000 - 11:18 #15
Skal jeg hjælpe dig med det der, eller kan du selv finde ud af at opsætte det? Hvis du vælger at bruge netværk, skal jeg lige ha en directorylist af driverdisketterne til netkortene i hver af de to maskiner.

Eller du kan også selv prøve:

Man skal bruge fem filer for at initialisere netkortet:

En batchfil til at køre programmerne til at initialisere netkortet:
eks:

nwstart.bat

og i denne fil kan f.eks. stå følgende:

LH LSL.COM
LH E2000.COM
LH IPXODI.COM

vær opmærksom på at LSL.COM og IPXODI.COM skal køres lige meget hvilket netkort der er tale om, men filen E2000.COM har forskellige navne fra netkort til netkort, et andet kendt navn er f.eks. PCIODI.COM.

Udover dette skal der ligge en config fil ved navn NET.CFG, som indeholder følgende:

LINK DRIVER E2000

  Frame      Ethernet_802.3
  Protocol    IPX 0 Ethernet_802.3

hvor E2000 skal skiftes ud med navnet på den fil der køres i NWSTART.BAT, altså f.eks. PCIODI
Hvis ikke det virker, så skriv lige en kommentar.
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2000 - 11:24 #16
Hebj når du ikke har noget CDrom drev, hvad så med Ram og harddisk. Hvor store er diss? Har du da plads nok. er dette tilfældet ville jeg hvis jeg var dig, gå ud og købe et CDrom drev og sætte i maskinen.

Avatar billede hebj Nybegynder
20. januar 2000 - 12:08 #17
Maskinen er en P100 med 32MB ram,
LABOMBA, skal der et specielt netkort i maskinen for at kører den du omtaler eller er det noget som er i alle maskiner.
(jeg sidder ikke ved maskinen nu 12:00, først efter kl. 17:00)

Trods de lidt sure opstød der var lidt tidl. vil jeg gerne som ny her udtrykke min glæde over den udbredte hjælpsomhed der her på Eksperten. TAK
Avatar billede gnarf Nybegynder
20. januar 2000 - 12:44 #18
Der er ikke netkort som standard i alle maskiner. Men de er ikke ret dyre, og værd at overveje hvis du får brug for det senere hen.

Ellers må de nemmeste løsninger være enten at midlertidigt låne et cdrom drev og putte i computeren, eller at bruge et seriel eller parallelt kabel.
Avatar billede labomba Nybegynder
21. januar 2000 - 00:40 #19
Hvis det er en stationær computer du har, kan du købe et såkaldt "kit" der indeholder alt hvad du skal bruge for at komme på netværk. Netkort fås med to forskellige hastigheder: 10 Mbit/sek og 100 Mbit/sek. Til normal brug, såsom lidt filoverførsel og spil er 10Mbit mere end rigeligt.
Skal du derimod lave et stort netværk, eller virkelig har brug for at kunne overføre store mængder data i en fart skal du købe 100Mbit, men med en P100 skulle dette ikke være nødvendigt.
Der er iøvrigt to kabeltyper man bruger i dag: Til 10MBit netværk kan man bruge noget der hedder Coaxial eller bare Coax (udtales koaks) kabler, som er næsten identiske med antennekabler til fjernsyn. Stikkene hedder BNC og er runde, og tilsluttes til computeren ved hjælp at et såkaldt T-stik, som er formet som et T. Genial navngivning.
I hver ende skal der sidde en terminator, en modstand på 50 ohm, for at fjerne elektrisk støj.

En anden løsning er Twisted Pair kabler, der både bruges til 10 og 100Mbit. Her kræver det dog at du har en HUB, en kasse som hver enkelt computer forbindes til, og formidler signalerne videre. Kablerne er opbygget efter samme princip som dem man bruger til at forbinde et telefonstik til sit modem, men har flere ledninger indeni.

Men hvis bare du køber et 10Mbit netværkskit, skulle du gerne få alt det du skal bruge, incl. to netkort og kabler. Det koster omkring 300 kr. Bare husk at følge mine instruktioner omkring opsættelse af DOS netværk, hvis ikke der ligger Windows på maskinen. Du skal simpelthen lave en bootdisk, og starte fra den, og gå i gang.
Held og lykke!

-<BomB>-
Avatar billede labomba Nybegynder
21. januar 2000 - 11:45 #20
Du skal forresten lige huske at hvis du køber et "netkort" der tilsluttes USB så virker det IKKE i DOS!!!
Avatar billede hebj Nybegynder
21. januar 2000 - 12:28 #21
Til Labomba

Jeg har simpelhen taget konsekvensen og købt et billigt CD-rom drev, Så må vi se om jeg kan finde ud af det, og så sætter jeg det i maskinen.
Netkortet køber jeg nu alligevel, for det er da smart at lave et netværk.
TAK FOR HJÆLPEN
Avatar billede labomba Nybegynder
21. januar 2000 - 13:58 #22
Cool :-)
Netværk er nu også unægteligt nemmere at opsætte i Windows under alle omstændigheder.

-<BomB>-