Avatar billede a_hyltoft Nybegynder
24. august 2001 - 02:37 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Tabel

Jeg skal oprette en tabel hvor man skal kunne skrive sit Navn og Alias og en kode...Og en e-mail add (dette er dog kun vis det vil.)
Hvad skal jeg skrive???
Navn og Alias skal kunne ses på en anden side...
Jeg er meget ny og dum...så derfor vis der er nogen der kan hjælpe mig giver jeg mange point væk!!!
Avatar billede mkelle1 Nybegynder
24. august 2001 - 03:15 #1
Hej a_hyltoft

Jeg forudsætter at du har oprettet en database.
Nu ved jeg ikke hvilket programmeringssprog du arbejder i, men da jeg kender PHP vil jeg give exempler i det:

<?
mysql_connect(\"localhost\",\"\",\"\");
mysql_select_db(\"din_database\");

//Denne sql-sætning opretter en tabel med navnet: Navn.
//Tabellen Navn har følgende felter:
//id, som er en integer (et heltal) og som mysql automatisk
//tæller op.
//Navn, som er tegn og som kan bestå af op til 40 tegn
//Alias, som er tegn og som kan bestå af op til 40 tegn
//Kode, som er tegn og som kan bestå af op til 40 tegn
//Email, som er tegn og som kan bestå af op til 100 tegn
//Endelig har jeg sat feltet id til at være primær nøglen

$sql=\"create table Navn(id int not null auto_increment, Navn varchar(40),Alias varchar(40),Kode varchar(40),Email varchar(100),primary key (id))\";
//Sender forespørgslen til mysql, som opretter tabellen.
mysql_query($sql);

?>
Dette skal du kun gøre een gang, så er din tabel oprettet.

Hvis du så skal lave en side hvor du kan taste oplysninger ind i tabellen, så kan du gøre følgende:

Vi kunne jo kalde filen:
indtastning.php

Den skal indeholde følgende:

<html>
<head>
<title>Min indtastningsside</title>
</head>
<body>
<form action=\"VisNavn.php\">
<input type=\"text\" name=\"Navn\">
<input type=\"text\" name=\"Alias\">
<input type=\"text\" name=\"Kode\">
<input type=\"text\" name=\"Email\">
<input type=\"submit\" name=\"Gem\">
</form>

</body>
</html>

Den næste fil kalder du
VisNavn.php

Den ser således ud:

<?
mysql_connect(\"localhost\",\"\",\"\");
mysql_select_db(\"din_database\");

$sql=\"insert into Navn (Navn,Alias,Kode,Email) values (\'$Navn\',\'$Alias\',\'$Kode\',\'$Email\')\";
mysql_query($sql);
?>
<html>
<head>
<title>Min navnevisningsside</title>
</head>
<body>

<?
//Her vises navn og alias
echo \"Navn: $navn<br>\";
echo \"Alias: $alias<br\";

//eller du kan hente dem fra databasen
$sql=\"select * from Navn\";
$result=mysql_query($sql);
while ($row=mysql_fetch_array($result))
{
//Dette skriver oplysningerne på skærmen for alle de poster du
// har i din tabel.
echo \"Navn: $row[Navn]<br>Alias: $row[Alias]<br>E-mail: $row[Email]\";
}
?>

</body>
</html>

Jeg håber det var til at forstå. Hvis der er noget der ikke virker, så skriv.

Hilsen

Mads
Avatar billede disky Nybegynder
24. august 2001 - 08:42 #2
mkelle: tag og adskil dit design og kode, undskyld jeg siger det men dit eksempel er extremt rodet.
Avatar billede a_hyltoft Nybegynder
24. august 2001 - 10:09 #3
jamen mange tak Mads...jeg kan næsten tyde det.
Men den side skal oprettes en gang eller hvad???

Hilsen
Hylle
Avatar billede disky Nybegynder
24. august 2001 - 10:11 #4
mkelle: hvorfor siger du email kan fylde op til 100 tegn, ifølge RFC kan en email max være 64 tegn, altså spild af plads i basen !
Avatar billede a_hyltoft Nybegynder
24. august 2001 - 10:19 #5
lige en ting til...jeg kan ikke få den id key til at virke.
Se sagen er at det er hos blue-sky og de har lavet et program til at oprette tabelen.
men det har hjulpet lang indtil nu.
jeg er meget villig til at give 100 point oven i vis jeg får det til at virke
Avatar billede mkelle1 Nybegynder
24. august 2001 - 13:21 #6
<disky> Jeg har ikke undersøgt hvor lang en email må være, så hvis det er 64 karakterer er det fuldstændig rigtig, så er der ingen grund til at give mulighed for at den er længere.
Ang rodet - du har ret.Det står lidt rodet.

<a_hyltoft>
Da jeg ikke vidste nærmere hvad du skulle bruge tabellen til havde jeg sat et felt id ind for en sikkerheds skyld. Du kan sagtens droppe det. (men hvis du skal oprette relaterede tabeller med en fremmednøgle er et kort og unikt id en god ide, så derfor....)
Hvis du har oprettet tabellen, så skal du oprette 2 filer:
indtastning.php
VisNavn.php

Med det indhold som vist i mit første svar.
Grunden til at jeg viste hvordan man opretter en tabel var at jeg ikke vidste om du havde f.ex. phpmysqladmin eller lignende program til rådighed.

Hilsen

Mads

Og tak for de mange point!!

Mads

Avatar billede a_hyltoft Nybegynder
24. august 2001 - 13:30 #7
det er bare lidt noget skidt...jeg har ikke fået det til at virke endnu
Avatar billede mkelle1 Nybegynder
24. august 2001 - 13:39 #8
Fortæl, hvad er problemerne, hvad har du gjort?

Mads
Avatar billede a_hyltoft Nybegynder
24. august 2001 - 13:40 #9
jeg har sent en mail til dig. fordi jeg ikke var sikker på om du så her ind igen...
Avatar billede mkelle1 Nybegynder
24. august 2001 - 13:40 #10
Iøvrigt, jeg logger af nu, er først tilbage om 3-4 timer, så det er ikke fordi jeg ikke gider svarer.

Mads