28. april 2017 - 15:52 Der er 17 kommentarer

Win10 stifinder

Når jeg åbner en billedmappe i stifinder  med cr2 rawfiler og jpeg filer, vises rawfilerne som ikoner istedet for små billeder,jpeg filerne vises korrekt.
Hvordan får jeg dette rettet?
Der er sat flueben i indstillinger ved vis billeder istedet for ikoner.
Avatar billede INK Ekspert
28. april 2017 - 16:07 #1
I min stifinder skal der ikke være flueben i feltet "vis altid ikoner ikke miniaturer" ;-)
Man skal vist også sætte flueben ved "vis ekstra store ikoner"?
28. april 2017 - 16:26 #2
Der er ikke sat flueben ved "vis altid ikoner ikke miniaturer.
Avatar billede INK Ekspert
28. april 2017 - 16:36 #3
I min Win10 home viser stifinder CR2-filer (Canon).
Har du prøvet at downloade Windows Camera Codec Pack her
https://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=26829
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. april 2017 - 16:39 #4
Det er ikke særlig sandsynligt at Windows stifinder kender cr2 filer. Dermed vil den heller ikke kunne vise miniaturer.

Det kræver at du finder et grafik program der integrerer med stifinder. Jeg kender desværre ikke nogen. Måske gimp...
Avatar billede INK Ekspert
28. april 2017 - 16:47 #5
#4 Det virker hos mig. Men prøv med Codec-pakken.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. april 2017 - 16:47 #6
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. april 2017 - 16:54 #7
@Ink - kan det tænkes du har et eller andet grafisk program installeret, der netop integrerer med Windows Explorer/Stifinder?

Iflg. diverse fora jeg har besøgt, virker codec-pakken ikke i Win10, da det burde være indbygget (hvilket taler for at det burde virke uden, men... - ja det kan da være at den specifikke version ikke er understøttet?)
Avatar billede INK Ekspert
28. april 2017 - 17:02 #8
På 2 forskellige Mac maskiner kører jeg Win10 i Parallels. Her virker det.

På en almindelig PC kører jeg Win10 Home, her virker det også. På denne er der samtidig installeret Photoshop Elements. Jeg husker ikke om der i den forbindelse har sneget sig noget ind.
Avatar billede INK Ekspert
28. april 2017 - 17:21 #9
Det i Win10 indbyggede program "Billeder" kan også vise CR2 filer. Prøv om det virker hos dig.
Avatar billede INK Ekspert
28. april 2017 - 17:25 #10
Skal lige tilføje, at jeg kører Win10 version 1703 Creators Update. Har ikke testet på tidligere versioner.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. april 2017 - 17:42 #11
Jeg kører v1607, og kan også godt se thumbs. Men jeg har også indtil flere grafiske programmer, bl.a. ThumbsPlus installeret, som er i stand til at tolke CR2 filer. Så jeg gælder desværre ikke :-)

Men jeg giver mig - umiddelbart kan jeg ikke se at nogen af mine programmer er integreret i Win10, så jeg skifter holdning og mener, det burde kunne lade sig gøre.

Så jeg melder pas - ingen idé om hvorfor det ikke virker...
28. april 2017 - 17:59 #12
Inks forslag  med Codec pakken kan ikke installeres,der popper en boks op,hvori det står.
Fast picture codec viker fint i den gamle udgave af win.10,men i den nye udgave virker den ikke.Jeg har en anden computer,som jeg bruger som backup af mine billeder,hvor den nye udgave af win.10 er installeret i ren indstallation, den viser rawfiler i  miniature uden problemer,den har kun indstalleret win.10
28. april 2017 - 18:01 #13
Jeg kører Win10 version 1703 Creators Update på begge computere
28. april 2017 - 18:05 #14
Programmet Billeder kan sagtens vise Raw filer Det er når jeg åbner en mappe i stifinder det er galt, da vises raw filer som ikoner
Avatar billede INK Ekspert
28. april 2017 - 23:12 #15
Jeg har desværre ikke flere forslag.
28. april 2017 - 23:31 #16
Jeg har brugt genoprettelse og kært computeren tilbage til tidl.version af win.10 så nu fungerer det hele igen.
28. april 2017 - 23:48 #17
Tak for interessen