Avatar billede Gro- Juniormester
22. marts 2017 - 15:20 Der er 10 kommentarer

Tastaturfejl

Mellemrumstasten og taltasterne øverst på tastaturet på min bærbare computer virker ikke. Kun når FN knappen holdes nede samtidig. Kan problemet løses ? Gro-
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2017 - 15:21 #1
har du dansk tastaturet sat till
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. marts 2017 - 15:40 #2
Du har sikkert en af de sat... ny bærbare, hvor producenten har følt at du skal synes det er fantastisk med "ekstra funktioner"...

Prøv at se oppe i venstre hjørne, om ikke der er en tast der hedder noget med "F-lås" eller "Funktion lås". Hold FN-tasten nede, og tryk én gang på denne knap - så virker det igen...
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2017 - 15:51 #3
På de nye Lenovoer er det Fn+ESC
Avatar billede Slater Ekspert
22. marts 2017 - 16:08 #4
Har dog aldrig hørt om at mellemrum ikke skulle virke på grund af Fn.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. marts 2017 - 16:45 #5
...Der sidder vist en "slå lys til i tastetur" funktion på nogle space-knapper:

http://www.teccentral.de/artikel-attachments/18903d1374232169-lenovo-laptop-ideapad-u330-touch-orange-keyboard-5.jpg
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. marts 2017 - 16:46 #6
På dette billede: https://www.lenovo.com/images/gallery/1060x596/lenovo-laptop-thinkpad-l440-overhead-keyboard-2.jpg ses iøvrigt også FN-Lock tasten, oppe på ESC, som Slater skriver...
Avatar billede Gro- Juniormester
22. marts 2017 - 18:21 #7
Det er en Toshiba Satellite bærbar computer. Vel 4-5 år gamme.
Jeg har uden held forsøgt FN + ESC. Mellemrumstasten virker kun, når FN knappen holdes nede.
Tallene 098765 i det øverste virker. Ved 4 kommer et lille, sort vindue med en blå søjle frem. Ved fortsat tryk stiger søjlen op til 100. Ved tryk på 3 daler søjlen ned til 0.
Alle tallene virker samtidig med FN. Nogen forslag ? Venlig hilsen Gro-
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. marts 2017 - 19:45 #8
Okay - jeg må indrømme at Toshiba har stået ret lavt på min liste over hardware, siden engang i 90´erne :-)

Men en løsning bør jo kunne findes alligevel - lidt søgen rundt angiver at der er noget keyboard utility installeret som standard: https://aps2.toshiba-tro.de/kb0/HTD2503B90001R01.htm

I denne tråd: http://www.tomsguide.com/answers/id-1913222/key-reversed.html fejlsøger de også på det samme, og prøver at holde FN tasten nede 10-15 sek., søge i windows efter "Function key", og endelig starte programmet der ligger i C:\Program Files (x86)\Toshiba\System Setting\System Settings.exe - i programmets venstre side skulle være en menu, hvor "keyboard" er en mulighed. Her skulle man kunne sætte om den skal fungere med eller uden FN key (sikkert samme program som i det første link).

Prøv lige at se, om noget af det virker...
Avatar billede Gro- Juniormester
23. marts 2017 - 00:10 #9
Til Ole_Madsen
Jeg prøvede den første mulighed uden held.
I morgen prøver jeg den anden.
Vh.Gro-
Avatar billede Gro- Juniormester
24. marts 2017 - 00:17 #10
Jeg har nu forgæves prøvet flere ting.
Langvarigt tryk på FN knappen hjælper ikke.
De to andre måder strander på, at jeg i stifinder, efter at være kommet tilbage til Toshiba, ikke rigtig kan komme videre. Det bliver i begge tilfælde noget med kamera, og ikke noget af det, der bliver beskrevet.
Mon der kan være andre måder at forsøge ? Vh. Gro-