Avatar billede Jfh35 Juniormester
04. marts 2017 - 21:08 Der er 1 kommentar

Indkøb af ny bærbar - valg af processor, grafikkort?

Jeg har en efterhånden gammel Samsung NP370r5e-s08se med følgende hardware:

Intel core i5-3210M 2.5Gz processor
AMD Radeon HD 8750M dedikeret grafikkort
8 RAM
1 TG HHD disk

og nu overvejer jeg at udskifte den af flere årsager men specifikt det der generer mig mest er:
1) jeg synes den er svært langsom især i opstart
2) Grafikkortet er ikke helt så dækkende som jeg kunne ønske

Benytter den til de fleste alm. hverdags ting men benytter den også som gamer pc (hvor grafikkortet nu er ved at være en smule på overarbejde). Jeg spiller typisk spil strategi-spil (pt ligger der anno 2205, anno 2070, banished og tropico 5, CSI 5, grand ages: medieval på samsung) men udvider jævnt tit min horisont - dog ikke nødvendigvis så langt som til fx grand theft auto V eller battlefield I

Jeg tænker SSD lagring muligvis vil tage sig af mit hastigheds problem? og en bedre (nyere) processor? - er en i5-processor nok el burde jeg tage en i7?

Jeg tænker jeg stadig skal 8 RAM men er der nogen som ved hvad det ca. ville koste at opgradere til 16 RAM skulle jeg få lyst til det? (nogen skal gøre det for mig, ikke bare indkøbspris)

og er lost når det kommer til grafikkort - jeg kan jo sagtens finde de bedste (og dyreste) men kan ikke finde ud af hvor gode "mellem" versionerne er.
Så er der nogen der har en holdning til grafik-kort som fungerer fornuftigt men ikke nødvendigvis kan bruges til de mest krævende spil?

Jeg overvejede fx:

Lenovo Yoga 710 2-i-1 14" Signature Edition
Intel Core i7-7500U processor
Nvidia GeForce 940MX, 2 GB
16 GB DDR4 RAM, 512 GB SSD

eller er den ovenstående overkill i forhold til fx denne her (prisforskel på knap 4000kr - så hvis man ser bort fra diverse andre features så som batterilevetid, touchscreen, skærmstr osv).

ASUS VIVOBOOK R558UR-DM149T 15.6"
Intel® Core? i5-6200U Dual Core Processor
8 GB RAM, 512 GB SSD
NVIDIA® GeForce® 930MX 2GB grafikkort
Avatar billede Ole61 Praktikant
17. marts 2017 - 16:42 #1
https://www.power.dk/pc-og-tilbehor/barbar-pc/asus-rog-gl552vw-dm684t-156/p-259036/

Jeg ved ikke hvad den må koste men det her er mit bud:-)
god til det hele og ikke overvild...