Avatar billede Nikolaj98 Novice
26. februar 2017 - 00:28 Der er 6 kommentarer

Ny pc eller kan det betale sig at opgradere?

Hejsa! Jeg skal lige have nogle "eksperter" indover dette, da jeg ikke selv har meget hardware erfaring. Jeg har en stationær, hvor jeg har dårlig fps og da jeg spiller meget CS, forhindrer det mig i at træne ordentligt under gode forhold. Jeg har derfor tænkt mig at udskifte bundkort og cpu med et opgraderingsæt fra Komplett.dk -> https://www.komplett.dk/product/783615/hardware/saml-selv-pakkeloesninger/opgraderingspakker/opgraderingspakke-intel-core-i5-6600k
Men kan det betale sig, eller er det bedre jeg sælger min stationær og køber noget nyt? Og hvad ville I smide i den, hvis det var?

Specs på min stationær:
RAM: 16GB Dual-Channel DDR3 @ 799MHz
MOTHERBOARD: MSI 970 GAMING (MS-7693)
GRAFIKKORT: NVIDIA GeForce GTX 970
CPU: AMD FX-8320
SSD: 120GB KINGSTON
HARDDISK: 1800GB Seagate
Avatar billede 220661 Ekspert
26. februar 2017 - 08:54 #1
Er ikke spil ekspert. men har du en ide om hvor din flaskehals er?
Er det cpu eller gpu?
Normalt som spiller har jeg læst at grafik kortet er det der har mest betydning for hvordan spil afvikles.
Men er det multiplayer spil så skal din internet forbindelse også være god da det kan give problemer.
Som spiller har jeg også læst at det er vigtigt at cpu yder godt på enkeltkerner, da det er det som spil bruger. Her skulle I5 være bedre end AMD. Men læser man på tester af dem, kan du se her forskellen på dem:
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+FX-8320+Eight-Core
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i5-6600K+%40+3.50GHz
Her vinder AMD jo testen, men testen snyder lidt da den er lavet på den samlede ydelse på cpu'en.
Umiddelbart vil jeg mene dit opgraderings sæt er for "billigt" i forhold til hvad du får ud af det. Men da jeg ikke er ekspert skal du have andre vurderinger på det. Intel har jo stået på markedet med hensyn til spil i mange år, men AMD har lige nu et udspil man måske skal overveje.
Den hedder Ryzen. Ved ikke om der er nogle spillere der er i gang med at teste den.
http://www.pcworld.com/article/3172555/computers/amd-ryzen-benchmark-preview-ryzen-7-outperforms-intels-best.html
En vigtig ting er jo også at se hvilket strømforbrug cpu har. Skal man opgradere, så kan man risikere at man er nødt til at købe en ny forsyning også. Ryzen har i følge de tester der vises her et lavere forbrug end Intel har, så her kan psu måske bevares.
Men få nogle flere indputs før du bestemmer dig.
God weekend.
Avatar billede klavil Seniormester
26. februar 2017 - 20:51 #2
som jeg læser det du skriver, så er der ikke umiddelbart noget der peger på problemer med dit setup.
Din CPU preformer som en god I5 CPU som sagtens skulle kunne trække CS.
Dit grafikkort er også stort nok til det.
og16 GB ram er fint.
Der kan måske være et problem hvis dit spil er installeret på dit ekstra HD og ikke din SSD, da du mister lidt loading tid der.
Dog igen så kræver CS ikke noget i nærheden af det setup du har.
Kører du med kablet netforbindelse for kunne tyde på det er der du har et problem.
Er der andet der kører mens du spiller evt i baggrunden der bruger ressourcer?
Enten bliver din CPU brugt til noget andet samtidig med du spiller eller også er din internetforbindelse ikke stabil nok.
Avatar billede Nikolaj98 Novice
26. februar 2017 - 22:10 #3
#1 & #2;
Det er ikke internetforbindelsen, som er problemet, heller ikke kablet jeg bruger.
Og hvis jeg skal over i AMD Ryzen som du så fint linker, så skal jeg have den og et nyt bundkort, og det er hvert fald meget dyrere end jeg havde tænkt på at bruge, hvis jeg skulle opgradere.

Mine specs opdateret;
AMD FX-8320 8CORE 3.50GHz
16GB Dual-Channel DDR3 799MHz
MSI GAMING 970 (MS-7693)
NVIDIA GEFORE GTX 970 4GB
COOLERMASTER RS-700-ACAB-B1 700W
120SSD + 2 HARDDISKE AF 1TB

Spillet er installeret på min SSD.
Efter en masse af deres opdateringer af der flere med highend udstyr, som mister meget fps, oplever shutter osv. Derfor undrer det mig, hvordan min ligger lavt.

Jeg kører 40/40 med kablet forbindelse, og intet tyder på at det er problemet overhovedet. Samtidig kan jeg ikke se hvad min CPU bruger kræfter på, udover CS, når jeg spiller det. Derfor er det mig en kæmpe gåde, da jeg også spiller low settings, med redigeret NVIDIA kontrolpanel for spillet, for at få den bedste følelse med spillet.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
27. februar 2017 - 10:38 #4
Går ud fra du anvender nyeste grafik driver.
Som jeg ser det burde den maskine du har nu sagtens kunne klare CS uden problemer.
Dit windows drev er vel ikke overfyldt? Mener windows køre bedst hvis man ALTID har 10-15% fri plads på det drev som det ligger på.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. februar 2017 - 17:25 #5
#3 Jamen du linker jo selv til et helt nyt setup med Intel i din indledning, hvor du nu kører på AMD.
Så om du køber et Intel I5 sæt eller AMD Rysen sæt kan jeg ikke se den store forskel på.
Det var kun ment som et alternativ til det du selv linkede til.
Jeg hopper af tråden her igen.
Avatar billede klavil Seniormester
27. februar 2017 - 23:55 #6
det eneste jeg kan byde ind med er en formatering af din pc eller evt opdateringer af både windows og drivere.
Kabel og hastigheden er som det skal være. Det kører på din SSD som også er max.
Du burde kunne køre på  lndet hardware pga CS er spild af penge, for tror ikke det giver dig mere FPS
Prøv Ctrl-alt-del og jobliste og se CPU hvor meget der kører der?
Evt kør et malware program der kan rense din pc.
Defragmentering af harddisk?