Avatar billede avminarm Juniormester
12. februar 2017 - 11:52 Der er 4 kommentarer

Debian server - total nybegynder hjælp

Hej
Jeg har fået adgang til at kunne bruge en debian (Jessie) server (virtuel server)

Jeg skal bruge den til noget ftp og nogle cronjob og måske en mysql database til at holde styr på nogen ting.

Mit problem er at jeg kender absolut NUL til Linux og server delen. Jeg gad godt kunne installere en form for gui på serveren, men kan man det? Og er det dumt?

Så er der nogen der har nogle godt nybegynder sider - tutorials mv?
Jeg kan php/mysql men har altid brugt en præindstillet server eller xamp eller lignende.

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. februar 2017 - 12:20 #1
Du kan vel altid køre en X eller Gnome ovenpå, men det er bestemt ikke sikkert at det er den bedste løsning. Mange ting vil alligevel skulle foregå i shell.

Indlæringskurven er ret stejl, især hvis du skal have en sikker server ud af det, så jeg ville nok alliere mig med en lokal Linux/Unix-kyndig og tage den videre som sidemandsoplæring. Det egner sig ikke rigtige til dette forum, når du starter fra scratch, det er nok mere konkrete problemstillinger, vi kan byde ind på.
Avatar billede hemberg Forsker
20. februar 2017 - 15:28 #2
Hej,

Jo du kan sagtens installere et skrivebord på serveren. Jeg foreslår LXDE et letvægts skrivebord der er nemt at finde ud af.( https://wiki.debian.org/LXDE ). Jeg startede selv fra bunden, af den dybe Linux brønd og er kommet et stykke op i mod lyset. Men der er stadig lang vej ;-). Hvis jeg var dig tror jeg at jeg ville prøve med en debian live cd. Eller prøve at oprette en debian (desktop) installation ved siden af din Windows. Det er rigtig godt med et prøvemiljø inden du bevæger dig ind på noget som SKAL være stabilt og SKAL fungere. Og ja Linux er (som jeg ser det) ikke det mest brugervenlige på trods af mange forsøg på at forenkle tingene. Og husk så lige på, at selvom du installerer et skrivebord på din debian så er det stort set umuligt at komme uden om, at der også skal laves noget i teminal-mode. Det er nok det, at de fleste windowsbrugere "står af".  Men du kan lige så godt vænne dig til det fra starten. Det er og bliver et nødvendigt "onde" i Linux.
Avatar billede avminarm Juniormester
20. februar 2017 - 16:33 #3
Hej begge tak for jeres svar :-)
Jeg vil prøve mig frem med lxde skrivebord :-)

Jeg har intet imod at kode og skrive i terminal - det er bare det med man ikke aner hvad man skal og kan :-)

Jeg klør på :-)
Avatar billede hemberg Forsker
20. februar 2017 - 16:51 #4
Kender godt følelsen. Men lige netop i det her tilfælde så er Google din ven. Ved ikke hvor mange gange jeg har googlet: "ET-PROBLEM"+Linux. Nogle rigtig gode begynder distributioner er Ubuntu og Mint (Begge er de DEBIAN baseret) der kan du lære og prøve meget af som begynder. Til gengæld må jeg så indrømme (med skam - for jeg har altid været "windowsmand") at når det nu er sat op det man gerne vil have til at virke. Så virker det altså også bare uden problemer. Et andet lille fif (som fik mig selv i gang). Er at investere i en raspberry Pi. Den er billig og der er ingen vej uden om Linux hvis du vil have noget til at virke. Den er også rigtig god til at teste ting på og Raspberian (OS) er også debian baseret. Den koster heller ikke så meget. Men god fornøjelse.