Avatar billede Louise1985 Mester
30. januar 2017 - 11:38 Der er 3 kommentarer

Trække tre dage fra datofelt - må ikke ramme en weekend

Hej
Jeg har et datofelt (ØnsketModtagelsesDato), hvor jeg ønsker at oprette et nyt felt i en MS Access query der trækker tre dage fra datofeltet.
Min udfordring ligger i at lave en formel der, hvis datoen ender i en weekend, skal returnere fredagen før i stedet.
Det burde være ligetil, men jeg kan ikke få det til at lykkes.

Er der én der har en god idé?

Pft./ Louise
Avatar billede jens48 Ekspert
30. januar 2017 - 13:53 #1
Nu har jeg ikke noget specielt kendskab til Access, men i Excel kan det gøres med denne formel:
=A1-CHOOSE(WEEKDAY(A1;2);3;4;5;3;3;3;3)
Måske kan det give inspiration.
Avatar billede bvirk Guru
30. januar 2017 - 16:28 #2
dato-3+(weekday(dato-3,vbMonday)>5)+(weekday(dato-3,vbMonday)>6)
Avatar billede terry Ekspert
06. februar 2017 - 16:20 #3
bvirk's solution works fine, although you will need to change vBMonday to 2 in a query

IE:
[ØnsketModtagelsesDato]-3+(weekday([ØnsketModtagelsesDato]-3,2)>5)+(weekday([ØnsketModtagelsesDato]-3,2)>6)