Avatar billede camsti Seniormester
19. december 2016 - 14:06 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Skal ikke flette tomme felter

Jeg har et regneark med navn, adresse, att:, prostnummer og by.
Nogle af adresserne er der att.: feltet tomt.

Når jeg brevfletter sætter jeg alle felterne ind Word, sætter markørern foran Att.: flettefeltet og vælger fletteregler og Spring post over hvis...

Her vælger jeg Att.: feltet og under sammenligning "er tomt" og klikker OK.

Alligevel fletter den lystigt Att.: feltet med selvom det er tomt, hvilket jo giver en tom linie i modtagerfeltet på mit brev.

Hvad gør jeg forkert? :)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
19. december 2016 - 15:26 #1
Du skal have både teksten Att.: og flettefeltet + afsnitstegnet sidst i afsnittet med ind i feltkonstruktionen. Hvis dit flettefelt hedder ?Kontaktperson?, kan det se sådan ud:

{ IF{ MERGEFIELD Kontaktperson } <> "" "Att.: { MERGEFIELD Kontaktperson }¶
" }

Alle feltklammer skal laves med Ctrl+F9 ? kan ikke tastes som alm. tegn.

Feltkoden betyder: Hvis Kontaktperson er tom, så skal der indsættes "", dvs. ingenting. Ellers skal indsættes: Att.: [resultatet af kontaktperson] + afsnitstegn
Avatar billede camsti Seniormester
05. december 2017 - 11:37 #2
Hej Lene,

Jeg kan ikke få det til at virke.

Jeg har sat følgende ind: {IF{ MERGEFIELD Att.: } <> "" "Att.: { MERGEFIELD Att.: }¶ "}

Alligevel fletter den stadig blanke linjer ind, også de steder hvor der står noget i Att.: kolonnen.

Så et eller andet må jeg gøre forkert :(
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
05. december 2017 - 12:22 #3
Jeg kan se, at det næsten er et år siden, jeg svarede på dit spørgsmål ;-).

Jeg gætter på, at du har et afsnitstegn lige efter feltkonstruktionen. Prøv at slå formateringsmærker til (Ctrl+Shift+8). Der skal ikke være et afsnitstegn lige efter slutningen af feltkonstruktionen - der skal kun komme et afsnit, hvis det udløses af afsnittet i feltkonstruktionen. Næste tekst skal komme lige efter feltkonstruktionen.

Eksempel:
{IF{ MERGEFIELD Att.: } <> "" "Att.: { MERGEFIELD Att.: }¶ "}Her er næste del af teksten
Avatar billede camsti Seniormester
05. december 2017 - 12:53 #4
Ja jeg ved det er længe siden så super tak for at du stadig er på ..

Jeg gør følgende:

Højreklikker på feltet «Att» og vælger feltkoder fra/til så der nu står
{ MERGEFIELD Att }
Inden for { }´erne sletter jeg alt og kopierer i stedet {IF{ MERGEFIELD Att.: } <> "" "Att.: { MERGEFIELD Att.: }¶ "} ind.
Derefter sletter jeg det lille retur-symbol (knækket pil til venstre)
Herefter slår jeg feltkoderne fra igen.
Resultatet bliver desværre det samme.
Er der mulighed for at sende dig Word-dokumentet?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
05. december 2017 - 13:39 #5
Jeg ved ikke, om jeg forstår din forklaring. Hvis du kopierer feltkoder fra denne tråd, dur det ikke. Som skrevet i mit første svar: feltklammer skal laves med Ctrl+F9 - de kan ikke skrives normalt. Du er nødt til at oprette felterne manuelt og bruge Ctlr+F9 til feltklammerne.

Hvis det ikke er problemet, må du godt sende dokumentet til mig - men tjek først dine feltkoder (LF [at] thedoctools.com).
Avatar billede camsti Seniormester
06. december 2017 - 08:57 #6
Jeg vil gerne have lov til at sende dokumentet og regnearket til dig - jeg kan ikke få det til at virke :(
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
06. december 2017 - 09:58 #7
OK. Jeg skrev e-mailadresse i sidste svar.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
06. december 2017 - 11:41 #8
Jeg har set på dokumentet, du sendte. Jeg har sendt en rettet version direkte. Der var følgende problemer:

1. Du havde ikke, som jeg forklarede, ændret feltklammerne, så de var lavet med Ctrl+F9. Feltklammerne inde i konstruktionen var almindelige tegn.

2. Afsnitstegnet var heller ikke et rigtigt afsnit lavet ved at taste Enter (ASCII 13) – det var i stedet en kopi af tegnet, jeg havde indsat i min forklaring for at vise det (ASCII 182). I den tilrettede feltkode i dokumentet, jeg har sendt, har jeg ikke tastet Enter, men Shift+Enter for at lave et tvunget linjeskift i stedet (ASCII 11), da de øvrige linjer i din adresse er adskilt sådan.

Det virker korrekt med følgende konstruktion – men den kan ikke kopieres herfra – skal laves korrekt i Word for at få de rigtige feltklammer og tvunget linjeskift (Shift+Enter) i stedet for tegnet ¶ (tegn for Shift+Enter kan ikke vises her):

{ IF{ MERGEFIELD Att } <> "" "Att { MERGEFIELD Att }¶
" }{ MERGEFIELD Postnr__By }