Avatar billede kcdk Juniormester
15. december 2016 - 09:50 Der er 7 kommentarer

Regnestykke med uger

Hejsa

Jeg sidder og arbejder på et excelark, hvor jeg skal regne baglæns i uger.

Det er til projektstyring, hvor jeg f.eks. skal have lancering i uge 40. Så er der så forskellige steps inden dette. Det betyder at f.eks. tager a 2 uger, b tager 2 uger, c tager 5 uger osv. Så ender man så til sidst med f.eks. uge 20.

Jeg har forsøgt mig med Uge.NR, men det kan jeg ikke få til at virke.

Håber det giver mening.
Avatar billede finb Ekspert
15. december 2016 - 09:57 #1
=uge.nr(idag()) - (antal uger x 7)
kopier speciel, som værdi
Avatar billede ebea Ekspert
15. december 2016 - 10:23 #2
Hvis du skriver Dato for start Uge nr. i A1, og så dine ugeforløb i B, C, D,  o.s.v. Forudsat, du skriver de uge nr. som skal fratrækkes, som tal, og kun start uge som dato.
=UGE.NR(A1)-B1-C1-D1
Avatar billede ebea Ekspert
15. december 2016 - 10:26 #3
Til #2 -  Cellen med formlen, skal du formatere som "Standard" ;-)
Avatar billede kcdk Juniormester
15. december 2016 - 10:54 #4
Tak

Dog er det ikke uge numre jeg vil trække fra, men antal uger. F.eks. starter jeg med uge 40. Og så har jeg en proces der tager to uger, så jeg skriver 2 i næste felt. Så skal resultatet gerne blive 38.
Avatar billede ebea Ekspert
15. december 2016 - 11:09 #5
#4  -  Har du prøvet formlen? Det er jo netop det den gør!
Skriv f.eks 05-10-2016 i A1 (Uge 40), og så 2 i B1, 2 i C1, o.s.v. og så indsæt formlen hvor resultatet skal lande!
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
15. december 2016 - 16:10 #6
#2 - Din kode virker da ikke over årsskifte vel?
skal den ikke være: =UGE.NR(A2-(B2*7)-(C2*7)-(D2*7))

vh Jan
Avatar billede ebea Ekspert
15. december 2016 - 16:29 #7
#6  -  Nej, den løb ikke hen over årsskiftet. Men du fik den rettet, til at kunne! ;-)