Avatar billede Mikael Praktikant
11. december 2016 - 21:02 Der er 4 kommentarer

Manglende forbindelse til AppleTV og B&O Playmaker

Mit netværk er sat op med en Apple Extreme der står for wifi og kablet netværk. På første sal har jeg i fjerneste afkrog en TP-Link powerline extender til wifi. Husalteret er tilkoblet AppleTV og mit musiksystem er en højtalere tilkoblet B&O Playmaker (afspiller via AirPlay)
Generelt kører alle enheder wifi dog er Playmaker kablet til Apple Extreme sammen med TP-link'en.
Mit problem er at når mine enheder (Apple som PC) kobler sig op via TP-link'en, så kan de ikke finde min Playmaker. Dvs. at jeg ikke kan spille musik bestemte steder i huset. Ligeledes kan jeg ikke finde Playmaker via B&O's app på miniphone, MEN jeg kan godt indtaste adressen i browseren på pc og tilgå opsætningsmenuen den vej?
Det modsatte gør sig gældende for AppleTV. Det kan jeg afspille på fra min IPhone, ligegyldigt hvor i huset jeg befinder mig, og hvad jeg kobler mig op på. Det synes jeg jo ikke giver nogen. Der burde gælde de samme forhold for Playmaker og TV?
Det undre mig derfor så meget desto mere, at AppleTV ikke kan se min pc, når pc'en er koblet op via TP-Link'en (selvom iPhone kan). Det har den betydning, at jeg ikke kan få adgang til computere/ familiedeling?
Når jeg kører en netværksscanning kan jeg se både Playmaker og TV uanset om hvad jeg er koblet op via, og uden at jeg nødvendigvis kan få adgang til enhederne som beskrevet. Jeg skal måske også tilføje, at wifi som sådan fungere upåklageligt.

Som jeg har læst mig frem til, og ud fra hvad jeg gætter på, så kan der både være tale om, at TP-link'en på en eller anden måde blokerer eller at der er tale om nogle Apple-issues.
Jeg vil gerne frem til en løsning, der giver mig adgang til alle enheder alle steder i huset, uanset hvordan de er koblet op.
Avatar billede INK Ekspert
12. december 2016 - 08:18 #1
Jeg formoder der er et modem, der leverer internet til WAN porten på Airport Extreme.
Er der tale om et modem eller en router? Hvis en router (fra leverandøren) så formoder jeg du har slukket for DHCP server i enten Airport Extreme eller den "indkommende" router?
PlayMaker og TP-Link er koblet til 2 LAN porte på Airport Extreme.
Er dit AppleTV forbundet trådløst til Airport Extreme eller til TP-Link?
Når du foretager en netværksskanning er netværksadresserne så i samme gruppe? Hvilke adresser 192.168.x.yy?
Avatar billede Mikael Praktikant
12. december 2016 - 14:17 #2
Korrekt, at der er et modem. Det har jeg udeladt i beskrivelsen netop fordi det alene fungerer som modem. Airport fungerer som router i mit setup. Dog står de begge med aktiv DHCP, uden jeg dog tror, at det har nogen betydning, idet al trafik internt på mit netværk varetages af airport.
Korrekt at PM og TP er koblet på 2 lan-porte.
Alle netværksadresser ligger i samme gruppe med 192.168.1.xxx.
Avatar billede INK Ekspert
12. december 2016 - 18:06 #3
Ifølge teorien må der kun være en DHCP server på et netværk. For mig ser det ikke ud som om det er Airport, der styrer, men det kan jo checkes.
Jeg ville gøre den ene DHCP inaktiv, og se om det hjælper.
Avatar billede Mikael Praktikant
12. december 2016 - 19:52 #4
Ved nærmere eftersyn, da jeg ville slå DHCP fra, kan jeg se, at det allerede er slået fra på Airport, og den står til brofunktion.