Avatar billede Georg Novice
21. november 2016 - 23:43 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Ekstern HD til tablet/bærbar kendes ikke

Hej Computer lærde :).

Jeg har for nyligt købt en en tablet med keyboard Lenovo Miix 310 2-in-1 10.1" hos El-giganten (evt se den her http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/tablet-og-ipad/LE80SG000HMX/lenovo-miix-310-2-in-1-10-1).

Den kan det reklamen siger den kan, så på den vis er jeg faktisk ganske godt tilfreds. Men.....

Da jeg læste at den havde 2 USB indgange, tænkte jeg at så kunne jeg nok supplere den beskedne 32GB flashdrive, med min eksterne 1TB HD. Når jeg sætter den i USB'en hører jeg ganske vidst den velkendte *dung dong* lyd fra Windows som indikerer at den har registeret noget i USB'en. Men drevet er ikke at finde på listen.

Selve 'computeren' sidder jo i skærmen. Det er også her strømforsyningen er sat til. Men det er ikke her USB'erne sidder. De sidder i keyboarded. Kan det tænkes at de to USB'er ikke leverer nok strøm til at slæbe HD'en?

Der sidder et mini USB i skærmen/computeren. Hvis man har en adapter, kan dette så levere nok strøm til at drive en ekstern HD?

Måske er det et Windows problem?

Jeg kunne selvfølgelig bare spendere hele min opsparing på at købe memory kort til kortlæseren. Men når nu jeg har en ekstern HD (jeg har faktisk to) hvor mine elskede film ligger, så virker det lidt molbo at forkøbe mig i memory kort.

Nogen der har et bud?

Med venlig hilsen

Georg
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2016 - 00:16 #1
Har du set efter i Diskhåndtering om den externe disk har et drevbogstav?
Hvis den ikke har, så højreklik og giv den et.
Hvordan er HDD kablet sat til, et ellet to stik?
Avatar billede INK Ekspert
22. november 2016 - 00:27 #2
Hvis du har 2 usb stik på den eksterne disk, kan du sætte strømstikket i en USB lader og data delen i USB på PC´en.
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2016 - 01:47 #3
Det ser jo fint ud, men kan man ikke ødelægge sine enheder hvis de få for meget strøm. Jeg har en Kindle reader som med et stik 230W  i  kontakten giver 5.0 0.85A.
Og det vil være rigtig godt, at man ikke skal vente så længe på en iPad opladning, men kan batterierne tåle det, også i længden?
http://www.incover.dk/shop/kraftig-30w-6a-6-port-usb-lader-p.html?gclid=CILv6IKQu9ACFV1eGQodbZ4P2Q
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2016 - 01:48 #4
Rettelse: 5.0V 0.85A.
Avatar billede Georg Novice
22. november 2016 - 12:38 #5
Hej igen.

Har lige læst mit eget indlæg igennem igen, og jeg kan godt se hvorfor man kunne forledes til at tro at jeg har to USB'er på mit eksterne HD. Dette er ikke tilfældet. Der er kun ét han-stik. Men der er to USB (hun-stik) indgange på mit keyboard. Ét i hver side af keyboarded. Beklager forvirringen.

Det er underordnet hvilken af de to indgange jeg anvender. Problemet er det samme. For jeg har selvfølgelig prøvet dem begge to.

Jeg har lige prøvet igen, og noterer mig at der kommer lys i HD'en når jeg sætter stikket i. Men det er først nu at jeg opdager at den lyder "syg". Som om det fysiske drev er gået i hak. Eller....*suk*...som om den ikke får strøm nok :(.

Det er ikke en voldsom lyd, men det lyder ikke rart. Så jeg tog skyndsomt stikket ud igen. Den samme historie gentog sig da jeg prøvede den anden eksterne HD jeg har.
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2016 - 12:43 #6
Forhåbentlig er det ikke noget som lyder sådan: https://www.youtube.com/watch?v=vbq8vfs1wYY
Avatar billede INK Ekspert
22. november 2016 - 13:06 #7
Du kunne jo prøve at sætte drevet til en stor usb oplader. Hvis den her kører normalt, så er det strømforsyningen på din PC.
Avatar billede Georg Novice
22. november 2016 - 13:10 #8
Mnjoh...det kunne måske godt være lidt i den retning.

Jeg har efter min tablet test, selvfølgelig haft mine eksterne HD'er sat til min almindelige computer. De virker stadig fint. *pyha* Du gjorde mig sgu helt bange :).

Jeg noterer mig i den linkede video, omkring 01:48 at denne kliklyd også kan skyldes strømproblemer. Jeg hælder mere og mere til, at det nok er det der er problemet. Og så kan jeg nok ikke gøre så meget ved det.

Jeg har 3 løsningsmodeller som du måske vil give dit besyv med omkring. Den ene er dyr, den anden er MEGET dyr og den tredje er måske blot naiv:

1. Wireless ekstern HD? Eksempel https://www.proshop.dk/Harddisk-Ekstern/WD-My-Passport-Wireless-2TB-Ekstern-Harddisk-2-TB-Sort/2457805

2. En hulens masse SD kort som jeg helt stensikkert kommer til at smide et par stykker væk af.

3. Et dobbelt USB stik? https://www.computersalg.dk/i/1183331/startech-com-usb2habmy3-mini-usb-b?gclid=CjwKEAiA9s_BBRCL3ZKWsfblgS8SJACbST7Dk-PFToe0Y6QzpFs8cXYjV1wPF88YE0Rj2PUcfd3F8RoCtnTw_wcB&gclsrc=aw.ds

Problemet med løsning 3 er blot at mine to USB hun-stik sidder i hver sin side af keyboarded. Så jeg skal nok finde en model hvor de to han-stik sidder temmelig langt fra hinanden.

Hvilken løsning er du mest til, Valby1?

Mvh Georg

PS: Tak for videolinket. Tror du har ramt plet. (Desværre)
Avatar billede Georg Novice
22. november 2016 - 13:24 #9
Hej Ink.

Har lige prøvet dit forslag. Yep...den kører fint rundt i en oplader :).

Tror desværre ikke der er en løsning for mit problem der ligger lige til højrebenet. Ja altså, ikke udover de lidt dyrere løsninger jeg har beskrevet ovenfor.

Tak for dit input. Om ikke andet så har jeg fået bekræftet min mistanke.

Mvh

Georg
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2016 - 13:42 #10
Hvis den metalliske lyd skyldes strøm mangel ja så skulle "3" kunne løse problemet.
Hvis den HDD kører uden de lyde, når den sættes til en ekstern PC.
Har du prøvet at sætte hus-strøm til den bærbare når du tester disken.
Og "3" er da en billig løsning.
"1" + "2" lyder som en dårlig løsning
Avatar billede Georg Novice
22. november 2016 - 15:05 #11
Øv...løsning 3 virker ikke :(. Stadig den samme klikkende lyd og intet drev at finde i stifinder.

Nå, jeg må opgive og måske ønske mig en wireless til jul :).

Tak fordi I prøvede, I to.

Georg
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2016 - 15:22 #12
Velbekomme :-)
Så disken kunne heller ikke køre i en stationær?
Hard Drive Click of Death?
Avatar billede Georg Novice
22. november 2016 - 15:37 #13
Disken virker fint i min stationære. Det er kun i min tablet den ikke virker. Det er tablet'en der er problemet. Ikke disken.
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2016 - 16:03 #14
Ja det var jo surt!
Avatar billede INK Ekspert
22. november 2016 - 17:34 #15
Du kan jo købe en lille USB hub med egen strømforsyning.
Eksempelvis denne
https://www.avxperten.dk/usb-hub/aktiv-usb-hub-7-port-konig.asp
Avatar billede Georg Novice
22. november 2016 - 20:41 #16
Ink, du er jo bare genial. Det' da den jeg skal ha'.

Den er prismæssigt nok osse lidt mere rimelig at skrive på ønskesedlen til jul :).

Ikke at forglemme Valby1's ihærdige forsøg på at hjælpe, så tror jeg det der var løsningen. Mange tak for den gode idé.

Mvh

Georg
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2016 - 21:16 #17
Personlig finder jeg, at det er en Storm P. Med både omformer og Hub, men kan du leve med det, er det selvfølgelig Ok.
Jeg har en Toshiba på 1TB som kører rigtig godt med bare 1 ledning til computeren.
http://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/computertilbehoer/harddiske/toshiba-canvio-basics-1000-gb-so?cid=pc_911205000000
Men held og lykke med det.:-)
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2016 - 21:20 #18
Ps. Den Toshiba er jo ikke mekanisk og kræver derfor ikke meget strøm.
Avatar billede INK Ekspert
23. november 2016 - 05:20 #19
den ovennævnte hub var kun USB 2.0, den findes også i en USB 3.0
https://www.avxperten.dk/usb-30-hub/aktiv-usb-3-0-hub-pro-4-port.asp
Avatar billede Georg Novice
23. november 2016 - 22:12 #20
Bare lige for at runde den helt af:

Jeg har købt denne her : http://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/andet-computertilbehor/L4HUB14/logik-4-port-usb-2-0-hub. Har lige testet det og det virker. Jubiii!

Ja Valby1, det er sgu lidt Storm P :). Men der er jo ikke rigtig noget alternativ (udover de meget dyre løsninger jeg selv skrev om tidligere).

Jeg tror du har læst mit indlæg forkert. Mine HD'er bruger IKKE to ledninger. Begge mine eksterne HD'er bruger kun én. Ganske vidst er den ene af lidt ældre dato, men den på 1 TB er ikke engang et år gammelt (tror forresten det er en Toshiba). Så at købe én mere af slagsen var ikke rigtig en løsning for mig. USB'en i tablet'en leverer simpelthen bare ikke strøm nok til at drive den/dem.

Tak også til Ink (igen) for at minde mig om at der også findes en USB3 model. Jeg har dog valgt den lidt billigere USB2 idet jeg hovedsageligt kommer til at bruge den til at se film på min tablet. Og min tablet har desværre kun USB2. Så USB2 dækker så rigeligt mit behov. Desuden var USB3 modellen temmelig stor (fysisk) i sammenligning med den jeg valgte. Den jeg købte er ikke større end et dan-kort.

Endnu engang mange tak til jer begge. Rigtig dejligt at der er nogen der gider at hjælpe sådan en computer-analfabet som mig :). Mit problem er ihvertfald løst nu.

Mvh

Georg
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2016 - 22:39 #21
Velbekomme og det er da glædeligt at du fandt en løsning du er tilfreds med :-)