Avatar billede rotco Juniormester
06. november 2016 - 20:20 Der er 3 kommentarer

Billeder i lav opløsning fra fotograf - normalt?

Hej,

Jeg har fået taget nogle billeder af min datter og jeg bliver nødt til at forstå nogle ting, som jeg håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe mig med.

Der er 10 billeder og alle er i DPI 300, hvilket som jeg forstår det - er til fotoprint. Så langt så godt. Men kun 4 af billederne er i høj opløsning (her snakker jeg pixels).

De 4 første billeder er: 6000x4000 pixels
de resterende 6 billeder er i 1000x667 pixels

Nu ved jeg ikke hvordan man regner det ud til cm osv. men som jeg ser det, så er 1000 px jo ikke særlig meget, hvis jeg evt. gerne vil have det printet ud i lad os sige, A3 eller A4?

Er det normalt, at fotografen har gjort det på den her måde? Jeg har betalt for at få dem digitalt til selvprint, men det virker lidt som om at hun bare har sprunget resten over.

De første 4 billeder fylder over 3 mb per stk. mod 230kb for de resterende.

Lad mig høre om jeg er helt forkert på den.

Mange tak :)
Avatar billede jakobdo Ekspert
06. november 2016 - 20:45 #1
Det er ikke pixels direkte som er afgørende.
Det som er vigtigt, er netop DPI.
Så det kommer jo også an på hvilken type billeder vi snakker.
Hvis du f.eks. har et helt klasse billede, så vil 230kb nok være i underkanten.
Jeg ville skrive retur og høre om hun ikke har glemt noget ?
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2016 - 20:54 #2
Hvis du har betalt for ti billeder i fuld opløsning (6000x4000), så må der være sket en fejl fra fotografens side. Billeder i 6000x4000 pixels vil ved printning med 300 DPI fylde ca. 50x33 cm, og billeder med 1000x667 pixels vil fylde ca. 8,4x5,6 cm.

Prøv at læse linket herunder

http://www.vesterkopi.dk/da/hjaelp-til/392-billedoplosning.html
Avatar billede milter Ekspert
06. november 2016 - 20:58 #3
Her er et link, som forklarer det hele meget bedre på engelsk:

http://www.vsellis.com/understanding-dpi-resolution-and-print-vs-web-images/