Avatar billede larsroed Nybegynder
23. august 2001 - 00:37 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Vurdering Tak :o)

Kan jeg ikke få jer til at vurdere denne site:

www.ribesportsfisker.dk

Og give den karakterer - 1-10....

På forhånd tak!  :O)=
Avatar billede umle-keera Nybegynder
23. august 2001 - 00:54 #1
jeg ville nok give den et 9-tal. Mest fordi jeg er imod at give en absolut max karakter :)

siden er pæn, overskuelig og har masser af indhold. Jeg kunne dog godt have ønsket af menupunktet \'hovedsiden\' havde ligget længst til venstre som første punkt på menuen. Det er IMO det mest logiske sted at placere en nyhedsside. Jeg kan selvfølgelig godt se at alfabetisk inddeling er smart, men brugervenligheden ville øges ved at flytte nyheder øverst/til venstre på menuen (og ændre navnet til nyheder)

Det var vist alt fra mig
Avatar billede larsroed Nybegynder
23. august 2001 - 01:01 #2
Det med menu-opsætninge, vil jeg give dig ret i, det også helst den måde jeg vil lave det på, men kunden vil have det på en anden måde... :o)=
Avatar billede Slettet bruger
23. august 2001 - 01:42 #3
Dine billeder er lidt uklare, det skifter i desigen fra hovedsiden, til de øvrige sider. Du mangler infospalden. Ellers ser det godt ud. Karakter 9 @ 13
Avatar billede apollo69 Nybegynder
23. august 2001 - 07:27 #4
Det enest jeg vil sætte en finger på er menu´en.
Menu punkterne mener jeg skulle være adskilt på en eller anden måde og være på en linie.
Ellers godt. Overskuelig og indholdsrig.
Jeg vil gi´ den 10.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. august 2001 - 07:27 #5
Grafik -> 9
Teksten -> 5

På 13 skalaen.

Du bør kun anvende skrifttyper der er tilpasset skærmen.

/per
Avatar billede bundgaard Nybegynder
23. august 2001 - 07:31 #6
Den ser sq fin ud :) 10 @ 13

som apollo69 siger kunne der godt arbejdes lidt med menuen..sæt dem evt. ud til venstre under hinanden
Avatar billede coinz Nybegynder
23. august 2001 - 09:25 #7
hmmm.... dyster side... indholdet er noget af det kedeligste jeg nogensinde har set på nettet... efter min mening er grafikken lidt for mørk, men det er jo en smagssag

Tekst 03@13
grafik 8@13

-coinz-
Avatar billede spang Nybegynder
23. august 2001 - 09:30 #8
Jeg kan overhovedet ikke læse menuen. Blå tekst på sort baggrund er aldrig en god ide.
Må jeg foreslå en kombination af den grå og den grønne farve?

\\spang
Avatar billede apollo69 Nybegynder
23. august 2001 - 09:54 #9
spang>> ?? Blå tekst, hos mig er den lysegrå og let læselig.
Avatar billede spang Nybegynder
23. august 2001 - 10:00 #10
apollo69 >> Jeg tænkte nok, det ikke var meningen. Hos mig har teksten (i menuen) de klassiske linkfarver blå og lilla (#800080). Hvilken browser bruger du?

larsroed >> Har du valideret dit stylesheet? (http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator-uri.html)

\\spang
Avatar billede apollo69 Nybegynder
23. august 2001 - 10:02 #11
spang>> IE 5.5
Avatar billede apollo69 Nybegynder
23. august 2001 - 10:06 #12
Det er fordi der mangler \"#\" foran farvekoden tror jeg.
Avatar billede spang Nybegynder
23. august 2001 - 10:09 #13
apollo69 >> IE 6.0 her. 6.0 er ikke så tolerant mht. fejl i stylesheets, men det kan selvfølgelig også være en bug i 6.0\'eren.

\\spang
Avatar billede spang Nybegynder
23. august 2001 - 10:10 #14
Nu har jeg kigget lidt mere på siden og vil give den følgende bedømmelse mht. brugervenlighed:

Den knap så positive side:
--------------------------

Selv om (eller måske især da) det er en opgave for en kunde, er det/kan det være din opgave at forklare kunden, hvad der er hensigtsmæssigt og hvad der ikke er det.
Hvis kunden fx har et ønske om, at menuen skal sorteres alfabetisk, er det din opgave, at informere kunden om det upraktiske i dette. Naturligvis er det kunden, der betaler og derfor også bestemmer, men derfor behøver det jo ikke være kunden, der ved mest om det, vel? Han har jo betalt dig for at være eksperten, ikke? ;-)

Som nævnt af andre ville det være rart, hvis \"Forside\" i menuen blev placeret som første menupunkt. Det er ikke brugervenligt at skulle lede efter den.
Gør topbanneret og/eller logoet til et link til forsiden. Brugeren forventer, at man kan komme tilbage til startsiden/forsiden ved at klikke på sitets logo.

Teksten på hele sitet bør være skalerbar af hensyn til folk med svagt syn eller høj skærmopløsning. Som sitet er nu, er det kun noget af teksten (overskrifterne), der er skalerbare.

Som nævnt i mit tidligere indlæg: Menufarverne. Stort problem!

Under ARTIKLER bør overskriften (den fede skrift i Artikel-kolonnen) på artiklerne være klikbar. Dvs. link til artiklen som i \"Læs mere...\"

Under INFO bør du gøre emailadressen samt hvem den er stilet mere tydelig. Evt. \"Kontakt\" som overskrift eller måske bare adressen med fed skrift. Det første ville nok være bedst, da fed bliver brugt til andre ting på sitet.

I tidevandstabellen har du nogle tomme celler. Put en   i dem for syns skyld.

Den positive side:

Solidt og konsekvent design. Stort plus for den ensartede sideopbygning.

Konsekvent understregning af links pånær i menuen, hvilket er ok.

God fremhævning af vigtige ord/overskrifter med fed skrift.

På trods af, at kursiv er en farlig egenskab, der tit bliver misbrugt, lykkes det dig, at bruge den fornuftigt.

Det var den hurtige gennemgang. Håber du kan bruge noget af det.
\\spang
Avatar billede spang Nybegynder
23. august 2001 - 10:13 #15
spang >> Så ser dog efter, mand! Logoet _er_ klikbart!

Men det lykkedes mig alligevel at overse det. Måske du (Lars) skulle prøve med helle banneret?

\\spang
Avatar billede roenving Novice
23. august 2001 - 10:33 #16
Jeg er meget enig med spangs vurderinger men vil tilføje nogle ting:

Baggrundsfarverne er for dystre (som også påpeget tidligere) -- den lyse grå i hver anden nyhed, et billede her og der lyser alt for meget op!

Til gengæld er det et plus, at der er konsekvens i farve-holdningen.

Jeg forstår heller ikke lige, at du skal bruge harcoded 90% af SVGA-opløsning ??? som bredde (altså 720 pixels) -- for det første ville jeg gå ud til kanten -- nå ja, næsten, der skal jo være plads til en scrollbar -- for det andet ville jeg overveje om der ikke var løsninger for at mine overordnede grafik-stumper (jeg tænker på banneret) kunne være mere uafhængig af en bestemt tabelbredde.

Nå men (af 10)
Idé og implementering: 7½-8
Grafisk opsætning: 8-9
Farver: <6
Avatar billede spang Nybegynder
23. august 2001 - 10:39 #17
spang >> Måske du skulle prøve med en staveplade!

Måske jeg skulle prøve at tale med nogle professionelle mennesker i kittel mht. al den snakken med mig selv... ;-)

\\spang
Avatar billede roenving Novice
23. august 2001 - 10:43 #18
>>spang
Så find nogen, som ikke er i ribesportsfisker.dk\'s mørke grå farve *G*
Avatar billede spang Nybegynder
23. august 2001 - 10:55 #19
roenving >> Jeg tror bare, jeg følger med de rare mennesker, der står ude ved den blå bil. De siger, jeg får mit eget værelse :)

Ang. farverne:
Ja, de er noget mørke, men jeg synes ikke nødvendigvis, det gør noget. De er IMHO ikke _for_ mørke. De minder mig om det medlemsblad Ribe Fiskejagterklub (eller hvad de nu hedder) udgiver. Ikke at jeg nogen sinde har set det blad eller for den sags skyld ved om de overhovedet udgiver et blad, men farverne er lidt jagtglitterbladsagtige, hvis I forstår.

Det jeg prøver at mene er, at farverne muligvis er fastlagt af kunden og _så_ slemme er de heller ikke.

\\spang
Avatar billede roenving Novice
23. august 2001 - 11:04 #20
Ja, men nu siger de jo på siden, at den er redesignet af et medlem, som er halvprofesionel webdesigner, nemlig Lars Roed, så tror du ikke ...

Bare grundfarverne (altså primært de grå) blev 10-15% lysere ville det hjælpe gevaldigt bl.a. på læseligheden !-)
Avatar billede larsroed Nybegynder
23. august 2001 - 11:30 #21
Jeg må afkende jeg godt kan lide de farve som der er blevet valgt. Og jeg har alligevel fisket siden jeg var 3 år. Og mener selv at have en ide om hvad sådanne nogle underlige mennesker som lyskfisker, gider bruger deres tid på.... Det er også derfor der står det om mig i nyhedslisten, da jeg har været medlem af foreningen i mange år!!
Avatar billede larsroed Nybegynder
23. august 2001 - 11:37 #22
-coinz- >> Det med at du synes at indholdet er røvsygt, gør dig da snævnresynet, da du tager afstand fra en gruppe mennesker i vores samfund. Bare fordi ikke kan forstå hvorfor der er nogle der gider bruge deres tid på at fiske. Prøv lige at tjekke hvor mange hits der har være på siden indenfor 1 år. Over 19000 hits (ca. 80 om dagen). Det er sku en del for en fiskeri-side!!
Avatar billede apollo69 Nybegynder
23. august 2001 - 11:38 #23
Fiskerlars>>
Jeg kan nu også godt lide dine farver. Passer til emnet.
Jeg tror nu også der er enighed om at du er sluppet rimelig godt fra det.
Der er selvfølgelig mange meninger.
Avatar billede larsroed Nybegynder
23. august 2001 - 11:52 #24
Ja, det er der, og jeg er meget glad for den kritik jeg har/og muligvis for. Det gør nemlig jeg har en mulighed for at komme et step videre. Hvis nogle har mod på det, kan de da også lige tage et kik på: www.9interactive.dk
Avatar billede knast Nybegynder
23. august 2001 - 14:36 #25
Det må jeg sige, den sku flot, jeg prøvede at finde noget som jeg kunne kritisere, men fandt ikke rigtigt noget ;-)
Avatar billede larsroed Nybegynder
23. august 2001 - 14:51 #26
Spang >> Jeg har brugt: http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator-uri.html og det fandt nogle fejl, så det var godt at få dem rettet. Jeg har også lavet nogle få ændringer på www.ribesportsfisker.dk hvad synes du nu??
Avatar billede larsroed Nybegynder
23. august 2001 - 14:54 #27
hoejrup >> jeg bruger fonten: Verdana - den burde ihverfald også være på din computer!!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. august 2001 - 16:32 #28
Hej Lars

Her er hvad jeg får ud min Mac i IE 5.0 og Netscape 4.77:

http://www.kazoma.dk/eksperten/IE5explorer.jpg

http://www.kazoma.dk/eksperten/netscape4.77.jpg

/per
Avatar billede larsroed Nybegynder
23. august 2001 - 16:40 #29
Det kan jeg godt se Per, ikke alt for godt :(
Avatar billede spang Nybegynder
23. august 2001 - 17:08 #30
larsroed >> Bedre. Nu har menuen de rigtige farver (var det css?), tidevandstabellen er uden huller og emailadressen til formanden er til at få øje på.

Jeg kan godt lide dine links, men mon ikke roenving vil sige, at de er for lyse? ;-)

\\spang
Avatar billede spang Nybegynder
27. august 2001 - 16:09 #31
Er det med vilje, at \"Forside\" er hele tiden er fed?

Hvis du lader fed/bold følge det valgte afsnit, gør det navigationen lidt tydeligere.

Tak for point BTW :))

\\spang
Avatar billede larsroed Nybegynder
27. august 2001 - 16:19 #32
Ja, det med forsiden er med vilje, for det er den side de flest vil ind på, derfor har jeg gjort det en smule lette at finde siden, da den jo skille sig en smule ud!
Avatar billede spang Nybegynder
27. august 2001 - 16:29 #33
Klart. Det er også en god ide at gøre noget særligt ud af linket til forsiden.

Men! Du bruger (næsten) samme metode til at fremhæve :HOVER i menuen som til at fremhæve forside-linket. Da forsiden tilmed er den side, man ser først, foranlediges man til at tro, at det fede menupunkt angiver positionen på sitet.

Under alle omstændigheder bør man tydeligt vise, hvor på sitet brugeren befinder sig.
Ja, du bruger overskrifter på siderne, men ændringer i menuen giver et bedre overblik.

Måske du kan fremhæve den valgte side mere end forside-linket - \"fryse\" :HOVER - således, at du har to forskellige slags fremhævninger.

Der er selvfølgelig frit slag. Det er jo bare min mening ;)

\\spang
Avatar billede apollo69 Nybegynder
27. august 2001 - 16:37 #34
Hvorfor afviser du svarene?